Beantwoorden
Ruben7
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Back-up internetverbinding via 3/4G

Hallo,

 

Ik zoek een manier om een back-up internet te creëren. Zelf ben ik niet zo bedreven in deze materie dus ik hoop dat iemand mij hier kan verder helpen! 

Als hobby heb ik een 24/7 muziek stream op Youtube die eigenlijk niet onderbroken mag worden. Omdat ik helaas vaker onderbrekingen ondervind ben ik een oplossing aan 't zoeken.

Bestaat er een mogelijkheid om een 3/4g backup te installeren? Ik heb momenteel een standaard aansluiting van Telenet en de PC waar ik de stream op run is een HP compaq 8200 Elite met 4GB ram en een I5 processor. (Windows 10).
Via Telenet kunnen ze mij niet verder helpen.

Groeten,

 

Ruben

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Backup internet via 3/4G.

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Back-up internetverbinding via 3/4G

@Ruben7  Ik denk dat je daarom op zoek moet gaan naar een eigen router die deze mogelijkheden heeft om automatisch over te schakelen van het ene naar het andere en dit in combinatie met de modem/router van Telenet, de CV8560E. Ik vrees dat je dit enkel in het professionele segment gaat vinden.
Maar dit zou misschien ook voldoen aan je wensen: AVM FritzBox 6820.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Back-up internetverbinding via 3/4G

@Ruben7 Je moet een router kopen met 2 wan poorten, deze kan je zo configuren dat ze al backup van elkaar dienen.Dus als de ene uitvalt , dat deze connectie overschakelt naar de andere .

Hou er rekening mee dat sommige een manuele switch nodig hebben dus dat het op 4g streamen dan wel heel veel data zal verbruiken.

Kan je niet beter 2 providers binnenhalen? 1 abonnement via kabel en de andere via telefoonlijn. 
Zo is de kans kleiner dat je connectieverlies hebt op beide.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
glennvda
Freshman Veelweter
Berichten: 186
Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Back-up internetverbinding via 3/4G

Wij hebben op kantoor een corporate fibernet met een 4G backup van Telenet.

Maar dat is dus niet voor particuliere klanten. 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/inspiratie/2019/07/jurgen-lasseel-corporate-fibernet-4G-back-up/

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Back-up internetverbinding via 3/4G

Indien je een fall-back connectie wilt aanbieden voor je complete netwerk dan zul je inderdad het beste een extra router aanschaffen, die twee WAN connecties ondersteunt. Dit hoeft niet duur te zijn - die zijn al beschikbaar rond 50 euro.

Eén WAN poort van deze eigen router sluit je dan aan op de Telenet HGW.

Daarnaast heb je dan nog een LTE-modem nodig om de tweede WAN met mobiel internet te verbinden.

De streaming PC en alle andere apparatuur sluit je dan aan op de LAN poort van de eigen router.

Alles moet dan nog correct geconfigureerd worden, maar daar is veel informatie over te vinden via google, bijvoorbeeld:

https://www.batna24.com/uk/mikrotik-failover-connection-via-backup

 

Als je enkel een backup verbinding voor de specifieke streaming PC wilt voorzien kun je het wellicht eenvoudiger oplossen. Kies dan gewoon voor een USB dongle die je in die PC steekt. Als het internet via de eth-kabel wegvalt, zal deze over kunnen schakelen op mobiele data via de dongle. Ook hier zul je even op zoek moeten gaan naar de juiste software of instellingen.

 

Zoals hiervoor ook al gemeld; de mobiele data kunnen eventueel hoge kosten genereren. Let dus goed op wat voor abonnements-formule je gebruikt voor de SIM kaart.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes