Beantwoorden
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Hallo

 

Ik merk op dat de gastenzone in mijn netwerk met Safespot+ niet correct lijkt te werken. Ofwel begrijp ik niet wat deze zone hoort te doen.. Online lees ik dit:

 

Gastenzone

Heb je bezoekers die je wifinetwerk willen gebruiken? Sleep de toestellen dan naar deze zone om toegang te geven tot je netwerk. Toestellen in deze zone kunnen geen verbinding maken met toestellen in de andere zones.

 

Een laptop in de gastenzone heeft op dit moment toegang tot alle apparaten op mijn netwerk: mijn tv (IoT-zone, printer (thuiszone), NAS (thuiszone), ... Is dit de bedoeling? 

 

Als ik de bovenstaande uitleg lees, lijkt het mij dat deze apparaten niet te zien mogen zijn via het apparaat in de gastenzone.

 

 

Bedankt voor jullie inzicht(en)!

 

 

 

 

0 Likes
21 reacties
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Hey @patrick37 @StefaanH 

 

Bedankt voor de vele interessante reacties op dit topic.

 

Zo ver dat ik weet (verbeter me aub als dit niet correct is), kan je via de modem die Telenet voorziet geen gastennetwerk voorzien, lees: een extra verbinding met eigen SSID en wachtwoord. Je kan volgens mij enkel de 5GHz band en de 2.4GHz band scheiden van elkaar als 'twee netwerken'.

 

@StefaanHik ben mee met uw visie over een volledig apart gastnetwerk, maar de Safespot app zou een gastenzone aanbieden die de gasten in huis kan afzonderen van de apparaten.

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@Peejay 

 

Juist, dat had ik intussen begrepen. Hetgeen safespot dus volgens mij doet is, wanneer je een client naar de gastenzone" verplaatst", deze softwarematig "isoleren" van het netwerk en enkel toegang geven tot internet, zonder aan het IP adres of iets anders iets te wijzigen.

 

Ik ga er verder niet over speculeren aangezien ik het niet kan nagaan en het sowieso niet kan gebruiken. maar ik heb hier dus wel alweer wat bijgeleerd, en dat is ook leuk.

 

Helaas kan ik u dus niet verder helpen met uw probleem, en dat is natuurlijk jammer ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Helemaal geen probleem @StefaanH, bedankt om mee te denken!

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Gastenzone Safespot werkt niet correct


@Peejay  schreef:

Hallo

 

Ik merk op dat de gastenzone in mijn netwerk met Safespot+ niet correct lijkt te werken. Ofwel begrijp ik niet wat deze zone hoort te doen..


Zonder dat ik je volledige netwerk ken kan ik je alvast zeggen dat het niet zo eenvoudig is om alles netjes en vlot te laten regelen met Safespot. Zeker niet wanneer je Apple producten gebruikt. Sinds iOS 14, iPadOS 7, watchOS 7 en de meeste Macs vanaf 2017 past Apple privé WiFi adressen toe.

 

Om met een WiFi netwerk te communiceren identificeert een apparaat zich met een uniek netwerkadres. Dit adres beter bekent als MAC adres (Media Access Control) is in feite een vast adres specifiek voor dat toestel. Jammer genoeg kunnen andere dankzij dit vast adres jouw online gedrag teruglinken. Al jouw netwerkactiviteiten kan dus na verloop van tijd eenvoudig in verband worden gebracht met dit toestel en hierdoor is dus een eenvoudige gebruikerstracking mogelijk. Aangezien Apple zich inzit voor de nodige privacy is hiervoor een oplossing bedacht.

 

Het MAC adres wordt bij Apple toestellen geregeld verandert. Oorspronkelijk zou dit om de 24 uren gebeuren. Maar gelukkig is dit sterk verandert. In principe gebeurt het nu wanneer je de netwerkinstellingen vergeet en opnieuw de verbinding aangaat of wanneer er gedurende zes weken geen verbinding is geweest. Er zijn nog wel enkele andere activiteiten die een vernieuwing van het adres triggeren.

Ik geef hier nu het voorbeeld van Apple omdat dit eenvoudig is doordat de software en hardware volledig wordt beheerd door Apple zelf maar er zullen vast en zeker andere merken zijn die een soortgelijke handeling realiseren.

 

Maar wat het probleem hiermee mee kan zijn is dat je meerdere apparaten ziet in de lijst van Safespot voor hetzelfde apparaat. Het kan dus perfect zijn dat je een niet meer actief apparaat hebt versleept naar je 'Gastenzone' en dat hetzelfde apparaat met een ander privé WiFi adres (MAC) nog ergens actief is in je 'Thuiszone'. Want elke apparaat identificeert zich met het MAC adres in de Safespot app. Wanneer je dus een nieuw MAC adres verkrijgt zal er dus een nieuwe vermelding in de Safespot app verschijnen voor in feite hetzelfde toestel.

 

Misschien is dit niet in jouw geval en beheer en controleer je geregeld al je apparaten grondig via de Safespot app maar het toont wel aan hoe complex het beheer hiermee is. In een gemiddeld gezin zijn er toch al snel meer dan 30 toestellen die hier vermeld zullen zijn. Vergissingen zijn snel gemaakt en dat wil je misschien absoluut voorkomen.

 

Heb je echt behoefte aan een gastennetwerk dan is de eenvoudigste en betrouwbaarste oplossing een router aan te schaffen die dit ondersteunt. Safespot is en blijft een zwarte doos waar jammer genoeg nog steeds te weinig informatie naar buiten is gekomen van wat en vooral hoe het allemaal werkt.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
Kanjo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Thuis gebruik ik ook de app en als ik toestellen in de gastenzone zet kunnen zij gewoon op internet maar kunnen ze geen aanpassing doen op het netwerk en bv als ze iets willen afdrukken op de printer die verbonden is op het netwerk dan kunnen zij dat niet. Verder is er geen aparte netwerk.  

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@Kanjo 

Heb je dan via de Safespot+ app het betreffende toestel gesleept in de gastenzone of heb je nog iets ingesteld ? Want dat is de eigenlijke vraag van de topic starter. En blijkbaar als @Peejay het betreffende toestel in de gastenzone plaatst dan werkt het niet correct zoals het zou moeten werken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kanjo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Ik heb inderdaad het toestel gesleept naar gastenzone en verder heb ik niets gedaan zoals herstarten, wel heb ik gemerkt dat het soms niet direct gebeurd. Daarmee wil ik zeggen dat safespot enkele minuten nodig heeft om dit aan te passen.