Beantwoorden
nicolasmertens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Hallo,

Ik ben 50/50 van mijn tijd in het buitenland (USA).
Ik ben momenteel klant bij Orange en die staan geen VoWiFi in het buitenland toe, ditto Proximus (niet buiten EU).

Wanneer ik in USA ben neemt mijn lokale nummer en data over. Ook heb ik op kantoor gewoon WiFi verbinding.

Kan ik met Telenet inkomende oproepen ontvangen, specifiek over VoWiFi ?
En om dat dit dan inkomende oproepen over VoWiFi (of mijn lokale 5G/LTE) gaat, dan kosteloos?

En als ik naar een BE nummer bel (met +32 voorafgaand) dan ook (binnen bundle) kosteloos omdat ik via WiFi met Telenet connecteer?

Wat zijn de ervaringen... indien die er zijn?

 

Groeten, Nicolas

0 Likes
19 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Even een misverstand uit de wereld helpen: wanneer je met VoWiFi of VoLTE belt verandert dat niets aan de kosten, het is net alsof je gewoon zou bellen.

Dat is nu net het verschil tussen VoWiFi/VoLTE en apps gelijk Skype, Whatsapp, ....

VoWiFi en VoLTE "betaal" je met uw beltegoed (wat dat ook moge zijn voor formule), Skype, Whatsapp en consoorten "betaal" je met data die je verbruikt uit uw bundel.

Zodus, wanneer je met uw foon belt gewoon in open lucht, via VoWiFi of VoLTE, het gaat allemaal op dezelfde manier van uw beltegoed af.

Vandaar, wanneer je naar of vanuit het buitenland belt dat je meestal goedkoper af bent om te bellen via een app dan via VoWIFi,  VoLTE of gewoon rechtstreeks van uw beltegoed.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Kleine aanvulling of verduidelijking: mijn antwoord hierboven was specifiek bedoeld op bellen buiten de EU (van of naar, maakt niet uit). Dit omdat TS specifiek gezegd heeft dat hij vanuit de USA wil bellen.

Ondertussen zal wel iedereen weten dat in een groot deel (dus niet overal, er zijn uitzonderingen, zoals bvb Zwitserland) van de EU je steeds kan bellen aan normaal tarief met uw beltegoed. Enige uitzondering; wanneer je zelf in eigen land bent en naar het buitenland belt, dan betaal je dus ook in EU extra kosten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Flip19
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Volgens mij is het antwoord simpel:

  • bellen over WiFi werkt alleen vanuit België 🤔.

Zogezegd wegens de mogelijkheid voor het bellen van nooddiensten (100, 101, 112), maar natuurlijk ook wegens het mogelijk verlies aan inkomsten voor de operator.

De kosten van een VoWiFi gesprek zijn inderdaad dezelfde alsof je met je telefoon (in België) zou bellen ...

Indien VoWiFi zou werken vanuit gelijk welk WiFi netwerk (wereldwijd), dan zou de provider de gesprekken alléén kunnen aanrekenen alsof je vanuit België zou bellen, en dus aanzienlijke roaming inkomsten derven (zowel uitgaande als binnenkomende oproepen).

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Het simpele antwoord had @StefaanH in zijn eertste reactie al gegeven. Elke oproep wordt financiëel opdezelfde manier behandeld ongeacht of het rechtstreeks gaat via G2, G3, G4, G5 ..., Volte, VoWifi.

Wat de achterliggende redenen zijn, is helemaal niet relevant en voor een deel gissing.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)


@janne_man  schreef:

Het simpele antwoord had @StefaanH in zijn eertste reactie al gegeven. Elke oproep wordt financiëel opdezelfde manier behandeld ongeacht of het rechtstreeks gaat via G2, G3, G4, G5 ..., Volte, VoWifi.


Het antwoord van @StefaanH in zijn eertste reactie was niet zo simpel. Lees die nog eens goed door

Zijn reactie (en aanvulling) liet doorschijnen dat je via VoWiFi van en naar het buitenland (buiten EU), en dat hierbij dezelfde kosten zouden aanvallen als een normaal GSM gesprek (met andere woorden zou je dan ook roaming enz moeten betalen) ...

