Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Wij beginnen stilaan ook maandelijks de limiet van 750GB in piek te bereiken (zonder Stadia).

Een gezin met tieners verbruikt nu eenmaal wat.

Bij Proximus hebben ze het vorig jaar al begrepen, daar is de FUP verhoogd naar 3TB, een veel realistischer cijfer. https://tweakers.net/nieuws/158298/proximus-past-fair-use-policy-onbeperkt-internet-aan-van-750gb-na...

 

Ik denk idd dat het een puur economisch gegeven is. De backbone van Telenet kent vrijwel geen bottlenecks, hoogstens lokaal in een straat/buurt waar meerdere mensen tegelijk veel gaan verbruiken kan er wat congestie optreden.  Maar dit is imho niet de reden voor het aanhouden van deze FUP.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Wat in Nederland met Ziggo kan,moet hier ook kunnen.PUNT

In de klasse boven de 100Mbps (koper aanbieders) heeft Telenet geen concurentie hier,

Orange max 200Mbps.

Ex-Netweter
 

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

Bij Proximus hebben ze het vorig jaar al begrepen, daar is de FUP verhoogd naar 3TB, een veel realistischer cijfer. https://tweakers.net/nieuws/158298/proximus-past-fair-use-policy-onbeperkt-internet-aan-van-750gb-na...


Misschien toch één klein misverstand uit de weg ruimen: bij Proximus is er geen limiet, dus ook géén FUP!

Internet Maxi (en Internet Comfort in een Pack) is unlimited.

 

Er is énige wat verhoogd is (van 750 GB naar 3 TB) is het tijdstip waarop de Proximus klant "op een knopje moet drukken" om bijkomend volume (gratis) te activeren 😊.

 

@JayVee  schreef:

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

The future is now.

Deze discussie hebben we hier al verschillende keren gehad, en je hebt aan de ene kant gelijk: de Telenet FUP zou moeten mee evolueren met de tijd.

 

Aan de andere kant heb ik begrip voor het feit dat Telenet een FUP hanteert: Telenet zet in op snelheid, niet op volume.

Andere providers (Proximus, EDPNet) kunnen de snelheden nooit halen die Telenet aanbiedt, maar geven dan een onbeperkt volume.

 

Ik wil hier geen polemiek starten over "coax" versus "koper" providers.

Maar de klant kan nog altijd beslissen wat voor hem het belangrijkste is: onbeperkte snelheid of onbeperkt volume.  Beide gaat niet, tenzij je ervoor betaalt (vb Telenet Business abbo).

 

Ook onze jeugd moet leren leven met "beperkingen" in het leven ….

  •  hoe graag ze ook uitgaan of een pintje drinken, hun zakgeld is ook niet onbeperkt, toch ?
  •  en hoe gaan ze dan om met hun GSM? ze leren er ook mee leven dat hun GSM data niet onbeperkt is, en ze er spaarzaam moeten mee omgaan ...
  • tot voor kort mochten we onze gsm zelfs niet gebruiken in het buitenland of we kregen een torenhoge factuur. We hebben daar ook jaren mee geleefd, voor de roaming in EU afgeschaft werd.

Als een gezin met 3 tieners niet toekomt met zijn dataverbruik, dan zijn er oplossingen:

  •  duurder abbo (Telenet business is onbeperkt zonder FUP).
  •  andere provider.
  •  twee abbo's nemen (of 2 providers) …
  •  last but not least: volume verbruikende activiteiten (back-ups, Netflix downloads voor off-line kijken, Windows updates, game/PS4 updates, etc ...) zoveel mogelijk in de daluren (24.00 - 12.00): volume wordt niet meegeteld!

Akkoord, dat kost geld. Maar een gezin met 3 tieners, die dus 5 GSM toestellen heeft, betaalt toch ook 5 abbo's, en dus véél meer dan een gezin zonder kinderen?

 

[sorry dat ik wat advokaat van de duivel speel, kwestie van een tegengewicht te geven in deze interessante discussie 😃]

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Ex-Netweter  schreef:

@Steven-E  schreef:

Bij Proximus hebben ze het vorig jaar al begrepen, daar is de FUP verhoogd naar 3TB, een veel realistischer cijfer. https://tweakers.net/nieuws/158298/proximus-past-fair-use-policy-onbeperkt-internet-aan-van-750gb-naar-3tb.html


Misschien toch één klein misverstand uit de weg ruimen: bij Proximus is er geen limiet, dus ook géén FUP!

