Beantwoorden
Haco
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken!

Hoe Telenet netwerk versterken met Ubiquiti AP AC-PRO?

Hallo,

 

Zoals velen heb ik een slecht WiFi bereik op de bovenverdieping. We hebben op de bovenverdieping slechts 1 UTP aansluiting: deze komt uit het plafond op de gang. De ideale plaats voor een AP met PoE. Daarom hebben we ervoor gekozen om een Ubiquiti AP aan te schaffen.

 

Helaas lukt het me niet om het huidige Telenet netwerk (gemaakt door een router waarop de Ubiquiti is aangesloten) te versterken door het Ubiquiti AP. Voor wat ik online kan lezen, zou de WiFi-naam en wachtwoord ingeven als wifi netwerk voldoende moeten zijn om hetzelfde netwerk uit te sturen. Dat lijkt niet helemaal goed te lopen.

 

Aan de andere kant lukt het me wel om een nieuw netwerk te maken via het Ubiquiti AP. Dat netwerk gaat dan ook veel verder en sneller.

Iemand tips?

 

Huidige setup is als volgt: Telenet router hangt in de kelder. Van daaruit vertrekken 2 UTP-kabels. 1 gaat naar een Telenet AP op de benedenverdieping, de andere gaat naar het Ubiquiti AP op de bovenverdieping.

 

Alvast bedankt,

Hans

Tags (1)
0 Likes
2 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe Telenet netwerk versterken met Ubiquiti AP AC-PRO?

@Haco 

 

Ik persoonlijk zou u aanraden om alle beschikbare WiFi netwerken een eigen naam te geven. De reden waarom heb ik al eens uitgelegd maar ik wil dat gerust nog eens doen.

 

Heel eenvoudig: de huidige toestellen (meestal smartphone) die in huis mee rondgesleept worden zijn in staat om zelf te switchen wanneer ze een ander; sterker signaal ontvangen waarvan ze de credentials hebben. Helaas werkt dat niet altijd even goed en even snel en blijft zo een foon soms hangen op het zwakke signaal. Wanneer nu alle WiFi netwerken dezelfde naam hebben is er geen andere mogelijkheid om een switch te forceren dan WifI af en weer aan te zetten of soms zelfs het toestel te herstarten.

Wanneer nu echter alle netwerken een eigen naam hebben is het kinderspel om in de settings manueel te switchen wanneer het automatisch eens niet goed gaat.

 

Je mag in heel deze materie niet vergeten dat al die WiFi netwerken eigenlijk allemaal hetzelfde netwerk vormen, samen met de bekabelde verbindingen. Er is in huis slechts één netwerk. Tenzij je op uw router bvb een guest netwerk definieert, maar dat is een ander hoofdstuk.

 

Dit betekent dat alle toestellen met elkaar kunnen communiceren, ongeacht op welk van de WiFi netwerken ze momenteel gekoppeld zijn. Alles wordt beheerd door de router, zonder rekening te houden met al die "subnetten".

 

Ikzelf bvb heb thuis 5 WiFi netwerken, elk met en eigen naam. Opgesplitst in router zelf beneden, bekabeld AP boven en powerline AP in het bureel. En dan nog eens opgesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz (behalve boven, daar enkel 2,4 GHz).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Hoe Telenet netwerk versterken met Ubiquiti AP AC-PRO?

Hoi,

 

De opzet moet perfect werken. Zorg er ook voor dat je encryptie in de unifi gelijk staat met de encryptie van de telenet router (WPA2 PSK) Echter zoals hierboven beschreven zal je wifi toestel pas verbinding maken met de Unifi van zodra hij "zo goed als geen" verbinding meer heeft met de wifi beneden.

Aangezien alle wifi's dezelfde naam hebben kan je moeilijk controleren bij welke wifi (router of unifi) je apparaat nu wel of niet is aangesloten. 

 

Je kan controleren of je wifi apparaat nu wel of niet met de unifi is verbonden. Je gaat "naar boven", schakelt je wifi op je apparaat even uit en weer in. Daarna kan je in de unifi app (of controller) kijken of er een wifi client verbonden is met de unifi of niet.

 

Indien je je apparaat ziet staan bij de verbonden client dan werkt je wifi op de unifi perfect. 

 

 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes