Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

Ziggo kondigt 2Gbit/s-abonnement aan

Ziggo's 2Gbit/s-abonnement kost 60 euro per maand en komt 'binnen enkele weken' beschikbaar voor nieuwe klanten.
Eerst kunnen bestaande klanten het abonnement afnemen.
Het abonnement krijgt de naam Wifi Extra Groot en heeft een uploadsnelheid van 120Mbit/s.

https://tweakers.net/nieuws/240530/ziggo-kondigt-2gbit-s-abonnement-aan-voor-60-euro-per-maand.html

25 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@luc55  schreef:

Deze mensen gebruiken nu Vdsl en mogen afgesloten worden zegt regulator BIPT omdat er een coax-aansluiting is moeten ze deze nu gebruiken 

Als al die klanten op de coax worden geduwd zal er van verhoging niet veel meer gebeuren op bepaalde plaatsen 

Beetje verkeerde voorstelling.

Er is een akkoord in de maak tussen Proximus/Fiberklaar/Telenet/Wyre, dat nog goedgekeurd moeten worden door de verschillende instanties. Hierbij wordt Vlaanderen ingedeeld in zones:

• Zone A zijn de hoogst bevolkte gebieden, daar zal zowel Proximus (of Fiberklaar) èn Wyre een glasvezel voor zien. Hier verandert er niets:
    • Proximus klanten kunen aansluiten op de Proximus/Fiberklaar glasvezel.
    • Telenet klanten moeten wachten tot de Wyre glasvezel beschiklbaar is, totdan blijven ze op coax 🙄.
  • Zone B zijn minder bevolkte gebieden, daar komt er maar één glasvezel: ofwel Fiberklaar (40%) ofwel Wyre (60%).
    • Proximus zal hier Internet aanbieden via de Wyre glasvezel, Proximus klanten kunnen dus gebruik maken van de Wyre glasvezel.
    • Ten omgekeerd: Telenet zal hier Internet aanbieden via de Fiberklaar glasvezel.
  • Zone C zijn de vèr afgeleden gebieden, waar er (voorlopig ??) géén glasvezel komt (niet rendabel).
    • Hier zal Proximus internet mogen aanbieden via de Wyre coax 🤔
    • Proximus kan hier dan VDSL2 afsluiten.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@flip1953 ik dacht gelezen te hebben dat ze de vrijgekomen freq van de zenders bij ziggo gingen inzetten voor internet, en daar is hun bandbreedte hoger dan bij Telenet zodat ze meer ruimte hebben.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
SD2
Freshman Beetjesweter
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Als je naar dit promo filmpje kijkt van Telenet, lijkt het dat Telenet precies toch de intentie heeft de best mogelijke snelheid /techniek aan te bieden naar al haar klanten in de toekomst:

https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/over-ons/netwerk.html

- Nl. docsis 3.1 reeds hogere snelheden boven 1 Gbits 

- Docsis 4 tot 10 Gbits 

- en zuiver glasvezel tot 10 Gbits 

Is dit dan zuiver ‘window dressing’???  Is er bij Telenet echt geen strategie om het bestaande coax/hybride netwerk te upgraden tot hogere snelheden ?  

Het zou toch ook in het belang van Telenet zelf zijn, nl. om bestaande klanten te behouden, hierop verder in te zetten ? Dan krijg je een vergelijkbaar probleem zoals Ziggo in NL dat klanten heeft zien verdwijnen naar de glasvezel aanbieders. Persoonlijk betwijfel ik overigens of iedereen wel nood heeft aan glasvezel 😉 Iemand die gewoon zijjn mails checkt, wat surft en wat streamt (basis gebruikers) heeft niet perse nood aan glasvezel vermoed ik .

Misschien kan iemand van Telenet zelf op dit forum reageren op de vraag of er nog verder wordt ingezet op een upgrade van het hybride /coax netwerk in de nabije toekomst. En dan bedoel ik zeer specifiek een verhoging van de snelheid boven 1 Gbits downloadsnelheid en meer dan 40 Mbits upload snelheid. Anders blijft het speculeren.. 

Een verhoging van de upload is precies eerder een commercieel gegeven geworden dan een technisch. Aangezien er nu al 50 Mbits of meer  upload wordt geboden aan de business klanten. Orange biedt kennelijk standaard 50 Mbits upload aan de abonnementen van 500 en 1000 Mbits down. Waarom kan Telenet dit dan niet  ook de UP abonnementen ? Binnenkort heeft een gewoon One abonnement (nu verhoogt naar 30 Mbits) evenveel uploadsnelheid als de One UP en is het in feite ook niet meer de moeite om 15 euro meer te bepalen, louter bekeken vanuit het verschil van upload snelheid. 

