Beantwoorden
hyperbo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

Hallo.. De laatste tijd hebben wij regelmatig problemen met instabiel Wi-Fi netwerk. Regelmatig valt de communicatie tussen wifi netwerk en een bepaalde deelnemer uit...na reset ( koude start ) terug ok.  Ik heb wel geen klachten over de snelheid en sterkte van het signaal...dit is voldoende.

 

Achter de oorzaak van die steeds wederkerende problemen moet ik niet lang zoeken... Ik heb hier echt een enorm aantal deelnemers op mijn netwerk , zowel bedraad als via wifi. Heel de woning is uitgevoerd met smart toestelletjes. Velen zijn verbonden met internet via wifi, andere zijn bedraad en tevens heb ik onderliggend ook nog een vrij groot zigbee netwerk. 

 

Als ik ga kijken in mijn Telenet modem zie ik daar al 35 aangesloten deelnemers ( zowel bedraad als via wifi ) ..dan heb ik daarachter ook nog 2 Telenet accesspoints...ene heeft daar ook 29 deelnemers...de andere heeft er (maar ) 5.

Ze hebben allemaal dezelfde wi-fi naam ( is van belang omdat al deze smart toestelletjes best op hetzelfde netwerk moeten hangen.

Het probleem is natuurlijk dat het toewijzen van welk wi-fi deelnemer op welk accesspoint automatisch verloopt, zodus kan ik zelf niet bepalen op welk accespoint geconecteerd wordt.

 

Maar ja ..zoals gezegd..het probleem is gewoon dat ik enorm veel netwerkdeelnemers heb, dus zal ik andere stappen moeten nemen .   

 

Ik zat te denken dat dergelijke problemen mogelijk opgelost geraken door een Mesh-netwerk.

Kan er iemand mij advies geven wat voor mij geschikt zou zijn ...ik wil dus een stabiel netwerk hebben op elk verdiep ( gelijkvloer/eerste + tweede ) en ...uiteraard een netwerk dat door (Zeer ) veel deelnemers gecontacteerd kan worden.   

Ik weet dat dit niet goedkoop kan zijn doch ik heb het er graag voor over...nu bijna elke dag ergens een module of interface resetten is ook vervelend!

 

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

 

Groetjes...Dirk

 

 

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

@hyperbo 

Zelf gebruik ik al enige tijd Mesh wifi van TP-Link Deco. Daarvoor had ik de Velop Linksys ook zeer tevreden van geweest. Je kan er tot 150 gebruikers tegelijk op zonder enige verbreking ( dat is wat ze zeggen ) maar goed ik heb geen 150 gebruikers. 

 

Heb geen verbinding verlies en heb op elk verdiep internet. Houd er wel rekening mee als je zoiets plaatst dat je ook voldoende torentjes plaatst. Natuurlijk ook geen overkill dus zet geen 20 torentjes als je er aan 5 genoeg hebt. 

 

Thuis heb ik zes geplaatst want houd wel rekening met dikke muren en afstanden in je woning. Er is bij de beide merken ook een app die je helpt bij het plaatsen van de torentjes. Je kan in het begin proberen bijvoorbeeld 4 torentjes te plaatsen en als blijkt dat je op bepaalde plaatsen toch onvoldoende bereik hebt kan je er eentje bij plaatsen. Zo op deze manier heb ik er dus 6 geplaatst want ik had op een bepaalde plaats toch weinig tot geen bereik en viel de verbinding weg tussen de trap en de gang naar de keuken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
hyperbo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

Hoi Patrick.. Bedankt voor Uw snel antwoord.

 

Ik heb al direct gaan kijken en zou dan gaan voor TP Link X50 ... Deze kosten nu 299 voor een 3 Pack...ik zou dus 2 van die packs kopen.

Ik heb nog wel een vraagje...Mijn huidige installatie is nu zo: Mijn Telenet decoder staat op gelijkvloers en heeft daar al wat bekabelde deelnemers ; er gaat oa 1 rechtstreeks naar mijn Telenet digibox en ook naar een Telenet extender op de eerste verdieping.

Daar op die eerste verdieping zijn  op die extender ook enkele bekabelde verbindingen ( oa naar PC enz.. , alsook nog een verbinding naar een tweede Telenet extender op de tweede verdieping.

 

Hoe moet ik dan deze Tp link gaan plaatsen?   Ik dacht dus dat op het gelijkvloers bij de Telenet decoder ik direct een kabelverbinding maak naar 1 TpLink...dan ook daarop mijn bekabelde verbinding naar de eerste verdieping naar een tweede Tplink....dan eventueel daar ook een kleine switch zetten .   Vervolgens ga ik dan ook verder met een bekabelde verbinding naar de Tp link van de tweede verdieping.

 

Nu enkele concrete vraagjes...

 

Heb ik dan nog steeds 1 netwerknaam ( met hetzelfde paswoord enz... )

 

Moet er een bekabelde verbinding bestaan tussen 2 TP link meshkastjes...of kan dit ook draadloos?

 

Deze TP link X50 wordt verkocht in een setje van 3 stuks..kan ik simpelweg 2 van die setjes kopen en bijeenvoegen zodat ik dan 6 Mesh punten heb?

 

Tenslotte ...als ik een switch wil plaatsen...welke kan ik gebruiken ( ik vraag dit omdat ik in het verleden al problemen had met een switch die niet compatibel bleek met telenet ).

 

Alvast bedankt voor Uw antwoord.

