Beantwoorden
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn

Begin maart 2019 hadden we plots dat bij een telefoongesprek met de vaste lijn de andere kant ons niet meer hoorde. Soms is het na enkele seconden, soms na minuten.
In eerste instantie dachten we dat ons draagbaar toestel versleten was. Maar bij een nieuw toestel hadden we nog steeds deze problemen.
Na contact met Telenet komt men onze modem (een half jaar oud) vervangen.
Problemen blijven.
Een tweede technieker kijkt alle aansluitingen na.
Resultaat: geen oplossing.
In augustus 2019 kopen wij een vast toestel om uit te sluiten dat een draagbaar toestel niet goed zou functioneren door ik weet niet welke reden.
En we hebben geen one way gesprekken meer gehad.
Dus dachten we ok, dan maar blijven zitten tijdens het bellen
In december 2019 plots weer de one-way gesprekken.
Komt er iemand van Unit-T nog eens alles nakijken.
Hij kijkt nog eens alle aansluitingen na, steekt de stekker van de modem in een powerline omdat deze ook enkele (foutieve) signalen zou tegen houden.
Nadien nog steeds one-way gesprekken. 
Alle foutieve gesprekken zijn altijd door gegeven aan TN, zowel via sociale media als via mail naar Unit-T.
Men had al eens gezegd dat een signaal van Messenger, Whatsapp e.d. wel een storing kan geven. Dit hebben wij ook al gecontroleerd. Tijdens geen enkel foutief gesprek was er zowel bij ons als de persoon waar wij mee belden, enig bericht dat binnen kwam via sociale media.
Zie hier een copy/paste van een mail
-----
Vandaar toch het vermoeden dat een externe factor, zoals bv. het meldingsgeluid van Messenger ervoor zorgt dat uw lijn geregeld wordt onderbroken. Is het mogelijk dat een pc, laptop, gsm of eender welk ander toestel binnenshuis af en toe een digitale toon geeft, bv. bij het binnenkomen van een mail, bericht, melding, … ?
-----
Het is niet dat wij continue op de gsm bezig zijn. Voor ons is dit nog iets om bereikbaar te zijn 🙂
De gesprekken via messenger of wathsapp die we ontvangen in één week kan je op één hand tellen.
Wij zijn dus 10 maanden en twee nutteloze aangekochte toestellen verder, en er is geen oplossing.

Is er hier een technische knobbel die eventueel zou weten wat het probleem kan zijn?

Tags (2)
0 Likes
23 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

One-way gesprekken vaste lijn

Welke toestellen (pc, laptop,switch,router,webcam, ....) heb je in huis die het internet gebruiken? 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn


@Janneke_Dust  schreef:

Welke toestellen (pc, laptop,switch,router,webcam, ....) heb je in huis die het internet gebruiken? 


Er draaien 3 pc's, 1 desktop en 2 laptops. alle 3 verbonden via kabel aan een switch
Er zit een switch tussen de modem en de TV-Box, receiver en DVD speler. Alles via kabel verbonden.
Plus nog een iPad die redelijk veel in gebruik is. Daar komt enkel een melding via messenger, er is geen mailaccount op geïnstalleerd. Zoals ik reeds zei, krijgen we héél weinig binnen via messenger. Daar kan de fout niet liggen. Dit hebben we reeds uitgebreid getest en gecontroleerd
Er is een powerline in de slaapkamer voor de TV-Box en deze is ook via kabel verbonden.
Er is voor het ontstaan van de problemen niets veranderd aan onze toestellen of aansluitingen. Alles is al minstens 2 jaar hetzelfde. 

Buiten de iPad zijn enkel nog 2 gsms verbonden met wifi. Maar deze liggen maar te liggen 🙂

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

One-way gesprekken vaste lijn

@Bolletje  en heb je ook al eens voorbeelden binnen gedaan van de gepsrekken? Dat wil dus zeggen het nummer , het tijdstip en de datum dat het one way gesprek geweest is ? Op die manier kan men achterliggend kijklen wat er fout gaat op de lijn. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

One-way gesprekken vaste lijn

Krijgen alle toestellen hun IP adres van de DHCP van de telenet modem of zijn er toestellen met een vast IP adres?

Zijn de switchen gewone of managed switchen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn


@patrick37  schreef:

@Bolletje  en heb je ook al eens voorbeelden binnen gedaan van de gepsrekken? Dat wil dus zeggen het nummer , het tijdstip en de datum dat het one way gesprek geweest is ? Op die manier kan men achterliggend kijklen wat er fout gaat op de lijn. 