Een ding is zeker: specifiek voor de One UP klanten is stilstaan (geen verhoging van de snelheid, noch downloadsnelheid, noch uploadsnelheid) achteruitgaan. Zo voelt het toch aan: de snelheid van de andere abonnementen wordt jaarlijks aangepast/verhoogd. Maar die van One UP blijft ‘hangen’, terwijl de abonnementsprijs wel jaarlijks stijgt 

Tags (1)
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Master-Magic  schreef:

@flip1953 ik dacht gelezen te hebben dat ze de vrijgekomen freq van de zenders bij ziggo gingen inzetten voor internet, en daar is hun bandbreedte hoger dan bij Telenet zodat ze meer ruimte hebben.

Ziggo gebruikt nog altijd 27 DVB-C kanalen (266 t.e.m. 474 MHz), bij Telenet zijn er 18 TV kanalen (266 tot 402 MHz) plus een 4-tal voor VOD (514-538 MHz).

Wat Ziggo wel gedaan heeft is de DVB-C zenders herschikt, zodat er een 8-tal muxen vrijkomen, die inderdaad ingezet worden voor internet (daarmee verhoog je de download bandbreedte met ca 400 Mbps). Alle beetjes helpen 😊.

Als Telenet VOD stopt via DVB-C dan komen er ook 4 frequenties vrij (ca 200 Mbps).

flip1953
Freshman Meesterweter

@Roy78  schreef:

@SD2  schreef:

Beste allen, is er iemand die mij kan zeggen wat vandaag de officiële strategie is van Telenet op het vlak van een verhoging van de snelheid op het hybride netwerk van Telenet? 

Je bedoelt coaxkabel? Dit is hetzelfde netwerk als 20 jaar geleden hoor, daar is niets "hybride" aan.
Telenet zal niet meer investeren in het coaxkabelnetwerk in gebieden waar er de komende 10 jaar fiber wordt aangelegd.

Je doet alsof het coax netwerk 20 jaar onveranderd gebleven is 🤔

Dat is natuurlijk niet waar, Telenet heet ook duizende kilometers fiberkabel liggen, waarmee gans hun netwerk verbonden is. Er ligt nu fiber tot aan de nodes, en vanaf de nodes is het coax tot in de huizen (200-tal woningen per node?). Dat bedoelen ze met hybride.

En het coax netwerk heeft ook een upgrade gehad, waarbij alle apparatuur (o.a. de duizenden versterkes onderweg) geschikt werden gemaakt voor frequenteis tot 1.2 GHz (vroeger tot 850 GHz)...

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@flip1953 en de apparatuur binnen bij de klanten moeten dan ook nog aangepast worden om die hogere freq aan te kunnen, 

benieuwd wat ze gaan doen, eerder dan 2027 zie ik dus nog niks veranderen eer de vod tijdelijke freq zijn gestopt.

514- 538 MHz 

Master-Magic | Krak

SD2
Freshman Beetjesweter

IMG_0037.jpeg

Los van het gebrek aan een potentiële verhoging van de downloadsnelheid, vind ik het kwalijk dat Telenet aan zijn One UP klanten bij de laatste verhogingen van de snelheden in september/oktober, wederom geen verhoging heeft toegekend van de uploadsnelheid. Men had als ‘geste’ dit kunnen optrekken naar 50 Mbits. Dat dit technisch niet kan, lijkt me zeer onwaarschijnlijk, te meer omdat Orange het standaard toekent bij abonnementen van 500/1000 Mbits down. Telenet biedt het overigens ook aan de business evenknie van One Up (Speedboost Business). 10 jaar geleden was 40 Mbits logisch in het kader van een speedboost 400/40. Maar vandaag is dit echt beschamend traag, zeker in tijden waar alles in de cloud wordt opgeslagen en een 50 MP foto in raw bestand 100-500 Mb kan zijn. En dan heb ik het nog niet over de mensen die 4K beeldmateriaal bewerken en moeten uploaden in de cloud of een server. 

Naar analogie met het Nederlandse Ziggo zou 1000 Mbits down moeten overeenkomen met 100 Mbit UP bij Telenet.  En als dit technisch te zwaar is, verhoog het aub in tussentijd toch naar 50 Mbits.. Het is 2026, niet 2016 (of 2006)… 😞

Tags (1)
Master-Magic
Professional Superweter

@SD2 ik snap uw reactie, ik heb met fiber genoeg snelheid, 

maar hoeveel procent van het aantal klanten zal die hogere snelheid nodig hebben??

denk dat wie hogere snelheid nodig heeft voor werk of hobby gerelateerde zaken zijn weg naar fiber al gevonden heeft weer mogelijk.

telenet weet heel juist waar wat verbruikt wordt en hoeveel, en of er nood is aan hogere snelheden.

