Beantwoorden
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Hallo iedereen,

Ik heb in de garage een wifiloze modem staan met daaraan een AP verbonden via ethernet kabel in de muur (woning van +- 1j oud). Boven staat mijn vaste PC aangesloten via ethernet (ook via de muur).

 

Wanneer de AP in zit en signaal uitzend merk ik op dat mijn pc zijn internet ineens een stuk instabieler is (games die laggen, videos die bufferen,...) dan wanneer deze uitgetrokken wordt.

Ik ben vorig weekend in een Telenetshop mijn AP gaan omwisselen, doch probleem blijft dezelfde. 

 

Iemand die me kan helpen?

Een beetje ten einde raad...

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: AP zorgt voor storing

0 Likes
44 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Je kan ook kijken welk IP adres uw toestellen krijgen. Dit zou nu 192.168.5.XXX moeten zijn.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Klopt, ik probeer morgen of het beter is en laat je iets weten!

0 Likes
Ex-Netweter
 

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)


@Alessio123  schreef:

PC blijft rechtstreeks op modem, tenzij deze wifi router in de garage kan staan?


Ah neen, eigenlijk is het juist de bedoeling om je vaste pc op een eigen router aan te sluiten. (Misschien kan je de UTP-kabel vanuit de garage terug doorverbinden naar een andere aansluiting in de living.)
De Wifi-router staat best op een centrale plek waar je wifi het meest gebruikt. Bijvoorbeeld de living.


@Alessio123  schreef:

 

Dit zou dan de storing van mijn ethernetverbinding moeten verhelpen? Hoe werkt dit dat eigenlijk, want mijn pc is gewoon verbonden rechtstreeks met modem maar heeft alleen storing als de AP verbonden is? Is de AP dan te zwak voor alle verbonden toestellen op te vangen of?


Op de Telenet-modem (eigenlijk all-in-one modem/router/wifi) zit ook een routerfunctie die al het lokaal netwerkverkeer van het AP en de aangesloten vaste pc ontvangt en naar de juiste bestemming stuurt. Die router moet in staat zijn om al het netwerkverkeer van alle aangesloten toestellen foutloos te verwerken. Mogelijks loopt het daar mis.

Het principe van de voorgestelde oplossing is dat je de Telenet-routerfunctie en Telenet AP niet gebruikt. Zo kan je uitsluiten dat zij de oorzaak zijn van het probleem.
Dit is een test zoals ik al eerder zei, misschien is het de oplossing, misschien ook niet.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om dat uit te testen. Ook enige wil om te leren hoe je een eigen thuisnetwerk op eigen houtje opbouwt en beheert is een must. (Weten en enigszins begrijpen dat je dan het MAC-adres van je eigen router bij MAC-Pass-Through moet instellen via Mijn Telenet bijvoorbeeld.)

Anders doe je maar beroep op iemand uit je buurt die dat voor jou kan fixen.

Alternatief is volledig vertrouwen op het Telenet-ecosysteem met al zijn voordelen maar ook nadelen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Het is niet omdat één netweter beppalde adviezen geeft, dat je dat allemaal moet aannemen. De overgrote meerderheid van de Netweters zal trachten je te helpen met alle geduld, zelfs al moeten ze zichzelf herhalen. 

Ik rij met de auto, ik ben niet geïnteresserd wat er onder de motorkap zit. 

De gebruiker die een internetverbinding heeft hoeft ook niet geïnteresserd te zijn in al wat daarachter zit.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)


@janne_man  schreef:

 

De gebruiker die een internetverbinding heeft hoeft ook niet geïnteresserd te zijn in al wat daarachter zit.


Het gaat dan ook niet over de internetverbinding, maar over het beheren van je eigen thuisnetwerk.
Dat is zoals koken, één iemand is huis moet dat toch kunnen, dat is handig want anders moet je steeds op restaurant of eten laten thuisleveren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

off topic

Koken is een kunst, eten klaarmaken is een alledaagse bezigheid.

