Beantwoorden
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Advies over opstelling met Google Nest Wifi

Goeiemiddag collega Netweters!

 

Om te schetsen eerst even mijn opstelling:

 

Garage: CH8568LG met daarop UTP's aangesloten naar de verschillende ruimtes (living, kamer 1e verdiep, hobbyruimte (zolderniveau), etc..)

Living: 1x Telenet (wit) Access Point met bekabeling naar TV, TV-box, ...

Kamer 1e verdiep: 1x Telenet (wit) Access Point zonder bekabelde toestellen.

Hobbyruimte (zolderniveau): UTP kabel die van garage komt is aangesloten op een 16 poorts switch en vanaf daar ga ik naar Desktop, TV, NAS, Printer etc.. in diezelfde ruimte.

 

Nu had ik graag de mogelijkheden bekeken om alles in huis te halen van Google Nest Wifi.

 

Hoe zou ik het zelf aanpakken?

1) Wifi uitschakelen op de modem in garage zodat er van de Telenet WIFI geen spoor meer is. (even in de veronderstelling dat het wifi punt in de living de garage ook voldoende dekt voor de slimme meters van Engie)

2) Living: vervangen door 1x domme switch (omwille van TV box) en daarop ook een Google Nest Wifi aansluiten.

3) Kamer 1e verdiep: huidig AP Telenet wijzigen door Google Nest Wifi

4) Hobbyruimte (zolderniveau)indien nodig en bereik onvoldoende hier ook een extra puntje en rechtstreeks op de reeds aanwezige 16 poorts switch aansluiten

 

Ik lees hier op dit forum andere posts met DMZ, Portforwarding, etc... In mijn hoofd lijkt dat in mijn opstelling niet van toepassing? Of zie ik toch iets over het hoofd? Als je de WIFI uitschakelt van de Telenet modem dan blijven de UTP poorten toch nog werken?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Fijne zondag!

 

Jarne

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Google Nest Wifi

Tags (1)
3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Advies over opstelling met Google Nest Wifi

@JarneD  

Hier is een soort gelijkaardig topic over geweest. Je kan hier  eens kijken want daar is nog een persoon die ook Google Nest Wifi heeft aangekocht.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Advies over opstelling met Google Nest Wifi

Yep, bekijk dat topic waar @patrick37 naar verwijst maar eens.

Dus denk in de richting van een andere modem/homegateway zonder WIFI aan boord: de CV8560E (E-router).   En daar configureer je dan MAC-bridging op (enkel deze modem ondersteunt dit), zodanig dat je Google Nest Wifi (primaire wifi punt) een publiek IPv4 adres krijgt van Telenet (dan heb je helemaal geen portforwardings nodig op Telenet niveau).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Advies over opstelling met Google Nest Wifi

@Steven-E @patrick37  bedankt! Ik had nochtans gezocht naar recente topics maar moet die over het hoofd gezien hebben.