Beantwoorden
MichaelVN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Hallo,

ik heb Telenet Fiber 100. Niet het snelste pakket maar normaal wel voldoende.

Via de vaste kabel heb ik overal tussen de 93 en 96 Mbps. Dit heb ik in elke ruimte getest en nog eens dubbel getest op elke uitgang van de modem.

Wanneer ik het acces point aansluit via deze vaste kabel in en bepaalde ruimte en een download snelheidstest op Wifi uitvoer is dat plots maar tussen 21 en 34 Mbps, terwijl de meting daarvoor via de vaste kabel aanzienlijk hoger was.

Er zijn geen andere 2,4GHz of 5GHz gebruikers in de omgeving/woning.

 

Ik heb dit fenomeen op beide acces points (gelijkvloers en eerste verdiep). Het is duidelijk dat het probleem zich bij beiden stelt, aangezien dat wanneer ik het dichtstbijzijnde acces point uitschakel de snelheid drastisch daalt naar een getal onder de 10 Mbps. 

 

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn en belangrijker hoe kan dit kan opgelost worden?

 

 

 

Tags (1)
0 Likes
16 reacties
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Waarom niet de wifi van je telenet modem gebruiken. Ten tweede hoe zijn je beide accespoints geconfigureerd. Dat wil zeggen kanaal en SSID. Je moet even de handleiding bijhalen om je configuratie in te stellen. Zet beide accespoints op verschillende kanalen, controleer via je gsm ook eens welke wifi er aanwezig is via wifianalyzer app

Stefan Groenen
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Met welk toestel doe je de snelheidstest?

Is dat met een 2,4 GHz signaal of met een 5 GHz?

Welke access points heb je?

 

Ik raad aan om een verschillend SSID te gebruiken voor 2,4 en 5 GHz. Zo weet je tenminste iets meer. Het kan gebeuren dat op een plaats waar je twee wifi signalen hebt, toch met de zwakste verbonden worden omdat het sterkere toevallig in een energiebesparingsmodus kwam. Met een mobiel toestel kan het ook dat het net vlug genoeg overschakelt naar het sterkere signaal.

Dat de snelheid met wifi lager is dan met een draad is normaal.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

We vallen in herhaling. Wifi is afhankelijk van afstand, obstakels (muren, wanden, enz.) maar ook niet elke laptop of tablet is dezelfde (heel goede ) kwaliteit. Ik haal met mijn oudere IPad min nog niet de helft van de snelheid van mijn nieuwere IPad en ook mijn goedkope laptop is stukken trager. Dus veel mogelijkheden om je (lage) snelheid te verklaren. En zoals eerder gesuggereerd: AP's juist geconfigureerd?

En eerlijk, ik gebruik kabel waar het mogelijk is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Ik heb fiber 200 in mijn WIGO en haal in het minst gunstige moment en via WiFi toch nog 130 Mbps download en 15 Mbps upload. En dit met een afstand van 5 m verwijderd van mijn HGW. Boven heb ik het Telenet accespoint en haal ik in het slechtste geval, dezelfde snelheden. In het beste geval haal ik 183 Mbps en 19 Mbps via WiFi op beide toestellen. En dit zowel met mijn iMac als met mijn iPad als met onze iPhones. Ik gebruik de Ookla speedtest welke Telenet ook gebruikt.

Ik heb maar één probleem en das mijn Windows 10 laptop. Deze wil nooit onmiddellijk verbinden met WiFi en daar moet ik steeds de probleemoplosser voor de draadloze adapter inschakelen. Soms ziet hij ook geen enkel netwerk, inclusief het mijne??? Ik had dit voorheen bij Proximus ook. Weet hier iemand de oplossing voor? Het betreft een HP gaming laptop met hoog vermogen.

Never trust in Dust
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

@Domi1963heeft de pc een antivirus programma? Deze anders eens anders instellen , heb dit ook al aan de hand gehad .Het kan zijn dat deze de verbinding tegenhoud.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

@patrick37 

Ja het Telenet security pack. Maar voorheen heb ik Norton gehad en daarna Bullguard en het probleem is er eigenlijk altijd geweest...

Never trust in Dust
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

@Domi1963  telenet security pack zou het niet mogen tegen houden. Probeer eens de firewall van de windows uit te zetten?


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Das defender zeker?

