24750
netweters
|
152318
antwoorden
|
20691
vragen
|
Hallo iedereen,
Ik heb in de garage een wifiloze modem staan met daaraan een AP verbonden via ethernet kabel in de muur (woning van +- 1j oud). Boven staat mijn vaste PC aangesloten via ethernet (ook via de muur).
Wanneer de AP in zit en signaal uitzend merk ik op dat mijn pc zijn internet ineens een stuk instabieler is (games die laggen, videos die bufferen,...) dan wanneer deze uitgetrokken wordt.
Ik ben vorig weekend in een Telenetshop mijn AP gaan omwisselen, doch probleem blijft dezelfde.
Iemand die me kan helpen?
Een beetje ten einde raad...
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: AP zorgt voor storing
Klopt, ik probeer morgen of het beter is en laat je iets weten!
@Alessio123 schreef:PC blijft rechtstreeks op modem, tenzij deze wifi router in de garage kan staan?
Ah neen, eigenlijk is het juist de bedoeling om je vaste pc op een eigen router aan te sluiten. (Misschien kan je de UTP-kabel vanuit de garage terug doorverbinden naar een andere aansluiting in de living.)
De Wifi-router staat best op een centrale plek waar je wifi het meest gebruikt. Bijvoorbeeld de living.
@Alessio123 schreef:
Dit zou dan de storing van mijn ethernetverbinding moeten verhelpen? Hoe werkt dit dat eigenlijk, want mijn pc is gewoon verbonden rechtstreeks met modem maar heeft alleen storing als de AP verbonden is? Is de AP dan te zwak voor alle verbonden toestellen op te vangen of?
Op de Telenet-modem (eigenlijk all-in-one modem/router/wifi) zit ook een routerfunctie die al het lokaal netwerkverkeer van het AP en de aangesloten vaste pc ontvangt en naar de juiste bestemming stuurt. Die router moet in staat zijn om al het netwerkverkeer van alle aangesloten toestellen foutloos te verwerken. Mogelijks loopt het daar mis.
Het principe van de voorgestelde oplossing is dat je de Telenet-routerfunctie en Telenet AP niet gebruikt. Zo kan je uitsluiten dat zij de oorzaak zijn van het probleem.
Dit is een test zoals ik al eerder zei, misschien is het de oplossing, misschien ook niet.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om dat uit te testen. Ook enige wil om te leren hoe je een eigen thuisnetwerk op eigen houtje opbouwt en beheert is een must. (Weten en enigszins begrijpen dat je dan het MAC-adres van je eigen router bij MAC-Pass-Through moet instellen via Mijn Telenet bijvoorbeeld.)
Anders doe je maar beroep op iemand uit je buurt die dat voor jou kan fixen.
Alternatief is volledig vertrouwen op het Telenet-ecosysteem met al zijn voordelen maar ook nadelen.
Het is niet omdat één netweter beppalde adviezen geeft, dat je dat allemaal moet aannemen. De overgrote meerderheid van de Netweters zal trachten je te helpen met alle geduld, zelfs al moeten ze zichzelf herhalen.
Ik rij met de auto, ik ben niet geïnteresserd wat er onder de motorkap zit.
De gebruiker die een internetverbinding heeft hoeft ook niet geïnteresserd te zijn in al wat daarachter zit.
@janne_man schreef:
De gebruiker die een internetverbinding heeft hoeft ook niet geïnteresserd te zijn in al wat daarachter zit.
Het gaat dan ook niet over de internetverbinding, maar over het beheren van je eigen thuisnetwerk.
Dat is zoals koken, één iemand is huis moet dat toch kunnen, dat is handig want anders moet je steeds op restaurant of eten laten thuisleveren.
off topic
Koken is een kunst, eten klaarmaken is een alledaagse bezigheid.
In je eerste reactie eindig je met:
Alternatief is volledig vertrouwen op het Telenet-ecosysteem met al zijn voordelen maar ook nadelen.
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het grote voordeel van het Telenet-ecosysteem is dat het voor de zeer grote meerderheid van de gebruikers een goede en eenvoudige oplossing is, waarbij geen technische kennis nodig is.
Lijkt opgelost te zijn met deze
Vermoedelijk zit er een managed netwerktoestel in uw netwerk dat standaard ipAdres 192.168.0.1 gebruikt voor de management functies.
Als ge het standaard subnet adres gebruikt dan is 192.168.0.1 ook het gatway IP adres en dit geeft problemen.
Daar veel netwerktoestellen dit management adres gebruiken zou Telenet ervoor kunnen kiezen om een ander standaard subnet te gebruiken en zo veel problemen voor zijn gebruiker vermijden.
Hetgeen @Janneke_Dust hier aanhaalt zou best wel eens de nagel op de kop kunnen zijn. Een andere Netweter had een identiek probleem en bij hem was het inderdaad een managed switch in zijn netwerk die foutief geconfigureerd was. Zowel de router als de switch hadden IP adres 192.168.0.1
Een correcte configuratie van de managed switch heeft alle problemen opgelost.
Wat is een managed switch juist?
Internet is nog steeds(veel) beter maar nog niet optimaal, misschien als ik bij die managed switch iets kan wijzigen dat dat de oplossing is?
Kan het zijn dat mijn PC een managed switch is? En hoe kan ik die dan best configureren?
Anders zie ik niet echt mogelijkheden...
@Alessio123 schreef:Kan het zijn dat mijn PC een managed switch is? En hoe kan ik die dan best configureren?
Neen, dat zal niet het geval zijn. Het vermoeden bestaat dat er zich binnen je netwerk een apparaat bevindt welke hetzelfde IP adres gebruikt als je Telenet router (192.168.0.1).
Twee apparaten met hetzelfde IP adres binnen één netwerk zorgen voor problemen.
We hebben bij een andere vraagsteller al eens gezien dat het een managed switch bleek te zijn. Het kan echter ook om een wifi-router gaan of eender welke apparatuur.
Met name netwerk apparatuur van TP-link is standaard voorzien van het IP adres 192.168.0.1, zowel hun siwtches, AP's en routers.
Persoonljk denk ik echter niet dat het hier om een IP conflict gaat. Dat geeft wel problemen, maar andere dan je beschrijft.
Wanneer je de AP terug inplugd komen daarmee ook alle wifi gebruikers terug op het netwerk (GSM's, tablets, smart devices enz.). Waarschijnlijk zorgt één daarvan voor problemen. Het is daarom belangrijk te onderzoeken welke dit is.
Je zou kunnen proberen via mijn telenet allle wifi gebruiker te blokkeren, en ze dan nadien één voor één (met redelijk lange tussen-pauze) terug te de-blokkeren. Op die manier is het hopelijk mogelijk de boosdoener te vinden.
Snel even mijn Telenet bekeken voor die IP-adressen en dat is het inderdaad niet (tenminste als ik dat daar zou kunnen zien).
Ik bekijk dit weekend even de mogelijkheden om de 5 verbonden toestellen met de AP een voor een te schrappen om te kijken of het beter is 🙂
Vandaag kunnen testen, maar is helaas ook niet de oplossing... Heb voor alle apparaten eens een voor een de wifi afgezet maar resultaat bleef hetzelfde.
Om moedeloos van te worden 😞