Internet Maxi (en Internet Comfort in een Pack) is unlimited.

 

Er is énige wat verhoogd is (van 750 GB naar 3 TB) is het tijdstip waarop de Proximus klant "op een knopje moet drukken" om bijkomend volume (gratis) te activeren 😊.

 


Ah, sorry dat wist ik niet. Bedankt voor de verduidelijking.

Voor de rest ben ik het met alle punten uit je antwoord hier boven.  Ik heb ook geen problemen met het principe van een FUP. 

Alleen vind ik wel dat die mee moet evolueren met de realiteit.
De limiet van 750GB is er nu al enkele jaren (2, 3 of meer, als ik Google vind ik alleszins vermeldingen uit 2017). Maar het gemiddelde internetverbruik is ondertussen wel significant gestegen.  Een FUP van 1TB of 1,25 TB zou mij persoonlijk veel meer comfort geven,


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Neem gewoon business Fibernet 300/30Mbps zonder fup zonder Telemeter

En niet veel duurder.Zonder btw nummer via Telenet center.52 euro + 21%BTW = 62,92 euro.

Je kan altijd gratis terug naar een particulier abo  indien ze de 750GB verhogen.

En bij de koper aanbieders moet je nog afwachten of je maximaal 92Mbps haalt,dikwijls niet.Afstand tussen je woning en de Rop.Hoe verder van de Rop hoe trager je internet snelheid.

Vanaf 1200 meter van de rop zakt je snelheid met 40%.

 

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Ex-Netweter  schreef:

 

Aan de andere kant heb ik begrip voor het feit dat Telenet een FUP hanteert: Telenet zet in op snelheid, niet op volume.


Waar haal je dit vandaan? Is dat een Telenet visie of mission statement?
Met snelheid zonder volume ben je tegenwoordig niet veel. Omgekeerd ook niet. En de toekomst (lees: streaming services) vreten nu eenmaal volume. Wil Telenet tegen de consumentenmarkt in gaan? We weten wat er met dergelijke bedrijven gebeurt.

 


@Ex-Netweter  schreef:

Maar de klant kan nog altijd beslissen wat voor hem het belangrijkste is: onbeperkte snelheid of onbeperkt volume.  Beide gaat niet, tenzij je ervoor betaalt (vb Telenet Business abbo).


Die "optie" heb ik hier inderdaad al verschillende keren zien aangehaald worden. U voordoen als een business klant terwijl je dat niet bent, zelfs al is het met medeweten van een Telenet medewerker, is volgens mij fraude. 
Als het plegen van misdrijven hier aangeraden wordt om de FUP van Telenet te omzeilen, dan is een economisch interessantere optie het access point van je buren hacken. Alléja.

(geen persoonlijke aanval bedoeld! - ik vind het alleen zéér straf dat op dit community forum iets wat misdaad is of alvast lijkt als een oplossing wordt aangeprezen)

 

En een kleine voetnoot. De hele snelheid vs volume, fair use voor iedereen, ... etc. blijkt net hierdoor compleet naast de kwestie: voor wie nóg meer wenst te betalen, is het blijkbaar niet meer van toepassing. Dan is het probleem er niet meer!

Dit sterkt me in de overtuiging dat de FUP een louter economische kwestie is. En mij best om grootverbruikers tegen te gaan, maar graag een draai aan het schroefje met het gewijzigde klantengedrag in het achterhoofd.

 


@Ex-Netweter  schreef:

Ook onze jeugd moet leren leven met "beperkingen" in het leven ….

  •  hoe graag ze ook uitgaan of een pintje drinken, hun zakgeld is ook niet onbeperkt, toch ?
  •  en hoe gaan ze dan om met hun GSM? ze leren er ook mee leven dat hun GSM data niet onbeperkt is, en ze er spaarzaam moeten mee omgaan ...
  • tot voor kort mochten we onze gsm zelfs niet gebruiken in het buitenland of we kregen een torenhoge factuur. We hebben daar ook jaren mee geleefd, voor de roaming in EU afgeschaft werd.

Ook dergelijke analogie heb ik reeds meermaals gelezen. Ik vind ze persoonlijk zo naast de kwestie dat ik er niet ga op antwoorden (innovatie vs...), op het laatste puntje na. Waarom is roaming in EU afgeschaft? Omdat iedereen er zich stilletjes bij neerlegde? Nee, omdat er tegenstand voor was die zich tot in de politiek heeft laten voelen.