Het juiste antwoord is dus: wanneer je met VoWiFi of VoLTE belt verandert dat niets aan de kosten, het is net alsof je gewoon zou bellen vanuit België.

Vandaar dat providers geen VoWiFi toelaten als je op een buitenlands WiFi netwerk zit ...


@janne_man  schreef:

Wat de achterliggende redenen zijn, is helemaal niet relevant en voor een deel gissing.


Dit is een publiek Forum, waar iedereen zijn mening mag verspreiden. En inderdaad, dat is voor een deel gissing. Niets verkeerd mee toch?

Ga je op iedere post, waar iemand iets "gist" zo reageren als "niet relevant"?

Als het nog off-topic was zou ik het begrijpen, maar mijn post was on-topic en een (volgens mij correct) antwoord aan de topic starter

 

nicolasmertens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Hi Stefaan,

 

Bedankt voor je toevoeging.

Wellicht had ik het uit mijn vraag niet laten blijken, of wilde je algemeen het forum informeren, maar zo begreep ik het ook betreffende de kosten.

 

Kan ik vanuit jouw antwoord er van uit gaan dat VoWiFi bij Telenet wél aanstaat voor buiten de EU?

 

Thanks, nicolas

0 Likes
nicolasmertens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Bedankt voor je antwoord.

Kan je jouw ervaring nog meer toelichten?
Of wat context geven vanwaar je concludeert dat dit enkel voor België is?

Dus bij Orange is het me vandaag duidelijk.
Dit zegt de website en ook mijn iPhone geeft nooit WiFi calling aan. (Soortgelijk bij Proximus)

Screenshot 2023-02-01 at 10.02.46 AM.png

Maar... Bij Telenet heb ik andere hoop. De website spreekt over "eender welk wifi-netwerk".
En het voorbeeld nadien gaat verder door te duiden dat je in dat geval altijd de landcode moet ingeven. Beetje jammer (voor mijn use case) dat het voorbeeld dat gebruikt wordt "Nederland" is en je dus niet 100% kan uitsluiten dat Buitenland = alles binnen de EU.

Screenshot 2023-02-01 at 10.04.11 AM.png

Misschien moet ik het gewoon volgende week proberen om over te schakelen naar Telenet.
Worse that can happen is dat ik in dezelfde situatie zit als nu bij Orange maar dan bij Telenet.

0 Likes

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

De enige functie van VoLTE/VoWifi is om toch te kunnen telefoneren als er via het mobiele netwerk geen capaciteit of ontvangst is.

Als je VoLTE/VoWifi gebruikt gelden dus dezelfde tarieven als via het gewone mobiele netwerk.

Aangezien je verbinding maakt vanuit de USA, een regio die niet tot de gratis roaming behoort, betaal je dus 1,80 euro voor elke begonnen oproep naar België. zie https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile

 

Bel via Whatsapp of een andere gratis app.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)


@Ex-Netweter  schreef:   

... knip ...

 

Bel via Whatsapp of een andere gratis app.


Dat was ook mijn conclusie, herlees mijn post maar eens.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Wel zien dat ze dan gratis wifi hebben of simkaart met data van daar.. zou anders per mb nogal wat kosten 🫤

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Off topic.

@flip1953 

Gelukkig dat nog iedereen zijn of haar mening mag hebben. Daarom wil ik van dat recht nog eens gebruikmaken.

Ik heb nog eens de de reactie van @StefaanH gelezen en citeer ze hier:

"wanneer je met VoWiFi of VoLTE belt verandert dat niets aan de kosten, het is net alsof je gewoon zou bellen."

Beantwoord nu eens volgende vraag: Wat kost gewoon mobiel bellen van uit de VS met je Telenet abonnement?

Op uw antwoord pas je dan de uitleg toe die @StefaanH  gegeven heeft.

Als je de zin van Stefaan gaat uitbreiden met iets wat je veronderstelt, dan zal dat uiteraard niet meer kloppen. Er staat niet als "als je gewoon zou bellen in Belgie".

Door zaken te lezen die er niet staan kan je uzelf wel overtuigen dat jij gelijk hebt en Stefaan ongelijk, maar niet iemand die leest wat er staat.