Master-Magic | Krak

flip1953
Freshman Meesterweter

@SD2  schreef:

Misschien kan iemand van Telenet zelf op dit forum reageren op de vraag of er nog verder wordt ingezet op een upgrade van het hybride /coax netwerk in de nabije toekomst. En dan bedoel ik zeer specifiek een verhoging van de snelheid boven 1 Gbits downloadsnelheid en meer dan 40 Mbits upload snelheid. Anders blijft het speculeren.. 

Ik denk dat je op je honger zal blijven zitten, als je hier een antwoord van Telenet verwacht.

1. Netweters is een Forum waar gebruikers elkaar helpen met problemen. Het is dus geen kanaal waarop Telenet informatie uitwisselt (soms bij algemene problemen kunnen moderators iets escaleren naar de betrokken diensten).
  2. Strategie is soms ook te vetrouwelijk om openbaar te delen?

@SD2  schreef:

Als je naar dit promo filmpje kijkt van Telenet, lijkt het dat Telenet precies toch de intentie heeft de best mogelijke snelheid /techniek aan te bieden naar al haar klanten in de toekomst:

https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/over-ons/netwerk.html

Is dit dan zuiver ‘window dressing’???  Is er bij Telenet echt geen strategie om het bestaande coax/hybride netwerk te upgraden tot hogere snelheden ?  

Dat zijn theoretsiche snelheden die in het labo gehaald worden. Er wordt ook gechoocheld met 10 Gbps, waarbij de werkelijke snelheid hooguit 8.5 Gbps bedraagt 😀.

Met andere woorden: als je als énige gebruiker op de coax zou zitten, zouden deze snelheden theoretsich mogelijk zijn. In de praktijk zitten er 200 gebruikers op één node, en is er dus een hele grote "overboeking".

@SD2  schreef:

Het zou toch ook in het belang van Telenet zelf zijn, nl. om bestaande klanten te behouden, hierop verder in te zetten ? Dan krijg je een vergelijkbaar probleem zoals Ziggo in NL dat klanten heeft zien verdwijnen naar de glasvezel aanbieders. 

Waarschijnlijk is de commecrciele druk in Nederland groter? Veel meer concurrentie dan in België (meer glasvezel aanbieders)

Als ik zelf aandeelhouder zou zijn van Telenet, dan zou ik ook geen geld meer steken in upgrades van het coax netwerk, maar in een versnelde uitbouw van glasvezel (net zoals Proximus ook geen geld meer moet steken in oude telefoonkabels 😀).

En met coax kunnen ze nog altijd goed concureren tegen VDSL2 (kwa downloadsnelheid)

@SD2  schreef:

Een verhoging van de upload is precies eerder een commercieel gegeven geworden dan een technisch. Aangezien er nu al 50 Mbits of meer  upload wordt geboden aan de business klanten. Orange biedt kennelijk standaard 50 Mbits upload aan de abonnementen van 500 en 1000 Mbits down. Waarom kan Telenet dit dan niet  ook de UP abonnementen ? Binnenkort heeft een gewoon One abonnement (nu verhoogt naar 30 Mbits) evenveel uploadsnelheid als de One UP en is het in feite ook niet meer de moeite om 15 euro meer te bepalen, louter bekeken vanuit het verschil van upload snelheid. 

Een verhoging van de upload is inderdaad een commercieel gegeven. Er is nu een differentiatie in het aanbod, namelijk 30 Mps upload voor One, 40 Mps upload voor One Up en 50 Mbps voor Business 🤔.

Maar ook technisch: het aantal klanten met 50 Mbps is dus redelijk beperkt. Telenet zou perfect 50 Mbps kunnen aanbieden aan alle One Up gebruikers, maar dan moet je rekening houden met een enorme grote overboekingsfactor. De huidige totale gedeelde upload capaciteit op de coax is ca 200 Mbps, wat je dan moet delen met ca 200 gebruikers. Er is dus maar een "gegarandeerde " uploadsnelheid van 1 Mbps 🙄...

Als je iedereen 50 Mbps aanbiedt, maar niemand haalt dat, dan stijgt ook het aantal ontevreden klanten ...

Technisch zijn er maar 2 mogelijkheden op de upload te verhogen:

• op korte termijn: de bandbreedte voor upload verhogen van 65 MHz naar 85 Mhz. Dan kan je een extra Docsis 3.1 upload kanaal toevoegen van 20 MHz ... Hiermee kan je de upload verhogen tot ca 450 Mbps (*). Dat vereist waarschijnlijk nieuwe NIU's (bij die klanten waar je een hogere upload geeft), gezien de huidige NIU's gaan tot 65Mhz (return channel)? Op dit ogenblik is de bandbreedte tussen 65 en 85 Mhz nog leeg.
  • op langere termijn: volledig gebruik van de Docsis 3.1 upload frequenties tot 204 MHz. Dat verhoogt de upload snelheid tot ca 1.5 Gbps(*). Hierop zitten nu nog 5 download kanalen. Geen idee welke technische belemmeringen er hier zijn, misschien moeten hiervoor alle oude modems eerst verdwijnen?