Never trust in Dust
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5856
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Ga naar instellingen ----- bijwerken en beveiliging ------ windows beveiliging ---- windows beveiliging openen ---- links staat dan firewall en netwerkbeveiliging. Daar eens dan afzetten.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MichaelVN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Ik gebruik de wifi van de modem wel maar deze reikt blijkbaar niet tot in de woonkamer vandaar het eerste AP. Boven is er ook een zwak signaal en daarom dus een tweede AP.

 

De modem staat op kanaal 1, tweede AP (gelijkvloers) op kanaal 11 en en derde AP (eerste verdiep) op kanaal 6 in 2,4 GHZ. De 5GHZ staat op automatische kanaalkeuze.

 

De SSID van de AP's kan ik via de telenetsite blijkbaar niet veranderen aangezien het als één Wifinetwerk staat ingeschakeld, om vlot te schakelen tussen de AP's blijkbaar...

0 Likes
MichaelVN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Ik deed de test met een macbook pro mid 2012 (van 2016) en een iPhone 7. De iPhone 7 had op wifi wel een beter resultaat dan de macbook.

 

AP's zijn degene die ik van telenet heb gekregen.

Een Netgear WNDR4300TN en een AP7465CE-TN.

 

  

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Zet één netwerk uit en benoem 2,4 GHz anders dan 5 GHz (verschillend SSID).

 

Het domme aan de interpretatie van één netwerk is dat men het begrip één netwerk misbruikt.

Strikt genomen is één netwerk alle toestellen die op eenzelfde lan zitten en dus met elkaar kunnen communiceren zonder op het internet te gaan. Om het in ipv4 termen te houden: alles wat bij een standaard installatie met een HGW een adres heeft van 192.168.0.x (of bij sommigen 192.168.1.x).

 

Telenet gebruikt de term 'één netwerk' voor de wifi toegangspunten die eenzelfde SSID hebben.

Wanneer is het nuttig om eenzelfde SSID te hebben voor 2,4 en 5 Ghz? Indien je toegangspunten hebt die enkel op één frequentiebereik werken en andere niet. Als echter al je wifi toeganspunten zowel 2,4 al 5 GHz gebruiken ben je beter af om aan 2,4 MHz één naam te geven en aan 5 Ghz een andere naam.  Het wachtwoord van beiden mag gerust hetzelfde zijn. Ga je van de ene ruimte in je huis naar de andere gaat je toestel dat verbinden is met ssid1 uiteraard op ssid1 blijven, maar kan wel het sterkste ssid1 signaal kiezen. Hetzelfde als je toestel verbonden is met ssid2.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Uw Macbook zal nog niet werken volgens de  802.11ac norm. Uw andere toestellen allicht wel.

Dit betekent dat uw Macbook nooit de snelheid zal hebben die uw andere toestellen wel hebben. 

 

EDIT: Zelfde opmerking voor de WNDR4300TN. Ruil deze om tegen de nieuwe.

0 Likes
MichaelVN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber 100 lage downloadsnelheid op Wifi

Het bizarre is wel dat de WNDR4300TN een veel beter signaal geeft dan de AP7465CE-TN hoewel die volgens jou dan zou verouderd zijn. Deze AP geeft nu via mijn iPhone 7 een snelheid van 96 Mbps weer. Ik heb ook de draadloze Wifi van de modem uitgeschakeld gezien er altijd een AP dichterbij is dan de modem zelf, onnodig conflict denk ik dan en dan ben ik zeker dat ik dat AP werk.

 

Ik heb de 2,4ghz en de 5ghz een verschillende SSID gegeven. Wel dezelfde SSID op elke AP van de verschillende freq groep. Bijvoorbeeld 2,4ghz noemt overal "SSID1" en 5ghz overal "SSID2".Moet ik elke AP ook een aparte SSID geven of zou dat conflict geven in het netwerk wanneer ik bijvoorbeeld draadloos print en beide toestellen via een ander SSID connectie hebben?

 

Nu merk ik wel dat de AP7465CE-TN onvindbaar is op 5Ghz en enkel op 2,4Ghz werkt hoewel beide zouden moeten aanstaan volgens de instellingen. 

En toch geeft de AP7465CE-TN maar een snelheid van 34 Mbps op 2,4Ghz (gezien 5GHz niet meer te vinden is).

0 Likes