 


@Ex-Netweter  schreef:

Als een gezin met 3 tieners niet toekomt met zijn dataverbruik, dan zijn er oplossingen:

  •  duurder abbo (Telenet business is onbeperkt zonder FUP).
  •  andere provider.
  •  twee abbo's nemen (of 2 providers) …
  •  last but not least: volume verbruikende activiteiten (back-ups, Netflix downloads voor off-line kijken, Windows updates, game/PS4 updates, etc ...) zoveel mogelijk in de daluren (24.00 - 12.00): volume wordt niet meegeteld!

  • Duurder abbonnement voor particulieren bestaat niet. Fraude doe ik niet aan mee.
  • Welke andere provider biedt voldoende bandbreedte voor onze activiteiten? (Welke andere provider heeft een kabelnetwerk van de overheid gekregen en daar z'n business kunnen op baseren? Heeft Telenet ondertussen z'n netwerk nu al opengesteld aan correcte voorwaarden, of is die rechtszaak nog bezig?)
  • Meerdere abonnementen, waarom? Technisch is het perfect op één abonnement mogelijk als ik meer wil betalen en fraude wil plegen.
  • Volume verbruikende activiteiten: bij streaming is dat gelijk aan de consumptie zelf. Gegeven dat de kinderen naar school gaan en wij met twee gaan werken, is dit helemaal geen oplossing. 

 

Ik begrijp en apprecieer dat je oplossingen aanreikt die vandaag haalbaar zijn. Je had er ook nog verhuizen naar Nederland kunnen bijzetten. Maar wat ik wil is dat Telenet de FUP eens kritisch herbekijkt en bijstelt naar de huidige normen van "gewone gebruiker" en "grootverbruiker". Lijkt mij geen overdreven vraag, toch?

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

Ik heb ook geen problemen met het principe van een FUP. 

Alleen vind ik wel dat die mee moet evolueren met de realiteit.
De limiet van 750GB is er nu al enkele jaren (2, 3 of meer, als ik Google vind ik alleszins vermeldingen uit 2017). Maar het gemiddelde internetverbruik is ondertussen wel significant gestegen.  Een FUP van 1TB of 1,25 TB zou mij persoonlijk veel meer comfort geven,

 


 

Een verhoging - bijstelling - van de FUP is inderdaad wat dringend moet gaan gebeuren. Ondertussen merkte ik dat op de Telenet-pagina gesteld wordt dat met de verlaagde snelheid nog steeds streamen mogelijk. Enkel muziek dan, veronderstel ik, want Stadia krijg je er niet door vrees ik.

 

Ik demonstreer het effect van "gamen in de krokusvakantie":

 

Screenshot_20200229-152500.png

 

 

Merk op dat er op de Giga Speedboost marketing pagina letterlijk over Stadia gesproken wordt. Capture.PNG

 

Wij spelen voor alle duidelijkheid niet op 4K! We hebben ook geen Giga Speedboost. Er is immers geen verhoging van de FUP, naar ik heb begrepen.

Hoe lang je een 4K game kunt spelen met Giga Speedboost staat er ook niet bij. Hoewel de pagina doet vermoeden ("Allemaal tegelijk internetten zonder vertraging", "Je kijkt zoveel je maar wil en nu ook allemaal tegelijk. En dat zonder haperen en in haarscherpe 4K kwaliteit!", "Tegelijk en non-stop. Het kan niet op!") dat er geen limiet is. Is er iemand die daar iets meer duidelijkheid kan in scheppen? Want als de Giga Speedboost geen FUP heeft, dan is dat wél een oplossing voor particulieren, mits iets bij te betalen. (Ga ik wel even bij HLN horen wie destijds heeft gezegd dat die speed boost gratis ging zijn 🙂 )

 

 

 

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Zelf even gebeld naar de klantendienst: FUP is op Giga Speedboost nog steeds van toepassing. Hoe men 4K streamen op Stadia daar dan als voorbeeld durft geven is duizelingwekkend. We zullen maar veronderstellen dat er een misverstand zit tussen de marketing afdeling en de technische dienst?

 

Ik zie dat mijn verbruik-afbeelding in de vorige post er niet doorkomt, ik probeer nog eens. (edit: het komt er niet door, linkje dan maar). 

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Afbeeldingen moeten goedgekeurd worden, even geduld.