 

Groetjes..Dirk

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

@hyperbo 

Wel een klein dingetje je kan de digicorder niet rechtstreeks verbinden met de Mesh. De digicorder dient in verbinding te staan met de modem of een switch er tussen omdat er anders geen interactiviteit is. Dus geen 14 dagen in je tv gids als ook geen films opvragen als je dat al doet en geen andere pakketten die je eventueel zou hebben. 

 

Je opstelling daarin tegen is iets wat je zelf kan bepalen. Let er wel op dat de torentjes elkaar allemaal zien en niet eentje wel en de andere niet. Je wil dus zes torentjes aankopen geen probleem dan dien je ze op een 'strategische' plaats te zetten zodat je onderling gezien elkaar goed kan zien. Let ook op dat de torentjes een maximale overbrugging hebben van 7 meter om elkaar goed te zien. ( Maar dat is als je ze draadloos verbind ) Je zegt dat je met een kabel gaat werken om ze aan elkaar te verbinden dat is een goede oplossing maar draadloos zullen ze onderling ook werken. Op die manier moet je geen kabels trekken maar goed als je de kabels al hebt liggen des te beter. 

 

Ik heb ze onderling met elkaar draadloos verbonden en als dat werkt ook perfect. Ik ervaar geen uitvallen en heb ook niet overal kabels liggen. Maar goed dat is een keus die je zelf maakt daar in ben je vrij aangezien het op de twee manieren werkt. Kabel is wel stabieler natuurlijk dus als het voor die reden is kan ik je gelijk geven om het op die manier te doen.

 

Het plaatsen op zich kan je met de meegeleverde app doen. Die zal je ook ongeveer wel zeggen of je het torentje op de juiste plaats hebt gezet. Je begint weliswaar met eentje en dan ga je door naar 2 en dan 3 enz. Zie wel dat je geen overkill maakt. Het kan zijn dat zes te veel is maar goed ik weet je grote je afstanden niet en je bereik en of er veel obstakels zijn die het moeilijk maken voor een goed wifi signaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
hyperbo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

Hoi Patrick...

 

De bestelling is de deur uit..Vermoedelijk volgende week zal ik aan de slag kunnen.

 

Ik heb een aparte kabel liggen tussen mijn router en mijn digibox, dus dat is ok.

 

Dan ga ik netwerkkabeltje  leggen van de telenet router naar mijn eerste TP-link deco . 

 

Vervolgens heb ik dan nog een netwerkkabel die de verbinding gaat maken tussen de eerste en tweede TP link ( eerste verdieping )

Zo ga ik ook verder ...een netwerkkabel tussen tweede en derde Tp link  enz....

 

Dan heb ik nog twee vraagjes..

 

Moet ik de wi-fi functie van mijn telenet modem uitzetten? ( Ik dacht het wel..)

 

Tweede vraag ..ik heb beneden nog een aantal netwerkkabels van enkele toestellen die momenteel nog ingeplugd zijn in mijn telenet-modem... mogen die blijven zitten of moeten die eveneens ( via een switch ingeplugd worden op een Tp-link deco ?

 

Groetjes...Dirk

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

@hyperbo 

Je kan de wifi uit zetten van de modem is natuurlijk geen verplichting. Ik zelf heb al eens de wifi aan gelaten van de HGW en de toestellen bleven gewoon verbonden via de TP Link maar goed uiteindelijk heet het geen zin om de wifi van de HGW aan te laten. Dus ja je kan het dan net zo goed uit zetten als je het niet gaat gebruiken. 

 

Je kabels mogen zeker in de HGW blijven zitten want dat heb ik ook nog hoor. Aan de HGW zit er nog een kabel die naar een Gigabit switch , 16 poorten, gaat. En nog een kabel die naar een andere switch gaat voor de printer aan te sluiten en de NAS. Dan heb ik nog een kabel die helemaal tot boven gaat om daar eventueel een vaste pc te zetten die bekabeld internet kan hebben. 

Al met al de HGW zit vol met de kabels waarvan eentje dus naar de TP-Link , de hoofd deco. De andere Deco's zijn dan onderling met elkaar draadloos verbonden. 

 

Door de switches die ik er tussen heb staan , lees boven en beneden in het huis , heb ik dus tal van mogelijkheden om nog andere apparaten aan te sluiten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
hyperbo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

Hoi Patrick..

 

Even een update van de situatie ... Ik heb dus mijn nieuw mesh netwerk in dienst genomen.

Momenteel zijn er 5 TP-link X60 in dienst, 4 zijn verbonden via ethernetkabel, ééntje draadloos.

Het lijkt me vrij stabiel nu . Met de bijgeleverde app kan je nu perfect zien wat er allemaal verbonden is met je netwerk. Ik heb een volledige dag bezig geweest om alles uit te zoeken, immers de meeste van de deelnemers hadden geen naam ( of één of andere naam waarvan je niets kon afleiden...)  Via het opzoeken van het Mac adres heb ik er een hele hoop kunnen terugvinden. Ik heb nu heel de boel wat opgekuist en zaken die ik niet meer nodig had uit dienst genomen en momenteel is alles wat op mijn netwerk hangt gekend en noodzakelijk.

 

Mijn eerste indrukken van dit netwerk zijn positief...nu nog afwachten wat de toekomst gaat brengen.

Nogmaals bedankt voor Uw advies.

 

Groetjes...Dirk

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers

@hyperbo 

Fijn dat het werkt zoals je toch verwachte en dat het ook stabiel is. 

 

Moesten er toch vragen zijn dan weet je waar je ze kan stellen 🙂 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.