Beantwoorden
Sandra9
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Downloadsnelheid opvallend laag via werk-laptop

Hallo

via mijn werk-laptop heb ik traag internet (wifi), zowel met als zonder VPN-verbinding. Zowel bij mijn thuis als bij mijn vriend. We hebben wel beide een wifi versterker (adapter?). Ik geef dit mee omdat ik dit in de opmerkingen nog veel zie verschijnen.

Speedtest met GSM is ok (109), terwijl de speedtest met de laptop slecht 14 à 16 downloadsnelheid geeft. Bij de helpdesk zeggen ze dat dit aan mijn laptop ligt, bij IT dat dit aan mijn internet ligt.

Ik weet niet meer welke vragen ik nog moet stellen om een efficiënt antwoord te krijgen.

Ik zie opmerkingen als bandbreedte, adapter die stoort, ip-adres server, maar daar ben ik niets mee. Ik zou er toch vanuit mogen gaan dat door Telenet alles correct geconfigureerd werd om het internet optimaal te gebruiken? 

 

Sandra

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: Downloadsnelheid 

0 Likes
3 reacties
Sandra9
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Downloadsnelheid opvallend laag via werk-laptop

en heel vreemd, nu staat de downloadsnelheid ineens op 103. Van 16 naar 103. 

Kan iemand mij tenminste laten weten hoe dit ineens komt?  Is er op ons bedrijfsnetwerk iets aangepast door IT? Of heeft Telenet iets aangepast?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2253
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Downloadsnelheid opvallend laag via werk-laptop

Vermoedelijk maakt uw werk laptop een verbinding met het tragere Telenet WiFree ipv met uw gewone Wifi.

 

Voor uw laatste post heeft de laptop waarschijnlijk een verbinding gemaakt met de gewone WiFi.

Dus gewoon opletten dat de laptop verbinding maakt met de gewone WiFi.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Downloadsnelheid opvallend laag via werk-laptop

@Sandra9 uw werklaptop gebruikt waarschijnlijk een vpn tunneling software die ook scanning doet, hetgeen uw connectie zal vertragen als je niet op het bedrijfsnetwerk zit.

Als je op uw werk bent zal het internet sneller zijn veronderstel ik ?

Indien ja dan is dat het probleem.

De ip ranges van je werk zullen dit probleem niet hebben. Als je vpn gebruikt, hetgeen je thuis of bij je vriend doet maak je verbinding met je werk en ga je via de vpn tunnel die meestal connectie legt met je werk op een ander segment van het netwerk of VLAN bij je werkgever.

Om de veiligheid te garanderen zal er meer scanning voorzien worden op een externe ip ranges buiten je werk, hetgeen ook voor vertraging kan zorgen.

Dit is niet altijd het geval maar bij een "slechte" opzet heb je dit voor 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.