Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
bd6
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe 4G internet backup (ZTE MF281) doen werken met ONE

beste Netweters, ik zoek jullie advies voor volgende situatie:

ik ben recent overgeschakeld van een KLIK bundel naar ONE (dus van business naar particulier gebruik). Ik heb een Telenet 4G backup router (ZTE MF281) en een Telenet e-router (CV8560E). De backup functie werkt naar behoren (beetje trage overschakeling) en is nu en dan nodig. Helaas ondersteunt de ONE bundel deze backup service niet; ze bieden ook geen alternatief aan. Ik denk eraan om de ZTE backup modem over te kopen (restwaarde €90) en een nieuwe Telenet mobile data sim er in te plaatsen. De bekabeling blijft behouden (LAN connectie tussen de 2 modems). Telenet wil niet bevestigen dat dit kan werken. 

Graag jullie advies; eventueel ervaring met deze setup. Indien niet werkbaar, wat is aanbevolen alternatief. Voor wifi gebruik ik verschillende Unifi access punten. 

Bedankt voor jullie tijd!

2 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@bd6  schreef:

De backup functie werkt naar behoren (beetje trage overschakeling) en is nu en dan nodig.

Je bedoelt: de bakcup werkte naar behoren in de oude opstelling (KLIK) 😊

@bd6  schreef:

Ik heb een Telenet 4G backup router (ZTE MF281) en een Telenet e-router (CV8560E).

Gezien je de Telenet E-router gebruikt als modem, neem ik aan dat je hierachter een eigen router hebt.

Kijk op je router of er een back-up mogelijkheid kan ingesteld worden (vb dual WAN router), en sluit jouw ZTE 4G router aan op de 2de WAN poort.

Bij sommige routers (vb Fritz!Box met recente Firmware) kan je één LAN port instellen als fall-back verbinding, waarop je dan een alterantieve internet verbinding kan aansluiten

Rechtstreeks op de CV8560E zal dat niet lukken als particulier met een One/UneUp abbo.

@bd6  schreef:

Ik denk eraan om de ZTE backup modem over te kopen (restwaarde €90) en een nieuwe Telenet mobile data sim er in te plaatsen.

Bij jouw nieuw One abonnement kan je gratis één data SIM kaart krijgen met "onbeperkt" (300GB) volume.

Het overkopen van de oude Telenet ZTE is misschien géén goed idee

• bij een nieuw toestel krijg je 2 jaar garantie, bij de overkoop van een oud toestel aan restwaarde zal er geen garantie meer zijn?
  • niet zeker of je dat toestel volledig naar wens kan instellen?
  • last but not least, 90€ is veel geld voor een oud toestel, voor hetzelfde geld (of minder) kan je al een 4G MiFi router krijgen?

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Het beste antwoord is het antwoord dat je zelf vindt. Steek een werkende sim (al dan niet data) in de ZTE en doe een test. 

Als dit werkt kost het je 90 euro (dat is strikt genomen niet overkopen, want bij een koop is er minstens zes maanden waarborg). Dit is een rechtmatige onrechtmatige verkrijging. 

Op termijn kijk je uit voor een 5G.