Beantwoorden
Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Beste Medenetweters,

Ik schaar mij onder de talloze gebruikers die hun nieuwe F@ST modem niet kunnen instellen.

Met geen mogelijkheid zijn de instellingen te bewaren, want er is geen 'bewaren'-knop.
Ik vind hier op het forum ook geen echt bemoedigende informatie over een datum wanneer Telenet verwacht dat ze die functie wel kunnen geïmplementeerd hebben, als ze het überhaupt al doen.
Omdat ik enkele IoT experimenten wil doen waarbij port forwarding nodig is, is de upgrade dus geen echte upgrade geworden (behalve dan voor het feit dat mijn wifi signaal sterk verbeterd is).
De f@st modem en de bijhorende pods worden door Sagemcom geproduceerd, dus ik denk er aan om deze aan te kopen via Sagemcom.
Ik vermoed dat dit zonder problemen kan werken. Maar hoe moet ik dit doen?

Help, Netweters! You're my only hope!

Ik wil echt niet overstappen op een andere ISP.

Jo

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: f@st modem instellingen, DMZ, Upnp, port forwarding

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
19 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:

De f@st modem en de bijhorende pods worden door Sagemcom geproduceerd, dus ik denk er aan om deze aan te kopen via Sagemcom.
Ik vermoed dat dit zonder problemen kan werken. Maar hoe moet ik dit doen?


Nee dat zal niet werken, het is vandaag niet mogelijk om zelf een modem te kopen en deze te laten activeren. Vanaf november is er een verplichting om dit wel toe te staan.

 

Over het ander deel van je bericht kan ik weinig toevoegen, je hebt alles immers al gelezen. Het werkt vandaag duidelijk niet. Weet wel dat het Moderator team van de Netweters actief achter de veren van verantwoordelijke team zit. Helaas voorlopig met weinig succes.

Wat ik wel nog wil toevoegen; je kan tijdelijk de nodige aanpassingen laten doen via de technische klantendienst. MAAR je moet dan wel zeker zijn dat je juiste instructies kan geven aan de klantendienst (dat gaat het snelst via FB Messenger, dan kom je rechtstreeks bij de mensen met het meeste ervaring hiermee); zij zullen niet controleren of je instellingen juist zijn alvorens ze toe te passen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Helaas, pindakaas. (Toch voor jou.)

Een vriend van mij, al vele jaren klant bij Telenet, gebruikt, al sinds de start van Telenet, zijn eigen modem.
Het is dus wel mogelijk, en toegestaan, door Telenet.

Als ze dit probleem niet gauw oplossen dan voorzie ik dat Telenet snel en veel klanten gaat verliezen. Vooral klanten die geen commercieel contract willen aangaan omdat het hun te duur is. (De Belgische ISP's kunnen nog wat leren van de andere Europese providers die hun zaakjes wel in orde hebben.
Ikzelf ben altijd tevreden geweest van Telenet, maar de laatste tijd zijn er "aanleidingen" om toch ernstig na te denken over om te schakelen naar een provider die minder paranoide is over port-forwarding en modem-instellingen.)

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Dat komt omdat de modem van telenet gebruikt wordt en daarachter zijn eigen modem

Zoals ze zeggen van nov geen dubbel modem meer

Met je  eigen modem kan je zelf alles beheren  de telenet modem mag dan in de kast

Bij een problemen moet je de test modem van telenet aansluiten om te zien of er iets met  de lijn is

Zeer simpel

dewaarheid
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:

Ik wil echt niet overstappen op een andere ISP.


Als jouw bakker beschimmeld brood bakt, ga je toch ook naar een andere bakker?

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:

Helaas, pindakaas. (Toch voor jou.)

Een vriend van mij, al vele jaren klant bij Telenet, gebruikt, al sinds de start van Telenet, zijn eigen modem.
Het is dus wel mogelijk, en toegestaan, door Telenet.


Geen idee waarom dat voor mij juist een probleem zou zijn?

Maar bon, als je het beter weet ga je gang dan... Veel succes


@luc55  schreef:

Dat komt omdat de modem van telenet gebruikt wordt en daarachter zijn eigen modem

Zoals ze zeggen van nov geen dubbel modem meer

Met je  eigen modem kan je zelf alles beheren  de telenet modem mag dan in de kast

Bij een problemen moet je de test modem van telenet aansluiten om te zien of er iets met  de lijn is

Zeer simpel


Je bent hier modem en router door elkaar aan het slaan @luc55 , een modem na een modem heeft geen nut. Een eigen router na de modem kan uiteraard wel.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

@Bompi-Wan 

Vanaf november is het toegestaan een eigen modem te gebruiken , als Telenet er in mee gaat natuurlijk. Want het moet mogelijk worden gemaakt om provisioneringen te doen in hun systemen. Deze kunnen nu enkel gedaan worden met hun eigen modems om daar de Mac adressen in te geven. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Er is geen keuze  en 1 link de nr's in voeren en het werkt

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:

Een vriend van mij, al vele jaren klant bij Telenet, gebruikt, al sinds de start van Telenet, zijn eigen modem.


