Wi-Fi instabiel wegens enorm aantal Wi-Fi deelnemers
Hallo.. De laatste tijd hebben wij regelmatig problemen met instabiel Wi-Fi netwerk. Regelmatig valt de communicatie tussen wifi netwerk en een bepaalde deelnemer uit...na reset ( koude start ) terug ok. Ik heb wel geen klachten over de snelheid en sterkte van het signaal...dit is voldoende.
Achter de oorzaak van die steeds wederkerende problemen moet ik niet lang zoeken... Ik heb hier echt een enorm aantal deelnemers op mijn netwerk , zowel bedraad als via wifi. Heel de woning is uitgevoerd met smart toestelletjes. Velen zijn verbonden met internet via wifi, andere zijn bedraad en tevens heb ik onderliggend ook nog een vrij groot zigbee netwerk.
Als ik ga kijken in mijn Telenet modem zie ik daar al 35 aangesloten deelnemers ( zowel bedraad als via wifi ) ..dan heb ik daarachter ook nog 2 Telenet accesspoints...ene heeft daar ook 29 deelnemers...de andere heeft er (maar ) 5.
Ze hebben allemaal dezelfde wi-fi naam ( is van belang omdat al deze smart toestelletjes best op hetzelfde netwerk moeten hangen.
Het probleem is natuurlijk dat het toewijzen van welk wi-fi deelnemer op welk accesspoint automatisch verloopt, zodus kan ik zelf niet bepalen op welk accespoint geconecteerd wordt.
Maar ja ..zoals gezegd..het probleem is gewoon dat ik enorm veel netwerkdeelnemers heb, dus zal ik andere stappen moeten nemen .
Ik zat te denken dat dergelijke problemen mogelijk opgelost geraken door een Mesh-netwerk.
Kan er iemand mij advies geven wat voor mij geschikt zou zijn ...ik wil dus een stabiel netwerk hebben op elk verdiep ( gelijkvloer/eerste + tweede ) en ...uiteraard een netwerk dat door (Zeer ) veel deelnemers gecontacteerd kan worden.
Ik weet dat dit niet goedkoop kan zijn doch ik heb het er graag voor over...nu bijna elke dag ergens een module of interface resetten is ook vervelend!
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Groetjes...Dirk
Opgelost! Ga naar oplossing.