En ik kan bevestigen: nog altijd FUP bij Giga Speedboost. Die 750GB wordt bij Giga Speedboost wel sneller bereikt 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

Afbeeldingen moeten goedgekeurd worden, even geduld.

En ik kan bevestigen: nog altijd FUP bij Giga Speedboost. Die 750GB wordt bij Giga Speedboost wel sneller bereikt 😉


Ok. Via het linkje in mijn vorige post kun je alvast het effect van 2x Stadia op niet-4K zien. Ik denk dat dit voldoende aangeeft dat er een flinke zwierel aan het FUP-schroefje mag gegeven worden, 1 of zelfs 1,25 TB volstaan niet. Toch niet in maanden met schoolvakanties in.

 

Als voorgaande de lezer doet vermoeden dat ik een soort fanatieke gamer ben (dus uitzonderingssituatie dus niet relevant), nogmaals: tweeverdieners gezin met 3 kinderen - waar zou ik de tijd halen? Samen met m'n zoon heb ik in de krokusvakantie enkele dagen wat uurtjes gegamed en bam FUP limiet (of althans al waarschuwing - maar er is nog het weekend over, we gaan er gegarandeerd tegen lopen). Tijdens de schoolweek / gewone weekends is daar echter weinig tijd voor. Als ik er al meteen tegenaan loop, dan is Telenet überhaupt niet klaar voor gamende tieners.

 

De business fibernet oplossing lijkt op papier inderdaad veel beter bij de noden aan te sluiten. Als ik er TV en telefonie voor opzeg - wordt hier eigenlijk toch nauwelijks gebruikt - dan komt het zelfs goedkoper. Alleen het niet willen plegen van fraude houdt me nog tegen. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

Afbeeldingen moeten goedgekeurd worden, even geduld.

... knip ...


Heb ik net gedaan, dus zou nu zichtbaar moeten zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee 

Is het fraude?

 

Ben geen expert in die materie, maar ik ben daar niet van overtuigd.

 

Wie zegt dat het niet mag? Een wet? Of een regel van Telenet?

 

In het tweede geval, een overtreding van het eigen reglement van Telenet is geen fraude. Het is niet volgens de regels, dat is een feit. Maar of er een rechter u daarvoor zou veroordelen?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee 

Ik wil hier een emotionele welles-nietes discussie vermijden

 

Ik ben het eigenlijk met jouw eindconclusie eens namelijk dat een verhoging - een bijstelling - van de FUP dringend gewenst is.

 

Op één punt heb ik wel commentaar, omdat ik niet graag beschuldigd word als aanzetter tot fraude.

 

Een business abonnement is gewoon een abonnement dat meer aangepast aan business klanten. Er is niets onwettig als een consument een business abonnement neemt (ik zou ook niet weten tegen welke wet je dan zou frauderen).

Zowel consumenten als bedrijven krijgen een factuur met BTW. Enig verschil: BTW plichtigen kunnen de factuur inbrengen en BTW recupereren.

 

Net zoals het niet onwettig is voor een KMO om een consumenten abonnement te nemen, als dit meer aan zijn behoefte voldoet ....

 

Wat betreft de opmerking "met snelheid zonder volume ben je niets, omgekeerd ook niet"

  •  met snelheid zonder volume kan je exact hetzelfde doen kwa volume, het gaat alleen wat vlugger (dus comfortabeler).
  •  onbeperkt volume en lagere snelheid beantwoordt aan mijn behoeften: wij kunnen bijvoorbeeld (met een 100/35 lijntje) onbeperkt, en gelijktijdig met meerdere personen youtuben, streamen, gamen ...

Het hangt er dus van af wat de klant het belangrijkst vindt 

Maar dat alles om geld draait heb je volkomen gelijk 😊.

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

"Oplichting" is ikv Belgische wetgeving waarschijnlijk een correctere term dan "fraude"? Maar ik ben ook geen jurist. 

Het strafwetboek stelt:


Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot drieduizend [euro]

Ik weet niet of dit de meest toepasselijke wetgeving ter zake is (geldt de "zaak" ook voor een dienstverlening? "aan een ander toebehoort" = Telenet is de aanbieder en kan dus kiezen voor wie ze de dienstverlening openstelt?), misschien dat er in contractrecht iets beter passend te vinden is. Maar nogmaals, ik ben geen jurist en ga me er niet in verdiepen. Gezond verstand zegt reeds dat je voordoen als iets dat je niet bent om een contract te bekomen, géén correcte manier van werken is.

0 Likes