Alle one-way gesprekken worden via email rechtstreeks aan Unit-T door gegeven.
De persoon die het dossier opvolgt is vorige week nog hier geweest. 
Zowel inkomend of uitgaand, het tijdstip en nummer er bij.
Ze vinden bij geen enkel voorbeeld (en het zijn er al héél veel) geen enkele fout in de modem.
Vorige zomer sprak men nog dat er meerdere personen in de straat een melding hadden gemaakt en dat met de kabels buiten gingen controleren. Hier zou wel enige tijd over heen gaan vermits men alle aanvragen moest doen.
Maar deze piste is ondertussen ergens verdwenen 🙂

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn


@Janneke_Dust  schreef:

Krijgen alle toestellen hun IP adres van de DHCP van de telenet modem of zijn er toestellen met een vast IP adres?

Zijn de switchen gewone of managed switchen.


Geen toestellen met een vast IP en het zijn gewone switchen.
Zoals gemeld: alle toestellen zijn al in gebruik van voor de problemen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

One-way gesprekken vaste lijn


@Bolletje  schreef:

Ze vinden bij geen enkel voorbeeld (en het zijn er al héél veel) geen enkele fout in de modem.


"One-way audio" is een algemeen bekend fenomeen bij VoIP, en heeft verschillende oorzaken. 

Het komt erop neer dat er wel een verbinding tot stand komt (via het SIP protocol), maar dat één van de audio streams (RTP) onderbroken wordt.

Meestal is dat een firewall probleem (NAT, STUN, …), maar kan ook een probleem aan de kant van de SIP server zijn (Telenet).

 

Blijkbaar houdt de Telenet modem niet zoveel log gegevens bij, want Telenet  kan blijkbaar niets zien op de modem?

Als ik in mijn Fritz!Box de Telephony logfile bekijk, dan zie ik exact voor ieder telefoongesprek hoeveel data er in iedere richting (upload, download) gelopen zijn.

Bij one-way audio kan je dan duidelijk zien dat er één richting geen data gestuurd of ontvangen werden.

 

Gezien het VoiP gebeuren aan de WAN zijde van de modem plaatsvindt, kan je hier zelf niets aan instellen (zit niet achter jouw firewall) - en de modem trouwens al vervangen werd ..

Dan is het een probleem bij Telenet, en moeten zij het oplossen!

 

PS. Ik neem aan dat je een HGW hebt (modem/router). Krijgt die een extern IP adres, of zit je achter een CGNAT?

 

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn

@Ex-Netweter 

Ik heb een modem/router
De brave man van Unit-T heeft vorige week uitgelegd dat er altijd enkele foutieve pakketjes zijn op een modem, maar deze komen nooit overeen met de tijdstippen van de one-way gesprekken.
Wij hebben al 2 nieuw toestellen gekocht, draagbaar en vast, om uit te sluiten dat de oorzaak bij onze toestellen ligt.

Ik heb net nog via messenger gevraagd of het niet mogelijk is om ons nummer op de 2de lijn actief te maken. Dus dat we de stekker in het tweede contact steken. Zo sluiten we nog een mogelijk uit.
Maar dit is niet mogelijk. Dit kan enkel met een tweede betalende lijn of fax lijn.

Een andere mogelijkheid is om de vaste lijn door te schakelen naar een gsm nummer.
En vermits mijn vrouw de vaste lijn het meeste gebruikt en zij een gsm abo volgens verbruik heeft (dus niet in de wigo), is dit ook niet echt een goede oplossing als zij zelf wilt bellen. De one-way gesprekken zijn er zowel inkomend als uitgaand.
En een hogere Wigo nemen om onbeperkt te bellen met haar GSM zou dom zijn.
Ook kan of wilt TN dit ook niet enige tijd gratis doen om zo de ongemakken te beperken.

0 Likes
DennisVO
Ex-Moderator
Berichten: 36
Topicvreter! Warming up? Topicwurm! Al 25 duimen!

One-way gesprekken vaste lijn

@Bolletje Ik heb je vraag verplaatst, hier past het beter thuis.


Dennis | Ex-Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

“The time you enjoy wasting, is not wasted time.”

