Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Het vorige onderwerp betreffende de FUP limiet, hier, werd gelockt met de boodschap dat:

 

Heb om duidelijkheid gevraagd intern (collega's die bezig zijn met de business producten). Zodra ik deze heb ga ik jullie eindelijk kunnen vertellen welke business producten je als particuliere klant zonder btw-nummer nu effectief kan en mag nemen alsook welke FUP er nu effectief van toepassing is op die business producten.

 

In dit topic dient dus niet verder gegaan te worden over business producten, dat kan in het gelockte topic eens dat unlocked is en de informatie daar beschikbaar is gesteld.

 

Waarom dan een nieuw topic? Omdat het vorige topic helemaal niet ging over business producten - het werd er als "mouw aanpassen" oplossing bijgehaald. Het topic ging er eigenlijk over dat je met een toch niet goedkoop pakket op de FUP van 750 GB botst bij "nieuw" normaal gebruik (streaming video, muziek, games) en wanneer daar eens iets aan gedaan kan worden. De lock-boodschap op het vorige topic gaat daar volledig aan voorbij, dus stellen we het hier nog eens duidelijk opnieuw.

 

Telenet zelf stelt in hun persbericht (bij een vorige prijsverhoging):

We blijven de klant uiteraard garanderen dat we verder onverminderd zijn producten zullen blijven verbeteren en aanpassen aan de manier waarop hij ze gebruikt.

 

Wel, beste Telenet, ik zou mijn product graag gebruiken voor streaming entertainment, waar zo ongeveer de hele industrie naar toe beweegt. Zelfs jullie. Als de FUP er dan per sé moet zijn (want niet iedere provider heeft die blijkbaar, als we eens buiten het duopolie België kijken), mag die dan een beetje aangepast worden op basis van het nieuwe gebruik? Het nieuwe normaal, zeg maar. Het is niet alsof het voor jullie onverwacht komt, toch?

 

 

En bekijk deze pagina ivm de Giga Speedboost eens, waarop Telenet zelf zegt (eigen vetzetting):

  • Streamen op meerdere schermen in 4K
  • Gamen tegen supersonische snelheden
  • Allemaal tegelijk internetten zonder vertraging
  • Soaps bingen in bad, koers kijken op tv, een langspeelfilm streamen in ’t kleinste kamertje … Je kijkt zoveel je maar wil en nu ook allemaal tegelijk. En dat zonder haperen en in haarscherpe 4K-kwaliteit!
  • Giga Speedboost FTW! Games livestreamen via Twitch of de allerlaatste game, patch of update downloaden doe je voortaan duizelingwekkend snel. En je streamt de allernieuwste game met Google Stadia met 60 FPS in 4k. Game on!
  • Heel het gezin is voortdurend online tegen een ongekend tempo. YouTube kijken in razendsnelle Ultra HD, muziek luisteren in de hoogste kwaliteit en alle seizoenen van je favoriete serie downloaden. Tegelijk en non-stop. Het kan niet op!

 

Het kan niet op? De FUP van 750 GB is, cfr. de klantendienst, nog steeds van toepassing. Stadia in 4K verbruikt tot 20 GB / uur. Netflix 4K tot 7 GB / uur.

  • Dat betekent 54 minuten per namiddag/avond Stadia & Netflix*. Eén scherm elk. 
  • Of 36 minuten per namiddag/avond als je met twee Stadia speelt*. Geen Netflix.

* in de veronderstelling dat er geen enkel ander verbruik is tijdens piekuren...

 

Hier klopt iets niet... 

 

100 reacties
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@m-jan20  schreef:

@JayVee  schreef:

@igvfer  schreef:

@JayVee   De vergelijking met de koperproviders is maar om te laten begrijpen waarom zij meer speling hebben.  De FTH providers gaan dezelfde problemen hebben als Telenet, want ik zie er geen enkele tot nu toe die meer dan 500 Mbps aan biedt. Zeker niet als full duplex want dan moeten ze 1000 Mbps aanbieden ( 2x500).


De snelheid is, vanaf een bepaalde waarde, irrelevant. Ihb in dit onderwerp gaat het over de FUP. Ik heb weet van 2 FTTH providers die FUP-loos zijn...


Kleine vraag (geen verwijt) waarom ga je niet bij hun? Ik had in vorige topic gelezen dat je van plan bent Digitale TV te schrappen (cord cutter zoals dat dan heet). 


Corona. Er worden momenteel geen nieuwe aansluitingen gedaan en ik ben nog niet fysiek aangesloten op FTTH (ligt wel onder het voetpad hier).

johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

Ik ben volledig akkoord met het initiële bericht. Helaas lijkt het nutteloos omdat men steeds begint over snelheid (je hebt echt geen 1 gbps nodig in een doorsnee gezin, een film legaal streamen duurt even lang met 50 mbps als met 300 mbps), of dat je dan maar naar de concurrentie moet gaan (wat nog niet voor iedereen mogelijk is).

