Beantwoorden
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

Gisteren mijn Telenet SIM overgeplaatst van een ouder toestel (Huawei) naar een nieuw toestel (Galaxy A20e), toestel herstarten etc.

Naar dat nummer bellen: komt inderdaad op het nieuwe toestel toe, niet meer dan normaal...

Naar dat nummer een SMS zenden: komt NIET toe op het nieuwe toestel, maar wel op het oude toestel (zonder SIMkaart, ook geen dual sim die er nog inzit of zo). Hoe kan dat, en vooral: hoe los je dat op?

 

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

Kleine update: beide toestellen nog eens volledig herstart (was met oude toestel nog niet gebeurd sinds ik de sim er had uitgehaald), en nu komen op het oude toestel toch de sms al niet meer toe...

Maar op het nieuwe toestel (met SIM) ook niet... Bellen en gebeld worden gaat dus wel, en sms sturen gaat ook, maar sms ontvangen dus niet...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

De SMSsen waarvan sprake zijn wellicht geen klassieke SMSsen, maar Google Messages.
Google gebruikt zijn eigen netwerk om berichten via IP naar een ander Android toestel te sturen.
Via de Messages of Berichten app wordt de voorkeur gegeven aan IP, en wordt SMS als fallback gebruikt.  Je oude toestel heeft wellicht nog IP connectiviteit over WIFI en ontvangt nog berichten van andere Android toestellen.

Apple doet ongeveer hetzelfde met iMessage. Beiden zijn niet compatibel. Berichten tussen Android en Iphone gebruiken bijgevolg altijd wel het klassieke SMS netwerk.  Probeer maar eens een bericht van een Iphone naar je nieuwe Android toestel te sturen. Dat zal wellicht werken.

Configureer je berichten app op je nieuwe toestel eens correct, en reset je oude toestel eens naar factory settings. Of deconfigureer minstens de berichten app op je oude toestel, zodat alle referenties naar je telefoonnummer weg zijn.


 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@Steven-E en @Stefan1818 

 

De smsjes in data-vorm kunnen op de oude foon enkel maar toekomen als die via WiFi verbonden is. Via 4g gaat niet werken zonder sim.

Als de oude niet via WiFi verbonden is kunnen daar ook geen data berichtjes op toekomen.

 

Omgekeerd, als op de nieuwe foon (met actieve sim erin) de data versie van de sms-app nog niet actief is zouden de smsjes toch moeten toekomen, automatisch omgezet naar echte sms.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@Stefan1818 

 

Je kan misschien eens de settings van uw foon met betrekking tot sms nagaan en/of configureren.

 

Voor uw foon kan je hier een stappenplan volgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM


@StefaanH  schreef:

De smsjes in data-vorm kunnen op de oude foon enkel maar toekomen als die via WiFi verbonden is. Via 4g gaat niet werken zonder sim.

Als de oude niet via WiFi verbonden is kunnen daar ook geen data berichtjes op toekomen.


 

Ja dat zei ik he 😉

"Je oude toestel heeft wellicht nog IP connectiviteit over WIFI en ontvangt nog berichten van andere Android toestellen."

 


@StefaanH  schreef:

Omgekeerd, als op de nieuwe foon (met actieve sim erin) de data versie van de sms-app nog niet actief is zouden de smsjes toch moeten toekomen, automatisch omgezet naar echte sms.


Maar niet als de oude telefoon nog via WIFI geconnecteerd is. Dan is het bericht afgeleverd over IP en gebeurt er geen fallback naar SMS.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

Al bedankt Steven en Stefaan

 

Stappenplan eens gevolgd: stond al correct...

Ik heb op die nieuwe telefoon van mijn echtgenote (Samsung A20e) wifi eens afgezet, en op mijn telefoon (Samsung A32) ook, en dan een smsje gezonden (om te kijken of dit via de gewone 4G wel zou lukken (echte sms dan, en niet via samsung of google systemen). Noppes. Naar m'n zoon (ook Samsung A20e) kan ikzelf ook niets zenden. Naar m'n dochter (Motorola) geen enkel probleem. Blijkbaar kan ik met mijn Samsung geen sms zenden naar andere Samsungs (ikzelf zit bij Orange business).