 

In je eerste reactie eindig je met:

Alternatief is volledig vertrouwen op het Telenet-ecosysteem met al zijn voordelen maar ook nadelen.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het grote voordeel van het Telenet-ecosysteem is dat het voor de zeer grote meerderheid van de gebruikers een goede en eenvoudige oplossing is, waarbij geen technische kennis nodig is.

Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Lijkt opgelost te zijn met deze

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Vermoedelijk zit er een managed netwerktoestel in uw netwerk dat standaard ipAdres 192.168.0.1 gebruikt voor de management functies.

Als ge het standaard subnet adres gebruikt dan is 192.168.0.1 ook het gatway IP adres en dit geeft problemen.

Daar veel netwerktoestellen dit management adres gebruiken zou Telenet ervoor kunnen kiezen om een ander standaard subnet te gebruiken en zo veel problemen voor zijn gebruiker vermijden.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

@Alessio123 

Hetgeen @Janneke_Dust hier aanhaalt zou best wel eens de nagel op de kop kunnen zijn. Een andere Netweter had een identiek probleem en bij hem was het inderdaad een managed switch in zijn netwerk die foutief geconfigureerd was. Zowel de router als de switch hadden IP adres 192.168.0.1

Een correcte configuratie van de managed switch heeft alle problemen opgelost.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Wat is een managed switch juist?

Internet is nog steeds(veel) beter maar nog niet optimaal, misschien als ik bij die managed switch iets kan wijzigen dat dat de oplossing is?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Kijk hier eens voor de uitleg van beiden.

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Kan het zijn dat mijn PC een managed switch is? En hoe kan ik die dan best configureren?

Anders zie ik niet echt mogelijkheden...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)


@Alessio123  schreef:

Kan het zijn dat mijn PC een managed switch is? En hoe kan ik die dan best configureren?


Neen, dat zal niet het geval zijn. Het vermoeden bestaat dat er zich binnen je netwerk een apparaat bevindt welke hetzelfde IP adres gebruikt als je Telenet router (192.168.0.1).

Twee apparaten met hetzelfde IP adres binnen één netwerk zorgen voor problemen.

We hebben bij een andere vraagsteller al eens gezien dat het een managed switch bleek te zijn. Het kan echter ook om een wifi-router gaan of eender welke apparatuur.

Met name netwerk apparatuur van TP-link is standaard voorzien van het IP adres 192.168.0.1, zowel hun siwtches, AP's en routers.

 

Persoonljk denk ik echter niet dat het hier om een IP conflict gaat. Dat geeft wel problemen, maar andere dan je beschrijft.

Wanneer je de AP terug inplugd komen daarmee ook alle wifi gebruikers terug op het netwerk (GSM's, tablets, smart devices enz.). Waarschijnlijk zorgt één daarvan voor problemen. Het is daarom belangrijk te onderzoeken welke dit is.

Je zou kunnen proberen via mijn telenet allle wifi gebruiker te blokkeren, en ze dan nadien één voor één (met redelijk lange tussen-pauze) terug te de-blokkeren. Op die manier is het hopelijk mogelijk de boosdoener te vinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Snel even mijn Telenet bekeken voor die IP-adressen en dat is het inderdaad niet (tenminste als ik dat daar zou kunnen zien).

 

Ik bekijk dit weekend even de mogelijkheden om de 5 verbonden toestellen met de AP een voor een te schrappen om te kijken of het beter is 🙂

0 Likes
Alessio123
Professional Beetjesweter
Berichten: 22
Wereld gedichtendag Complimentendag Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Access Point zorgt voor storing (ook na omwisselen)

Vandaag kunnen testen, maar is helaas ook niet de oplossing... Heb voor alle apparaten eens een voor een de wifi afgezet maar resultaat bleef hetzelfde.

Om moedeloos van te worden 😞

 

0 Likes