|
25.845
netweters
|
160.267
antwoorden
|
|
21.582
vragen
|
Ziggo's 2Gbit/s-abonnement kost 60 euro per maand en komt 'binnen enkele weken' beschikbaar voor nieuwe klanten.
Eerst kunnen bestaande klanten het abonnement afnemen.
Het abonnement krijgt de naam Wifi Extra Groot en heeft een uploadsnelheid van 120Mbit/s.
https://tweakers.net/nieuws/240530/ziggo-kondigt-2gbit-s-abonnement-aan-voor-60-euro-per-maand.html
@luc55 schreef:Deze mensen gebruiken nu Vdsl en mogen afgesloten worden zegt regulator BIPT omdat er een coax-aansluiting is moeten ze deze nu gebruiken
Als al die klanten op de coax worden geduwd zal er van verhoging niet veel meer gebeuren op bepaalde plaatsen
Beetje verkeerde voorstelling.
Er is een akkoord in de maak tussen Proximus/Fiberklaar/Telenet/Wyre, dat nog goedgekeurd moeten worden door de verschillende instanties. Hierbij wordt Vlaanderen ingedeeld in zones:
@flip1953 ik dacht gelezen te hebben dat ze de vrijgekomen freq van de zenders bij ziggo gingen inzetten voor internet, en daar is hun bandbreedte hoger dan bij Telenet zodat ze meer ruimte hebben.
Als je naar dit promo filmpje kijkt van Telenet, lijkt het dat Telenet precies toch de intentie heeft de best mogelijke snelheid /techniek aan te bieden naar al haar klanten in de toekomst:
https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/over-ons/netwerk.html
- Nl. docsis 3.1 reeds hogere snelheden boven 1 Gbits
- Docsis 4 tot 10 Gbits
- en zuiver glasvezel tot 10 Gbits
Is dit dan zuiver ‘window dressing’??? Is er bij Telenet echt geen strategie om het bestaande coax/hybride netwerk te upgraden tot hogere snelheden ?
Het zou toch ook in het belang van Telenet zelf zijn, nl. om bestaande klanten te behouden, hierop verder in te zetten ? Dan krijg je een vergelijkbaar probleem zoals Ziggo in NL dat klanten heeft zien verdwijnen naar de glasvezel aanbieders. Persoonlijk betwijfel ik overigens of iedereen wel nood heeft aan glasvezel 😉 Iemand die gewoon zijjn mails checkt, wat surft en wat streamt (basis gebruikers) heeft niet perse nood aan glasvezel vermoed ik .
Misschien kan iemand van Telenet zelf op dit forum reageren op de vraag of er nog verder wordt ingezet op een upgrade van het hybride /coax netwerk in de nabije toekomst. En dan bedoel ik zeer specifiek een verhoging van de snelheid boven 1 Gbits downloadsnelheid en meer dan 40 Mbits upload snelheid. Anders blijft het speculeren..
Een verhoging van de upload is precies eerder een commercieel gegeven geworden dan een technisch. Aangezien er nu al 50 Mbits of meer upload wordt geboden aan de business klanten. Orange biedt kennelijk standaard 50 Mbits upload aan de abonnementen van 500 en 1000 Mbits down. Waarom kan Telenet dit dan niet ook de UP abonnementen ? Binnenkort heeft een gewoon One abonnement (nu verhoogt naar 30 Mbits) evenveel uploadsnelheid als de One UP en is het in feite ook niet meer de moeite om 15 euro meer te bepalen, louter bekeken vanuit het verschil van upload snelheid.
Een ding is zeker: specifiek voor de One UP klanten is stilstaan (geen verhoging van de snelheid, noch downloadsnelheid, noch uploadsnelheid) achteruitgaan. Zo voelt het toch aan: de snelheid van de andere abonnementen wordt jaarlijks aangepast/verhoogd. Maar die van One UP blijft ‘hangen’, terwijl de abonnementsprijs wel jaarlijks stijgt
@Master-Magic schreef:@flip1953 ik dacht gelezen te hebben dat ze de vrijgekomen freq van de zenders bij ziggo gingen inzetten voor internet, en daar is hun bandbreedte hoger dan bij Telenet zodat ze meer ruimte hebben.
Ziggo gebruikt nog altijd 27 DVB-C kanalen (266 t.e.m. 474 MHz), bij Telenet zijn er 18 TV kanalen (266 tot 402 MHz) plus een 4-tal voor VOD (514-538 MHz).
Wat Ziggo wel gedaan heeft is de DVB-C zenders herschikt, zodat er een 8-tal muxen vrijkomen, die inderdaad ingezet worden voor internet (daarmee verhoog je de download bandbreedte met ca 400 Mbps). Alle beetjes helpen 😊.
Als Telenet VOD stopt via DVB-C dan komen er ook 4 frequenties vrij (ca 200 Mbps).
@Roy78 schreef:
@SD2 schreef:Beste allen, is er iemand die mij kan zeggen wat vandaag de officiële strategie is van Telenet op het vlak van een verhoging van de snelheid op het hybride netwerk van Telenet?
Je bedoelt coaxkabel? Dit is hetzelfde netwerk als 20 jaar geleden hoor, daar is niets "hybride" aan.
Telenet zal niet meer investeren in het coaxkabelnetwerk in gebieden waar er de komende 10 jaar fiber wordt aangelegd.
Je doet alsof het coax netwerk 20 jaar onveranderd gebleven is 🤔
Dat is natuurlijk niet waar, Telenet heet ook duizende kilometers fiberkabel liggen, waarmee gans hun netwerk verbonden is. Er ligt nu fiber tot aan de nodes, en vanaf de nodes is het coax tot in de huizen (200-tal woningen per node?). Dat bedoelen ze met hybride.
En het coax netwerk heeft ook een upgrade gehad, waarbij alle apparatuur (o.a. de duizenden versterkes onderweg) geschikt werden gemaakt voor frequenteis tot 1.2 GHz (vroeger tot 850 GHz)...
@flip1953 en de apparatuur binnen bij de klanten moeten dan ook nog aangepast worden om die hogere freq aan te kunnen,
benieuwd wat ze gaan doen, eerder dan 2027 zie ik dus nog niks veranderen eer de vod tijdelijke freq zijn gestopt.
514- 538 MHz