Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

83 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@fieldoxide  De node is nog niet aangepast in je buurt, dit is voor een groot deel van de klanten nog.

dus is niet abnormaal dat je nog aan 1000/100 surft.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
fieldoxide
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Dank je voor het snelle antwoord, en heb je enig idee wanneer die node wordt aangepast? 

Wat houdt dit juist in? 

Mechelen
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Dit houdt in dat Telenet jou een product verkocht heeft dat ze niet kunnen leveren.

Wakker worden, je bent zojuist opgelicht door Telenet.

Kcquipor
Professional Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

@Master-Magic  schreef:

@fieldoxide  De node is nog niet aangepast in je buurt, dit is voor een groot deel van de klanten nog.

dus is niet abnormaal dat je nog aan 1000/100 surft.

Is er ergens een link waar ik kan vinden of mijn node al geüpgraded is? 

Vànce1
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

@Mechelen 

Da's wat kort door de bocht, niet? 🙂 Staat duidelijk vermeld op de website van Telenet dat dit (nog) niet overal beschikbaar is.

fieldoxide

Hoe komt het dan dat ik al wel de beloofde upload snelheid haal? 

Het had inderdaad handig geweest om te weten waar de downloadsnelheid al wel beschikbaar is. 

Vànce1
Experienced Beetjesweter

@fieldoxide 

De melding op de website spreekt enkel van de downloadsnelheid, dus ik vermoed dat het perfect kan dat de uploadsnelheid wel oké is. Bij twijfel kan je natuurlijk even contact opnemen met de klantendienst van Telenet. 🙂 Er kan altijd ook een technisch issue zijn.

Op sommige adressen is een internetsnelheid tot 2,5 Gbps technisch nog niet mogelijk. Geen zorgen, je surft dan tijdelijk tot 1 Gbps voor dezelfde prijs. Zodra een internetsnelheid tot 2,5 Gbps beschikbaar is op je adres, krijgt je internet automatisch een upgrade. Zelf hoef je dus niks te doen.

Wanneer je online bestelt, checken we tijdens je bestelling welke internetsnelheid mogelijk is op je adres. We laten je dan duidelijk weten of je tot 2,5 Gbps kan surfen, of tijdelijk tot 1 Gbps. Tijdens je bestelling kan je je internetsnelheid op elk moment aanpassen. Liever wat minder snel, tot 500 Mbps bijvoorbeeld? Da’s zo geregeld.

Sommige modems ondersteunen een internetsnelheid tot 2,5 Gbps nog niet. Als jij zo’n modem hebt, laten we je dat weten. Je krijgt daarna automatisch een gratis modem die zo’n hoge internetsnelheid wél aankan.  

Mechelen
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

@Vànce1  schreef:

@Mechelen 

Da's wat kort door de bocht, niet? 🙂 Staat duidelijk vermeld op de website van Telenet dat dit (nog) niet overal beschikbaar is.

Neen, dat is precies zoals het is. Als de slogan nu "Telenet op jouw maat" is, dan kan Telenet toch voor iedereen adverteren met 1 Gbps en pas na een adrescheck eventueel de 2,5 Gbps-snelheid tonen indien die beschikbaar is?

Die 2,5 Gbps voor iedereen tonen, is bewuste oplichting want deze downloadsnelheid is zeer beperkt beschikbaar.

fieldoxide

Inderdaad,

bij mijn bestelling stond nergens vermeld dat die 2,5 Gbps niet beschikbaar was. 

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@fieldoxide  Voor die upload snelheid was er al een aanpassing gebeurt de laatste keer dat Telenet de nodes heeft aangepast, je kon toen als zakelijke klant al genieten van de 100 upload zodat nu de gewone klanten daar ook kunnen van genieten.

dat zijn gewoon aanpassingen om meerdere freq voor internet te gebruiken zodat je hogere snelheid krijgt.

het kan nog altijd zijn dat er een frequentie gestoord zit op je lijn, dat kan enkel Telenet testen als je vraagt aan hen voor een lijncontrole via telefoon of chat, daarvoor neem je best contact op met Telenet zelf.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
fieldoxide

Deze info vind ik terug in de e-mail die ik van Telenet heb ontvangen bij mijn on line bestelling. 
Hier staat toch duidelijk dat de maximale snelheid 2500/100 is? 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 20.27.29.png

Vànce1
Experienced Beetjesweter

@fieldoxide 

Je foto moet nog goedgekeurd worden, maar ervan uitgaande dat 2.5 Gbps beschikbaar is voor je adres: heb je deze test gedaan via je INT4-ethernetpoort? INT1, INT2 en INT3 gaan tot 1 Gbps.

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Zou toch eens contact nemen met Telenet er kan altijd een foutje gebeurt zijn 

Zij kunnen meer na zien dan ben je zeker 

En dan weten ze ook bij de  toekomstige klanten waar het verkeerd loopt kunnen ze vlug ingrijpen 

Niet maanden er na met credit nota's daar heeft niemand iets aan 

fieldoxide

Ik betaal wel de volle pot hoor, ook als ik niet de snelheid behaal. 🙂