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

EDIT: negeer antwoord hieronder maar, is niet relevant voor dit issue. Txs @StefaanH voor het opmerken.

----

Heb je je nieuwe telefoon correct gepaired door de QR code op onderstaande URL in te scannen?

 

https://messages.google.com/web/authentication?redirected=true&pli=1


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@Stefan1818 

Het unregisteren van de android chat features heeft me destijds geholpen toen ik iets gelijkaardigs voorhad.

https://messages.google.com/disable-chat?_ga=2.197274924.2061852094.1627942881-2050736239.1627942881

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM


@Steven-E  schreef:

Heb je je nieuwe telefoon correct gepaired door de QR code op onderstaande URL in te scannen?

 

https://messages.google.com/web/authentication?redirected=true&pli=1


Is dat niet iets om smsjes via uw foon te versturen vanaf uw PC? Om vanop uw foon zelf smsjes te versturen (onder data vorm of klassiek, maakt niet uit) moet ge uw foon toch nergens mee pairen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@Stefan1818 

 

Je zit zelf bij Orange zeg je. Kijk uw foon dan eens na volgens deze checklist.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@StefaanH Ik heb zelf een A32 5G. De equivalente pagina opgezocht maar bij stap 7 gaat het de mist in (Geen algemeen/sim1/sim2 maar volledig ander menu (chatfuncties/meldingen/bubbels/..../geavanceerd/info,voorwaarden en privacy)

Via geavanceerd weer een zeer lang menu, maar daar vind ik wel 'SMSC +32495002530' maar die kan ik niet aanpassen. In 'geavanceerd' is ook wel een keuze 'SMS op Galaxy-apparaten' en daar kan ik een functie 'Bixby en sms'en op Galaxy apparaten toestaan'. Die heb ik aangezet. En aha! Naar de zoon z'n Samsung GSM lukt het nu wel al om een sms te zenden, nog niet naar m'n echtgenote... Even gekeken maar die 'Bixby'-instelling vind ik niet op de A20e. Beide A20e's zijn op dezelfde manier ingesteld, beide ook met overdracht van sim en gegevens van een identieke Huawei. Wat een idee van Samsung om sms vanaf andere Samsungs zo ingewikkeld te maken, net zoals 'apps altijd via netwerk' te kunnen activeren, waar ik eerder zou willen kunnen kiezen 'apps enkel via wifi'.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM


@StefaanH  schreef:

@Steven-E  schreef:

Heb je je nieuwe telefoon correct gepaired door de QR code op onderstaande URL in te scannen?

 

https://messages.google.com/web/authentication?redirected=true&pli=1


Is dat niet iets om smsjes via uw foon te versturen vanaf uw PC? Om vanop uw foon zelf smsjes te versturen (onder data vorm of klassiek, maakt niet uit) moet ge uw foon toch nergens mee pairen ...


Oops, zou kunnen.

Ik heb een Iphone, dus ben hier niet mee vertrouwd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM


@Steven-E  schreef:

EDIT: negeer antwoord hieronder maar, is niet relevant voor dit issue. Txs @StefaanH voor het opmerken.

----

Heb je je nieuwe telefoon correct gepaired door de QR code op onderstaande URL in te scannen?

 

https://messages.google.com/web/authentication?redirected=true&pli=1


@Steven-E  en @Stefan1818 

 

Misschien is dit, bij nader inzien, in het kader van deze queeste toch niet zo onzinnig. Je zou dit steeds eens kunnen uitvoeren en dan testen of je via uw PC (maar uitgevoerd door de foon) op deze manier toch smsjes kan versturen naar eender welke foon. Het resultaat zou een indicatie kunnen zijn van de richting waarin we moeten zoeken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

SMS komen toe op vorige toestel zonder SIM

@StefaanH & @Steven-E :

A32 5G via die QRcode gelinkt aan pc. Dan via pc 3 sms gezonden:

-zoon (Samsung A20e): ok

-dochter (Motorola): ok

-echtgenote (Samsung A20e): niets...

 

Voor alle duidelijkheid: van die 3 telefoons kan ik dus zonder problemen sms ontvangen...

0 Likes