Beantwoorden
RVA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Extra Wifi punt in combinate met Apple Airport Extreme.

Ik heb een perfecte Wifi verbinding op de benedenverdieping van onze woning met een Apple Airport Extreme Wifi router via netwerkkabel verbonden met de Telenet modem. Ik heb een extra ruimte laten bijbouwen op het eerste verdiep, voor thuiswerk. Maar daar is er geen netwerkaansluiting en de Wifi verbinding is daar niet optimaal. Ik heb namelijk een snelle verbinding nodig omdat ik veel met zware bestanden werk (CAD). Ik heb dan een powerline van Devolo (Devolo dlan 500 Wifi) geprobeerd, maar dit biedt ook geen verbetering. Ik heb wel op hetzelfde verdiep een netwerkaansluiting, ongeveer 10 meter verderop. De netwerk kabel doortrekken is onmogelijk. Dus dacht ik eraan om daar een extra Wifi router te plaatsen. Maar lukt dit om, samen met de Apple Airport Extreme, een extra wifi router te gebruiken?

0 Likes
4 reacties
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Extra Wifi punt in combinate met Apple Airport Extreme.

Ik zie geen probleem heeft hier al eens gewerkt met drie routers als Wifi zenders...

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Extra Wifi punt in combinate met Apple Airport Extreme.

Ik heb 3 Apple Airport Extremes, alle 3 in Bridge mode. (achter mijn eigen firewall, maar dit kan ook perfect achter de Telenet homegateway).

 

Voor snelheid zal je sowieso voor de 5Ghz band moeten kiezen. Dus ik raad het volgende aan:

  • creëer 2 apparte SSID's, dezelfde op elke AP: eentje voor de 2,4Ghz band en eentje voor de 5Ghz band
  • Voor 2,4: configureer de kanalen manueel: kanaal 6 op de ene, kanaal 11 op de tweede. Als je nog een derde hebt zet die op kanaal 1
  • Voor 5Ghz: De Apple Airport Extreme gebruikt standaard brede kanalen van 80Mhz. Dat heeft het voordeel dat er in theorie een grote doorvoersnelheid mogelijk is, maar het grote nadeel dat kanalen kunnen overlappen (dat heb je niet bij smalle kanalen van 20Mhz, maar dat kan je op de Airport jammer genoeg niet instellen)
    Mijn suggestie: zet 1 kanaal manueel 36, 44 of 48. Ik neem meestal kanaal 44.
    Zet het 5Ghz kanaal van de tweede AP op auto. Als je Access-point de DFS kanalen ondersteunt (zoals de Airport Extreme), zal die een van de hogere kanalen (uit de DFS band) gaan kiezen, die niet overlappen met kanalen 36, 40, 44 of 48.
    Manueel een kanaal instellen op de tweede AP in de 5Ghz band is geen optie, want je eerste kanaal neemt met zijn 80Mhz kanaal al het volledige spectrum in van de non-DFS channels. Overlap = storing.  DFS kanalen kan je nooit manueel instellen. Daarom de auto setting.
  • Reserveer de 2,4Ghz voor IOT toestellen zoals een slimme deurbel.  Laptops gebruiken best de 5Ghz SSID.
    Tenzij je bijv buiten werkt en het bereik niet meer voldoende is.

Lees dit anders eens door, zeer mooi uitgelegd met afbeeldingen: https://www.techzine.nl/howtos/workplace/102805/optimaliseer-wifi-signaal/2/

 

Let wel: 5Ghz reikt niet zo ver. Zorg er voor dat je niet teveel barrieres hebt.
Als de afstand een probleem is, gebruik dan de 2,4Ghz band. Je zal dan wat moeten inboeten op snelheid ten voordele van stabiliteit.

 

PS: toevallig gisterenavond mijn 3 Apple Airpoints gejailbreaked, zodat ik SSH toegang had en de regio van Europa naar USA kon veranderen. Ik heb nu ook de mogelijkheid om manueel extra kanalen te kiezen boven het DFS spectrum. Bijv kanaal 149 en daarboven.
Ik heb nu door het hele huis speeds van 600Mbps en meer over wifi 😎

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RVA
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Extra Wifi punt in combinate met Apple Airport Extreme.

@Steven-E en @Theo2 Bedankt voor de hulp alvast. Ik ga een extra Wifi router bestellen en ga proberen alles in te stellen zoals omschreven. Spijtig dat Apple de Airport systemen niet meer verkoopt. Via de Apple website wordt nu de Linksys Velop Whale Home Mesh Wifisysteem aangeboden. Iemand ervaring mee?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Extra Wifi punt in combinate met Apple Airport Extreme.

Probeer een router te bestellen die je ook als Access-point kan instellen.

Of een pure access-point.   De routerfunctionaliteit heb je helemaal niet nodig om je netwerk uit te breiden. Het maakt het er alleen maar complexer op en je introduceert "dubbele nat" wat problemen kan geven voor sommige toepassingen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.