Beantwoorden
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

Ondanks de wpa2 beveiliging die is ingesteld op mijn wifi via mijn telenet zag ik echter deze middag dat mijn wifi:" open "is. enkel de 5ghz stond alszijnde open????niet de 2.4GHZ

de telenet wifree stond 5GHZ : persoonlijk wpa2 en de 2.4GHZ als bedrijfsniveau.

Normaal zijn beide bedrijfsniveau.

Wat gebeurt er ???is dit een evil twin? wifi spoofing?

Ik heb onmiddellijk wifi uitgeschakeld via mijn telenet en tevens het inlogpaswoord veranderd.

Gaat het hier over wifi-spoofing-evil twin? 

Is de modem/router wel veilig?

wat nu?

0 Likes
7 reacties
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

Heb net de technische dienst telefonisch gecontacteerd en daar wisten ze me mee te delen dat dit probleem reeds door andere telenet klanten ( veel met wifi powerlines...)werd gemeld.

 Ze kennen echter de oorzaak niet. 

Dit lijkt me toch erg op een deauth-attack-evil twins-wifispoofing. 

Mijn vraag is nu of de telenetmodems/routers wel veilig genoeg zijn.

 Ik heb ook safespot, wat in principe het netwerk zou moeten beveiligen... blijkbaar niet dus.

Zeker niet als het wifinetwerk: OPEN  staat, ondanks de instellingen in mijn telenet: wpa2.

Hoe en wanneer gaat telenet dit verklaren en oplossen?

 

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

@Ploefie sinds wanneer had je Safespot van Telenet? Stond dit al een tijdje actief op je modem of nog maar pas? Heb je jouw modem proberen te resetten en te controleren of je beide WiFi-netwerken erna terug beveiligd waren? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Tags (1)
0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

Beste @Suzy ,

Safespot werd in het begin van mijn aansluiting( half maart) geactiveerd op mijn modem, die ondertussen werd vervangen door een nieuwe modem/router want de modem/router viel constant aan en uit net zoals mijn wifi die vanzelf aan en uit ging, geen upload op iMac desktop enz..

Gisternamiddag stonden de wifi  en de wifree(bedrijfsniveau) terug beveiligd, dus niet meer op open. Er is echter wel een ander wifree die steeds  op open staat ( niet de mijne).

Gisterenavond rond 23.00u, mijn wifi stond uitgeschakeld in mijn telenet sinds s'namiddags, toch zag ik de bssid's die aan mijn wifi ssid en modem/router zijn gelinkt, en de bssid's van mijn powerlines ( die ik heb verwijderd gisternamiddag) actief staan via een wifiscan...ik heb hier een scanrapport van. Onmiddellijk via mijn telenet gecheckt of wifi ingeschakeld was en neen bleek echt niet het geval te zijn.

 

Ik kan hier slechts van uit op maken dat een of ander script kiddie in de buurt met een programma  ssid's en bssid's kopieert, de gekopieerde  SSID onzichtbaar maakt en deze soms zonder beveiliging op open zet wat misschien ook verklaart dat mijn instellingen in mijn telenet zoals kanaalaanpassingen,kanaalbreedtes,zeeer vaak niet stroken met mijn telenet instellingen, net zoals de landcodes die bij telenet EU zijn of geen vermelding... toch heb ik vaak FR, DE,BE en zelfs NL,IT als landcode bij mijn wifi Bssid en SSID. Ik deconnecteer dan direct van deze wifi.

Of is dit normaal?

Blijkbaar beschermt Safespot dus niet tegen wifi evil twins- mitm attacks-deauth-attacks-DOS attacks, wat ik vermoed dat het zijn. 

Wifi staat ondertussen nog steeds uitgeschakeld in mijn telenet.

 

Ik woon niet afgelegen en het is een drukke en drukbewoonde buurt, veel appartementen en winkels. Het risico op cyberattacks ligt hier dus veel hoger uiteraard.

Alvast bedankt voor uw reactie. En ik hoop echt een oplossing te kunnen vinden tegen deze cyber-hackattacks, wat ik vermoed dat het zijn. 

Dat was oorspronkelijk ook de reden om safespot aan te schaffen, wat blijkbaar echt niet afdoende is.

Hoe kan ik of telenet??? het kopiëren van mijn netwerk ssid en bssid voorkomen?hoe kan ik voorkomen dat zomaar ineens mijn wifi onbeveiligd is ondanks mijn instellingen???

Wie wie wie geeft mij de oplossing? Hulp graag

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

@Ploefie alright, bedankt voor de info! Lijkt me best dat dit eens individueel voor je onderzocht wordt. Heb je dit al doorgegeven aan Telenet zodat ze je modem eens kunnen bekijken en de verschillende SSID's en toestellen die je ermee hebt verbonden? Vanop De Netweters hebben we hier geen zicht op helaas. Dan zou ik ze een apart dossier laten opstellen voor je specifieke vragen betreffende de beveiliging. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

@Suzy 

Ik heb ooit iets dergelijks meegemaakt.  Met de 9072/9073 pwl's had ik in eerste instantie gekozen voor 1 netwerk. Na een tijdje heb ik dat veranderd en een appart ssid gezet voor enerzijds de 2,4 GHz en anderzijds voor de 5 GHz. Op zeker ogenblik stelde ik vast dat ik geen wachtwoord moest ingeven bij een nieuw verbinding. Toen heb ik vastgesteld dat de beveiliging in mijn Telenet verdwenen was, minstens op de 5 GHz. Ik heb toen terug de wpa2 met wachtwoord ingesteld en had het voornemen om dat eens te testen. Maar ja, je weet allicht wel wat er gebeurt met goede voornemens.

Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

Beste Suzy,

ik zal er blijkbaar geen tekening moeten bijmaken.

de reacties op zo een soort vragen aan de technische dienst verloopt erbarmelijk slecht, tenzij je op een persoon stuit die “echt” technische kennis heeft.

bv: reactie van een medewerker technische dienst(echt gebeurd trouwens): Wat bedoelt u met bssid? Wat is dat?😱😱😱😱😱

0 Likes
Ploefie
Experienced Meerweter
Berichten: 100
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! De volle 100!

5 GHz netwerk stond 'open' en was niet beveiligd?

Beste Janneman,

bij mij stond alles op 1wifi netwerk.Geen appart ssid voor de powerlines.

het is niet enkel het probleem dat de wifi onbeveiligd stond, maar de helft van de tijd staat mijn WiFi ook niet volgens mijn instellingen: mijn instellingen voor de kanaalbreedte zijn:20 en 80 . Toch is het enorm vaak dat die op 40 staat.

tecnische dienst reactie: en waarom mag da niet op 40 kanaalbreedte staan? En zo meer van die rond de pot draaiende vragen en opmerkingen. Nooit een antwoord op mijn vraag.

telefonisch contact met technische dienst is vaak uitermate rampzalig.
vandaag al heel de dag geeen internet trouwens...zware panne

 

 

0 Likes