 

Op dit ogenblik wilt Telenet een applaus omdat ze de daluren hebben verlengd tot 17 uur (wat zeker voor thuiswerkers nu een meerwaarde is). We zullen zien of al die routers enzo daar klaar voor zijn. Al dacht ik toch dat alles met grote netwerf al wel in orde zou zijn.

 

Btw. Orange biedt wel 1 gbps onbeperkt aan en dit voor 44 euro..... Alleen is dat allemaal nog een pilootproject ( https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/glasvezel) 

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@johan1983be 

Op dit ogenblik wilt Telenet een applaus omdat ze de daluren hebben verlengd tot 17 uur

 

Dat ze de uren zo maar laten.De Nodes  kunnen dit makkelijk aan.

En minder snel op smalband🤗

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@johan1983be  Alles wat ik zie over glasvezel zit nog in pilootstadium van Fluvius. Gent betreft het een ruimte van +- 1km2, Antwerpen zijn ze net begonnen met aanleggen of moeten ze nog beginnen ook een ruimte van +- 1km2. Kleinere steden zijn daarmee bijna gedekt maar daar stopt het. Allemaal projecten waar rijhuizen de bovenhand halen en ze vrij makkelijk binnen kunnen. Ik zie ze het nog niet veel klanten doen als ze merken dat hun oprit moet opengebroken worden en ze 10-15m door de tuin moeten.

Het komt er maar je zal geduld moeten hebben.

Alle aanbieders die op de site van Fluvius staan, buiten Orange, hebben nog geen pool van IPv4 of IPv6 adressen. Ook Fluvius zelf niet, al kan Fluvius al wel op het Europese netwerk. Kan eigenlijk ook niet voor IPv4 want die zijn al enkele jaren toegewezen, dus moeten ze die huren of afkopen van andere providers.

Dit even terzijde.

En ik vermoed dat Telenet nu de live stresstest munitieus op volgt en dat de FUP enkel een veiligheids maatregel was om niet grandioos op hun bek te gaan. En ik denk dat dit zelfs heel goed gevolgd wordt door andere providers om te zien waaraan hun netwerk moet voldoen als ze massaal overschakelen naar hogere capaciteit. Wat het is niet mis de capaciteit waaraan hun backbone moet voldoen. Zeker voor providers als Telenet en Proximus met meer dan 1.600.000 internetklanten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@igvfer ik ben er me van bewust dat dit nog een tijdje gaat duren, en vooral de boerendorpen waar ik deel vanuit maak zal nog lang moeten wachten. En zolang kan Telenet het zich allemaal permitteren.

 

Maar ik lees veel over de technische kant waarom de ze de fup niet zouden afschaffen. Ik vind dat een logische uitleg. Maar ik stel me daar 3 vragen bij:

1. Waarom komt Telenet niet met die uitleg?"

2. Waarom kan het technisch wel in Nederland?

3. Waarom bedrieglijke productpagina van speedboost? 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@johan1983be  Ik denk, vermoed dat Zigo geen 1.600.000 internetklanten heeft in Nederland. Waarom? Er zijn nog andere kabelaars actief in andere regio's.

En ik zie niets bedrieglijk aan de pagina op speedboost. Ze beloven alleen snelheid. En onbeperkte data in de daluren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@igvfer 

En ik zie niets bedrieglijk aan de pagina op speedboost. Ze beloven alleen snelheid. En onbeperkte data in de daluren.

 

Dat klopt perfect,

2TB tussen 24 h en 12h kan dagelijks met speedboost.

Nu nog meer tot 17H😯Zal nog eens uittesten met grote testbestanden.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@igvfer  schreef:

En ik zie niets bedrieglijk aan de pagina op speedboost. Ze beloven alleen snelheid. En onbeperkte data in de daluren.


@igvfer ik weet niet welke pagina je gelezen hebt, maar niet deze waarnaar ik link. Ze beloven meer dan alleen snelheid ("allemaal tegelijk", "het kan niet op" -> zie ook alle extracten in mijn eerste post). Over daluren wordt op heel die pagina met geen woord gerept.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@johan1983be  schreef:

Maar ik lees veel over de technische kant waarom de ze de fup niet zouden afschaffen. Ik vind dat een logische uitleg. Maar ik stel me daar 3 vragen bij:


Ik vind dat helemaal geen logische uitleg. Als je overschakelt naar een business abonnement, dan komt er niemand fysiek een draad in een ander toestel steken. Plots kan een hogere of onbeperkte (wie weet?) FUP echter wel. 

 

Als door Corona massa's mensen thuis beginnen te streamen in de "dal"uren dan heeft het netwerk daar geen last mee. Integendeel, de "dal"uren kunnen zelfs verruimd worden, lees ik in deze thread. Als het netwerk onder druk komt, zou ik snelheidsdalingen verwachten. Het omgekeerde gebeurt: hogere snelheid in smalband, hoge snelheid behouden in daluren zelfs als je over FUP bent (meen ik gelezen te hebben?), verruimde daluren. Hoe kunnen we dan nog serieus nemen dat "het netwerk onder druk komt"? 