 

Uw bewering: "Het juiste antwoord is dus: wanneer je met VoWiFi of VoLTE belt verandert dat niets aan de kosten, het is net alsof je gewoon zou bellen vanuit België."

voert een begrip in dat Telenet niet hanteert. Als morgen (een onbepaalde datum in de toekomst) VoLTE en of VoWiFi in een ander land mogelijk gemaakt, klopt uw bewering niet.

De techniek die achter het bellen zit heeft geen enkele invloed op de tarificatie.

Mijn veronderstelling: Bellen over Wifi vanuit het buitenand zou geen enkel financiëel nadeel hebben voor Telenet. Ik leg uit. In land X bel je over Wifi naar Y. De lokale internet tegenhanger in land X weet dat er een VoWiFi verbinding is tussen jouw toestel en Telenet. Het protocol om dit toe te laten is één zaak. De lokal tegenhanger kan weten dat je van de verbinding actief gebruik maakt. Aanrekening is van roaming is dus mogelijk.  Wees maar zeker als er (veel) geld mee gemoeid is, worden altijd oplossingen gevonden.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)


@janne_man  schreef:

Off topic.

@flip1953 

Als je de zin van Stefaan gaat uitbreiden met iets wat je veronderstelt, dan zal dat uiteraard niet meer kloppen. Er staat niet als "als je gewoon zou bellen in Belgie".

Door zaken te lezen die er niet staan kan je uzelf wel overtuigen dat jij gelijk hebt en Stefaan ongelijk, maar niet iemand die leest wat er staat.


Misschien is het beter dat ik hierop niet antwoord, anders wordt het een zinloze welles-niets discussie

Dat het de kosten zijn zoals je zou bellen "vanuit België" staat er natuurlijk niet bij - want overbodig - gezien VoWiFi alleen kan vanuit een Belgische WiFi  netwerk.

 


@janne_man  schreef:

Ik leg uit. In land X bel je over Wifi naar Y. De lokale internet tegenhanger in land X weet dat er een VoWiFi verbinding is tussen jouw toestel en Telenet. Het protocol om dit toe te laten is één zaak. De lokal tegenhanger kan weten dat je van de verbinding actief gebruik maakt. Aanrekening is van roaming is dus mogelijk.


De "lokale tegenhanger" weet dat volgens mij niet!

  1. tenzij hij DPI (deep packet inspection) of packet sniffing doet, wat tegen alle privacy regels is .... een internet provider heeft geen zaken met wat over de internet verbinding loopt
  2. Bij WiFi is er geen "lokale tegenhanger", maar gewoon een provider die vast internet aanbiedt. Een (buitenlandse) vaste-internet provider heeft geen roaming akkoord met Telenet.

Anyway, dat is inderdaad gewoon mijn persoonlijke mening, en eigenlijk geen discussie waard 😀.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Of vowifi of volte beschikbaar is in buitenland hangt af van je provider en gsm in dat land. Je toestel kan hier vowifi ondersteuning krijgen, maar als je naar buitenland gaat en neemt daar bij ander provider een simkaartje waar jouw toestel bij die provider volte vowifi niet ondersteund, werkt het gewoon niet.

 

Informatie die ik kreeg, maar weet niet of dat juist is vanwege tegenstrijdige antwoorden:

Mij hebben ze verteld dat vowifi gewoon het gesprek verbeterd via wifi bij lage gsm signaal, en volte je gesprek verbeterd via 4g/lte als gsm signaal laag is. (En dat de meeste echt denken dat ze met vowifi echt alleen via wifi bellen)

Als dit fout is, verbeter me maar gerust hoor, im here to learn 😉

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
dlight
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

VoWiFi buiten de EU mogelijk? (en ervaringen)

Met vowifi bel je wel degelijk via je wifi en dus de internetverbinding.

Simpel uitgelegd: er wordt vanuit je smartphone een vpn verbinding opgezet naar je provider die je "koppelt" met het gsm netwerk.

De kost van bellen is dezelfde alsof je via het gsm netwerk belt.

Telenet vowifi werkt niet vanuit het buitenland, enkel in Belgie.

Dus ook binnen de EU zal vowifi (bij Telenet!) niet werken. 

Je kan vowifi forceren door je gsm in vliegtuigmodus te zetten, bij Telenet zie je dan ook Telenetwifi staan ipv Telenet als gsm netwerk...

0 Likes