24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik heb een perfecte Wifi verbinding op de benedenverdieping van onze woning met een Apple Airport Extreme Wifi router via netwerkkabel verbonden met de Telenet modem. Ik heb een extra ruimte laten bijbouwen op het eerste verdiep, voor thuiswerk. Maar daar is er geen netwerkaansluiting en de Wifi verbinding is daar niet optimaal. Ik heb namelijk een snelle verbinding nodig omdat ik veel met zware bestanden werk (CAD). Ik heb dan een powerline van Devolo (Devolo dlan 500 Wifi) geprobeerd, maar dit biedt ook geen verbetering. Ik heb wel op hetzelfde verdiep een netwerkaansluiting, ongeveer 10 meter verderop. De netwerk kabel doortrekken is onmogelijk. Dus dacht ik eraan om daar een extra Wifi router te plaatsen. Maar lukt dit om, samen met de Apple Airport Extreme, een extra wifi router te gebruiken?
Ik zie geen probleem heeft hier al eens gewerkt met drie routers als Wifi zenders...
Ik heb 3 Apple Airport Extremes, alle 3 in Bridge mode. (achter mijn eigen firewall, maar dit kan ook perfect achter de Telenet homegateway).
Voor snelheid zal je sowieso voor de 5Ghz band moeten kiezen. Dus ik raad het volgende aan:
Lees dit anders eens door, zeer mooi uitgelegd met afbeeldingen: https://www.techzine.nl/howtos/workplace/102805/optimaliseer-wifi-signaal/2/
Let wel: 5Ghz reikt niet zo ver. Zorg er voor dat je niet teveel barrieres hebt.
Als de afstand een probleem is, gebruik dan de 2,4Ghz band. Je zal dan wat moeten inboeten op snelheid ten voordele van stabiliteit.
PS: toevallig gisterenavond mijn 3 Apple Airpoints gejailbreaked, zodat ik SSH toegang had en de regio van Europa naar USA kon veranderen. Ik heb nu ook de mogelijkheid om manueel extra kanalen te kiezen boven het DFS spectrum. Bijv kanaal 149 en daarboven.
Ik heb nu door het hele huis speeds van 600Mbps en meer over wifi 😎
@Steven-E en @Theo2 Bedankt voor de hulp alvast. Ik ga een extra Wifi router bestellen en ga proberen alles in te stellen zoals omschreven. Spijtig dat Apple de Airport systemen niet meer verkoopt. Via de Apple website wordt nu de Linksys Velop Whale Home Mesh Wifisysteem aangeboden. Iemand ervaring mee?
Probeer een router te bestellen die je ook als Access-point kan instellen.
Of een pure access-point. De routerfunctionaliteit heb je helemaal niet nodig om je netwerk uit te breiden. Het maakt het er alleen maar complexer op en je introduceert "dubbele nat" wat problemen kan geven voor sommige toepassingen.