Beantwoorden
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Foute/ontbrekende aanduidingen voor gebarentaal & AD

In  5.24 software versie op de TV-box en TV-box IP - De Netweters  wordt gesproken over de verbeterde icoontjes voor Audio Descriptie en Gebarentaal, dat wekte mijn interesse dus ging ik even opzoek naar uitzendingen met gebarentaal. 

Wat blijkt, die uitzendingen hebben helemaal geen extra icoon (heb het nog nooit gezien, dus zou ook niet meteen weten hoe het er uit moet zien). Wel staat er duidelijk in de programma naam "met VGT" (VRT 1/Ketnet) of "met gebarentaal" (NPO 2). Dat lijkt dus te ontbreken in de metadata van de uitzendingen... Bijgevolg werkt ook de aanduiding niet op de TV-app hoewel je die expliciet aan/uit kan zetten.

WG94_0-1769712315123.png

Enkele voorbeelden

• Ketnet - VRT Journaal, dagelijks om 20u15
  • Ketnet - Sportweekend, zondag 20u40
  • Ketnet - Karrewiet, dagelijks 8u45
  • VRT 1 - Karrewiet, dagelijks 7u
  • NPO 2 - NOS Journaal, werkdagen om 7u en 9u

Daarnaast merk ik op dat (bijna) alle uitzendingen op NPO 1, 2 & 3 een audio descriptie icoon hebben (op de TV-box), maar het aanbod is volgens NPO zelf toch eerder beperkt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
2 reacties
CarlAtTelenet
Professional Veelweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? De race is begonnen! WOW!

Goeiemorgen @WG94,

Dank om dit door te geven.

Ik kan bevestigen dat we voor de betreffende VRT-programma's momenteel geen iconen tonen voor gebarentaal.
Volgens een spec die ik zag langskomen, horen de icoontjes voor gebarentaal en audiodescriptie er trouwens zo uit te zien:

CarlAtTelenet_0-1770018435571.png

Ook in de VRT-brondata zie ik geen vlaggen voor gebarentaal op deze events. Ik zal contact opnemen met VRT.

Je observatie op NPO kan ik ook bevestigen. Hiervoor neem ik contact op met onze aggregator.

Groeten,
Carl

--Business Analyst and Metadata Engineer @Telenet
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@CarlAtTelenet  schreef:

Volgens een spec die ik zag langskomen, horen de icoontjes voor gebarentaal en audiodescriptie er trouwens zo uit te zien:

CarlAtTelenet_0-1770018435571.png

Dat eerste icoon zou ik eerder linken aan ondertiteling ipv gebarentaal.

Bedankt om je licht eens op te steken bij VRT en de aggregator!

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.