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn

Gisteren nog maar eens iemand van Unit-T hier geweest.
Volgens deze man en ook de achterliggende diensten moet er tijdens het bellen een toon zijn waardoor de modem denkt dat het een fax is. Daardoor zouden de one-way gesprekken ontstaan.

Testen gedaan met tijdens een telefoongesprek een bericht, messenger bericht of Whatsapp toe te laten komen.
Geen uitval. Ook de geluiden (type beltoon) van de gsm's aangepast.
Nergens enige oplossing.
Nu komen ze af dat het fluiten van onze papegaai de oorzaak zou zijn.
Vreemd. We hebben dat beestje al 25 jaar.
Waarom zijn die one-way gesprekken er pas de laatste 10 maanden?
Antwoord van technieker: hij zal door het ouder worden een andere toon produceren.
Zij blijven er bij dat de schuld hier bij ons ligt.
Waarom hadden wij tot 10 maanden terug geen problemen met de vaste lijn?
Ook is hier in huis niets veranderd qua toestellen e.d.

0 Likes
Ex-Netweter
 

One-way gesprekken vaste lijn

Vraag eens aan de papegaai om een toontje hoger te zingen (of moet het een toontje lager zijn) 😁.

Zo'n ridicule uitleg heb ik echt nog nooit gehoord.

 

Telenet beweert dat de oorzaak bij jou ligt, en niet bij hen (maar ze vinden ook de oorzaak niet).

Het probleem is dat je niets kan bewijzen, gezien je niets kan "meten".

Indien je een eigen modem zou hebben, met de VoIP credentials, dan zou je kunnen wiresharken (tijdens een telefoongesprek) en analyseren wat er gebeurt. 

 

Wat betreft "die toon tijdens het bellen, waardoor de modem denkt dat het een fax is".

Een fax detectie (als die er al zou zijn) gebeurt in het begin van een inkomend gesprek. Van zodra de modem detecteert dat een inkomend gesprek geen fax is, wordt het een voice gesprek. Dat kan tijdens een gesprek niet meer overgaan naar fax.

 

Trouwens, een fax is ook een 2-way communicatie!

 

Gezien het probleem niet opgelost werd met een andere modem, ligt het zeker aan de Telenet kant. Dat kan een stomme foutieve instelling zijn op jouw nummer, een foutje in het provisioning bestand, … 

Maar bewijs het eens ☹️.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

One-way gesprekken vaste lijn

@Bolletje 

Hier gebeurt er ook af en toe iets gelijkaardigs.

Hier is het dan een oproep vanaf gsm dat beëindigd wordt door de beller omdat hij niets meer hoort van mij. Ik hoor hem dan meestal nog commentaar geven omdat ik ingelegd heb.

Het gebeurt zo onregelmatig dat ik niet weet wat ermee aanvangen.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

One-way gesprekken vaste lijn

We zijn nu weer een goede maand verder.
Vorige week zijn ze een tweede modem (zwarte) komen hangen met enkel de vaste lijn als aansluiting. Internet blijft op de witte modem.
De eerste 5 gesprekken liepen fout (one-way) dan een week geen problemen en gisteren terug een gesprek waar de andere ons na een tijdje niet meer hoort.
Telenet, zowel iemand van de kwaliteitsopvolging als iemand van Unit-t, blijven erbij dat één of andere toon bij ons deze fouten doen ontstaan. Ze blijven volhouden dat deze tonen het gesprek doen omslaan naar een fax
Zij stellen zelfs voor om de papegaai in een andere ruimte te zetten.
Ik stelde TN voor om mijn Wigo te verhogen naar Wigo25, zodat we een extra GSM nummer zouden kunnen nemen, en ook dik 20 euro per maand meer betalen. Dan zou ik de vaste lijn doorschakelen naar dit nieuw nummer en hier dan ook alle uitgaande gesprekken mee doen. Maar ik vroeg als als een soort compensatie een telefoonnummer hetzelfde als de vaste lijn (andere prefix natuurlijk). En dit doen ze niet. Ik heb indertijd ook betaald voor een zilver nummer. (een gemakkelijk te onthouden nummer)
Ze vragen ons om nog een week af te wachten.
Dan ben je al klant van het eerste uur, maar een tegemoetkoming daar denken ze niet aan.

0 Likes
marcel-frans
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Handje vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

One-way gesprekken vaste lijn

Mijn vast toestel geeft een oproepsignjaal als ik opneem hoor ik niets maar de oproeper hoort mij wel

0 Likes