 

En onbeperkt Netflixen kan duidelijk niet (zie berekening eerste post), maar onbeperkt de eigen streaming diensten van Telenet afnemen dan weer wel. Het zullen lichtere bytes zijn zeker?

 

Ik heb totnogtoe niks gelezen dat mij overtuigd dat er een technische beperking bestaat die niet zou toelaten de FUP drastisch te verhogen in lijn met een "nieuw normaal" gebruik door klanten.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@JayVee  schreef:Pffff, te veel werk. Eerder langs hier. Dan media tippen. Dan aan de kant gaan zitten en kijken wat er gebeurt.

...


Beste @JayVee ga a.u.b doen wat je geschreven hebt. Als je gelijk krijgt, zullen velen u dankbaar zijn. Als je een nieuw argument hebt, mag je dat gerust posten.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@robatoras  schreef:

Zal nog eens uittesten met grote testbestanden.


Lijkt me eerder nutteloos. Belasten om te belasten...


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@JayVee 

ik weet niet welke pagina je gelezen hebt, maar niet deze waarnaar ik link. Ze beloven meer dan alleen snelheid ("allemaal tegelijk", "het kan niet op" -> zie ook alle extracten in mijn eerste post). Over daluren wordt op heel die pagina met geen woord gerept.

 

En je krijgt ook meer.

In de dal uren kan je 185GB op 1 uur x 12 is ……….elke dag steeds weer 31 dagen lang.

Het kan duidelijk niet op😯Als je niet probeerd,niet weet

 

 

Duidelijk onder voorwaarden Telenet pagina

Met YUGO, WIGO en All-Internet surf je onbeperkt en supersnel. Je internetverbruik delen we op in verbruik tussen dal- en piekuren. Tijdens de daluren surf je volledig onbeperkt aan je normale snelheid. Verbruik je tijdens de piekuren meer dan 750 GB, dan verlagen we tijdens die uren je snelheid. Zo garanderen we dat iedereen vlot blijft surfen tijdens de drukste uren. Normaal lopen de daluren van middernacht tot 12 uur ’s middags. We breiden die uren nu uit tot 17 uur. Zo kan je overdag nog meer surfen, thuiswerken en verbonden blijven. Zonder aan verlaagde snelheid te surfen.

Ben je toch opgemerkt als intensieve gebruiker (meer dan 750 GB tijdens de piekuren)? Dan surf je nu aan 20 Mbps downstream en 2Mbps upstream, in plaats van de gebruikelijke 10 Mbps down- en 1 Mbps upstream. We verdubbelden dus die snelheid.

Opgelet! In de Telenet-app zie je nog de oude piek- en daluren. Je verbruik zelf loopt wel volgens

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@janne_man  schreef:

@JayVee  schreef:Pffff, te veel werk. Eerder langs hier. Dan media tippen. Dan aan de kant gaan zitten en kijken wat er gebeurt.

...


Beste @JayVee ga a.u.b doen wat je geschreven hebt. Als je gelijk krijgt, zullen velen u dankbaar zijn. Als je een nieuw argument hebt, mag je dat gerust posten.


Ik moet mezelf regelmatig herhalen omdat niet iedereen de volledige post leest...

(Na Corona tijden. Zoals ik eerder zei...)

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten


@robatoras  schreef:

En je krijgt ook meer.

In de dal uren (...)


En ook hier moet ik mezelf dus herhalen. Overdag moet ik werken. 's Avonds wordt er gestreamed. Dat is bij iedereen de gewoonte, anders zouden het dan geen "piek"uren zijn. Op heel die pagina staat nergens dat de "het kan niet op" enkel geldt als je die diensten enkel gebruikt tussen 12u 's nachts en 12u 's middags (of 17u).

 


@robatoras  schreef:

@JayVee 

Duidelijk onder voorwaarden Telenet pagina

Met YUGO, WIGO en All-Internet surf je onbeperkt en supersnel. Je internetverbruik delen we op in verbruik tussen dal- en piekuren. Tijdens de daluren surf je volledig onbeperkt aan je normale snelheid. Verbruik je tijdens de piekuren meer dan 750 GB, dan verlagen we tijdens die uren je snelheid.

 


Je bent duidelijk niet op dezelfde pagina aan het kijken.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

FUP limiet verhogen voor niet-Business producten

@JayVee Je bent duidelijk niet op dezelfde pagina aan het kijken.

 

Die pagina van mij is nieuwer bij Telenet,  LOL

Maak je vinger eens nat en blader verder.

Wat jij wil (hogere fup)krijg je toch niet van Telenet.

 

0 Likes