(*) PS: de snelheden die ik hierboven zijn nog altijd de totale gedeelde upload op de node

Conclusie: ik zie nog niet vlug een grote uploadverhoging in de nabije toekomst, maar ik ken natuurlijk Telenet's (Wyre) niet. Maar inderdaad, een upload verhoging naar 50 Mbps voor One Up klanten zou een mooie "geste" zijn 😀 ...

SD2
Freshman Beetjesweter

@Master-Magic  als overschakeling op fiber voor mij (net zoals vele anderen) een mogelijkheid was, had ik dit al lang gedaan. Voor mijn huis ligt onder de grond sinds 2023 zo’n blauwe dikke wachtbuis. Die is door Fluvius in 2023 in de grond gestoken, maar niemand (vermoedelijk ook hier niet :)) kan me vertellen wanneer dat er daadwerkelijk glasvezelkabel zal worden doorgetrokken. 

Tot zolang is het wachten …. En dat kan, zo ik begrijp, nog jaren duren of misschien nooit worden gerealiseerd. 

In afwachting daarvan, maar evenzeer voor zij die nooit de gelegenheid zullen krijgen tot aansluiting op zuiver glasvezelnetwerk, rijst de vraag wat mijn huidige provider, nl. Telenet  met zijn bestaande hybride netwerk van plan is op korte, middellange en lange termijn. Ondertussen draait de wereld door ….
Mij hoor je niet zozeer klagen over de downloadsnelheid van 1 Gbits (ik heb een zoon die met zijn PS5 blijkbaar deze nacht nog (tijdens de zgn “daluren”)  800 Gb aan games heeft binnen getrokken aan een gemiddelde snelheid van 800-900 Mbits), waar ik eerlijk gezegd van versteld sta  (dikke duim voor Telenet), dat dit lukt met het ‘oude’ hybride netwerk.

Het is vooral de uploadsnelheid die niet meer van deze tijd is, wat mij betreft, sinds 10 jaar (na introductie van de speedboost 400/40) overigens ook niet meer verhoogd is en dus niet mee geëvolueerd is, terwijl alles thans in de cloud zit en draait en er ook contentbewerkers bestaan (ik ben allicht niet de enige) waarvoor “het wat meer mag zijn”.  

Het is overigens ook zo dat wannneer je intern, in een gezin, met meerdere users zit, die samen die beperkte bandbreedte van 40 Mbits moeten delen/benutten, dit wel tot spanning op het interne netwerk kan zorgen. User 1 en 2 zitten bv. te FaceTimen en/of in een Teams meeting en gebruiken samen een constante uploadsnelheid van ca. 5-10 Mbits en user 3 wil tegelijk een grote dataset uploaden (die de volledige 40 Mbits gebruikt), dan moet je al proactief voor user 3 op het interne netwerk een beperking inbouwen, dat die niet de volledige bandbreedte gebruikt / 'dichtknijpt' van 40 Mbits, anders komen user 1 en 2 in de problemen tijdens hun meeting. Of de upload moet naar de nacht worden verplaatst wat ook niet altijd even praktisch is.

M.a.w. er wordt bij Telenet kennelijk vanuit gegaan dat die 40 Mbits zeer royaal en onbeperkt is. Maar in de praktijk is dit niet altijd zo en in mijn geval vaak niet het geval. One UP wordt ook in de markt gezet als een abonnement voor grootgebruikers en/of gezinnen, waarbij precies de sky the limit. Als er ergens een manco zit in dit abonnement is het wat mij betreft die uploadsnelheid ..

Het absurde is dat als ik met mijn IPad in de buurt van een goede 5G zendmast zit ik vaak sneller content kan uploaden met mijn Telenet 5G datakaart buitenshuis (ik haal soms snelheden van 60 Mbits up) dan thuis (40 Mbits). Die hoge 5G uploadsnelheid haal ik jammer genoeg niet thuis (te ver van de zendmast). Om maar aan te geven dat 40 Mbits echt wel relatief (laag) is....

Tags (1)
luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Zoals je zegt dat staat op papier maar nu horren we andere dingen mensen hun Vdsl wordt afgesloten omdat ze op een plaats wonen waar de kosten niet waard zijn om een kabel te leggen 

Ga maar naar de coax kabel dat is alles wat er nu nog ligt of ze moeten overschakelen op 5g als dat genoeg is of internet via satelliet nemen