Beantwoorden
RobertVanesch
Professional Weetjesweter
De vlam zit erin. Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol!

Downloadsnelheid voor wifi op laptop

Ik ben recent overgeschakeld naar One Up i.p.v. One en heb ook een andere modem geïnstalleerd nl. de 360°. De downloadsnelheid op mijn laptop is nu echter gedaald van gemiddeld 130 Mbps naar 90 Mbps, terwijl ik op mijn smartphone tot 800 Mbps haal. Mijn Wifi-ontvanger van mijn laptop is Wifi 4 (802.11-n) en dit zou volgens Telenet de reden zijn. 
Mijn vraag daarom: zou een Wifi-adapter die Wifi 5 of 6 aankan een oplossing kunnen zijn?

Robert Vanesch

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Wifi download snelheid op laptop

0 Likes
9 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@RobertVanesch 

je zou eigenlijk eerst eens in de specificaties kijken van je laptop bij de netwerkkaart welke snelheden deze effectief aan kan. Je kan altijd een investering doen in een router of een AP of andere dingen om je snelheden te verhogen maar zolang je netwerkkaart de snelheden niet aan kan is het weg gegooid geld. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Als deze laptop maar WiFi4 kan zal en wifi6 dongel ook niet heel veel brengen omdat de max USB snelheid van de laptop ook beperkt is.

Een upgrade van ONE naar ONEup zal niet veel veranderen als je laptop maar WiFi4 kan.Een upgrade naar ONEup zal zelfs heelweinig brengen voor een WiFi6 laptop behalve als ge heel grote bestanden download.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
0 Likes
RobertVanesch

Bedankt voor de tip maar mijn vraag is eigenlijk of ik de snelheid van de netwerkkaart kan verhogen met een Wifi-adapter zoals bvb. TP_Link Archer T3U met max. 1350 Mbps en Wifi AC?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

De WiFi kan niet sneller dan de max snelheid van uw USB poort op je laptop.

Dit zijn de max snelheden van de verschillende types USB poorten.

• USB 1.0 vind je alleen nog op de allereerste USB kabels. Dit zorgt voor een datasnelheid tot 1,5 Mb/s.
  • USB 1.1 is min of meer de standaard, met een snelheid tot 12 Mb/s.
  • USB 2.0 is nóg sneller, namelijk tot 480 Mb/s.
  • USB 3.0 is één van de snelste, namelijk tot 5 Gb/s.
  • De laatste variant is USB 3.1 met een datasnelheid tot 10 Gb/s.

Hou het eenvoudig.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@RobertVanesch  schreef:

Bedankt voor de tip maar mijn vraag is eigenlijk of ik de snelheid van de netwerkkaart kan verhogen met een Wifi-adapter

Als je met "netwerkkaart" bedoelt de LAN connectie van de laptop, dan is het antwoord is neen. Een USB dongle verandert niets aan de snelheid van je netwerkkaart.

Een USB dongle zal ook niets veranderen aan de WiFi snelheid van de ingebouwde WiFi-kaart van de laptop. De adapter heeft een eigen WiFi zender.

@RobertVanesch  schreef:

... met een Wifi-adapter zoals bvb. TP_Link Archer T3U met max. 1350 Mbps en Wifi AC?

De Archer T3U heeft een maximale snelheid van 867 Mbit/s (WiFi 4?) 🤔

• Als je goede USB poort hebt in de laptop (minstens USB 3.0 - zie lijstje hierboven), zoek dan een krachtiger WiFi adapter met WiFi 5 of WiFi6. Gezien de kleine afmetingen van zo'n adapters moet je er ook niet teveel van verwachten ...
  • Als je een goede netwerkkart hebt in de laptop (1 Gbps), zou je kunnen gebruik maken van de 360 Pods van Telenet. Plaats zo'n Pod in de omgeving van de laptop, en verbind de Pod en de laptop met een LAN kabel.

Je kan de Pods van Telenet 3 maanden gratis testen.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Janneke_Dust  schreef:

De WiFi kan niet sneller dan de max snelheid van uw USB poort op je laptop.

Dit zijn de max snelheden van de verschillende types USB poorten.

• De laatste variant is USB 3.1 met een datasnelheid tot 10 Gb/s.

Dit lijstje is nog niet ten einde 😁

• USB4 gaat van 20 Gb/s (eerste versie) tot 120Gb/s (laatste versie) ...
  • Windows 11 heeft al support voor USB4 (als je de hardware hebt) ...

kleine off-topic opmerking: 

• in tegenstelling tot USB 1, USB 2, USB 3 is er géén spatie bij USB4 😕
0 Likes
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

@RobertVanesch 

heeft die 5 ghz en 2.4 , met welk ben je verbonden? bij de geavanceerde extra instellingen van de kaart kan je soms nog wat dingen proberen verzetten om alsnog met de oude kaart terug 130 mbits te halen? je kan in de laptop een snellere kaart steken of een usb verbinding gebruiken ook inderdaad met usb 2 zal dat niet veel sneller dan wat je nu behaalt zijn als uw laptop al usb3 heeft komt uw linkspeed hoogstwaarschijnlijk wel weer up to standard via een usb wifi adapter. 2 mesh adapters kopen en met een de gigabit poort uw laptop bedraden is ook een oplossing.

op termijn vervang je de laptop misschien enz, je kan dus uit meerdere routes kiezen en kijken welk het geschikst is ook van budget

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

van een oude ezel kan je geen racepaard maken ook niet als je hem met een sulki (WiFi6) op een renbaan(one UP) zet .

Hou het eenvoudig.
RobertVanesch

Bedankt Thomas, heb ondertussen gevonden dat het probleem ligt bij het feit dat ik eigen Mesh Wifi-netwerk heb dat om een mij duistere reden alleen met 2,4 GHz werkt.
Het is een TP-Link Deco M5 die nochtans op zowel 2,4 GHz als 5 GHz zou moeten werken. Ben terug overgeschakeld naar Telenet Wifi en heb nu wel hogere snelheden.

Vriendelijke groeten,
Robert