Dat is onwaar en onmogelijk. punt.

Jouw vriend gebruikt wellicht zijn eigen router, iedereen kan dat (en dan heb je geen portforwarding probleem, want dat stel je dan in op je eigen router.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Ik zie dat ze hier terug het begrip modem en router weer grandioos door elkaar halen. Een modem zet het signaal van uw netwerk om naar een signaal die op de kabel begrepen wordt of op de xDSL lijn in voorkomend geval. Idem dito voor het omzetten naar een lichtsignaal die op glasvezel gebruikt wordt al noemen ze dit dan meestal geen modem meer. Dat het niets te maken met portforwarding en alle andere dingen dat is werk voor een router. Natuurlijk mensen zien maar 1 toestel meer wat in veel gevallen eigenlijk 4 toestellen zijn. Namelijk:

- modem
- router (het hart van je netwerk waar portforwarding, DHCP, toekenning IPadressen lokaal en dergelijke ingesteld worden)
- switch (Als er meer dan 1 LAN poort op zit naast 1 WAN poort)
- In voorkomend geval een AP (Acces Point) die zorgt voor WiFi.

Dus bij deze, weet waarover je spreekt en de eigen modem zal weinig of niets bijdragen aan uw eigen (thuis)netwerk. Ik vraag me zelfs af welke parameters dat je daar zou kunnen veranderen (in de modem) die je internet zouden kunnen verbeteren. Er heeft mij nog niemand, maar dan ook niemand daar iets kunnen bewijzen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Ik zie hier in Uw antwoordt dat U de inhoud van mijn bericht grandioos goed gelezen hebt, anders zou Uw antwoord geheel anders zijn.

Ik heb de nieuwe f@st modem van Telenet (die tevens router is, want waarom is anders de mogelijkheid om port forwarding in te stellen aanwezig via de Telenet website?). 
Ik haal absoluut geen router en modem door elkaar.

De vraag was, en blijft, of Telenet van plan is om de "kleine gebruiker" toe te laten om port forwarding zelf in te stellen in de (hopelijk) nabije toekomst. In het geval dat niet gebeurt wil ik van die f@st modem en pods af, om dezelfde bij de originele firma Sagemcom aan te kopen. Dan zijn ze niet beperkt door Telenet en kan ik zonder problemen die port forwarding doen in eigen beheer, zonder inmenging door Telenet.

Ik heb voldoende kennis van netwerken om te kunnen zeggen dat ik een netwerk kan opbouwen en onderhouden. 😕
Uw "les" heb ik +- 40 jaar geleden al op school geleerd, toen de scholen zelf, behalve Universiteiten misschien, nog geen, of hooguit al verouderde token-ring netwerken.
Ik heb, in de jaren daarna, op het werk, het geluk gehad om verder cursussen te kunnen volgen en mij te verdiepen in de materie.

Dus, bij deze: ik weet waar ik over spreek en wat een eigen modem (met ingebouwde router) aan meerwaarde heeft en met zich mee kan brengen, boven een modem die door mijn ISP volgeduwd is met weet ik veel wat voor software. Zeker als je FOSS firmware op je eigen modem kan installeren.


Dus, bij deze: niet zomaar aannemen dat een gepensioneerde een computeranalfabeet is, gewoon omdat de gepensioneerden van 30 jaar geleden dat meestal waren.
De opa's van nu weten meer dan hun eigen opa's.  

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:


De vraag was, en blijft, of Telenet van plan is om de "kleine gebruiker" toe te laten om port forwarding zelf in te stellen in de (hopelijk) nabije toekomst. In het geval dat niet gebeurt wil ik van die f@st modem en pods af, om dezelfde bij de originele firma Sagemcom aan te kopen. Dan zijn ze niet beperkt door Telenet en kan ik zonder problemen die port forwarding doen in eigen beheer, zonder inmenging door Telenet.


Je hebt het antwoord gekregen, maar je was het er niet mee eens...

  • Ja, Telenet geeft de mogelijkheid om port-forwarding in te stellen. Het werkt momenteel (al even) niet, maar de functionaliteit zal niet verdwijnen.
  • Nee je kan vandaag geen eigen modem laten activeren als consument.
    • Je kan wel overstappen naar de CV8560E, die in bridge modus zetten en een eigen router (en Wi-Fi oplossing) aansluiten. Dan heb je (op het instellen van de bridging na) geen inmenging van Telenet.
  • De Pods kan je volgens mij als consument niet via Sagemcom krijgen; die implementeren gewoon de oplossing van Plume die wel beschikbaar is voor de consument: Select Your SuperPod | Whole Home Wifi Solution | HomePass (shop.plume.com) 

  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

@WG94 Je bent hier modem en router door elkaar aan het slaan @luc55 , een modem na een modem heeft geen nut. Een eigen router na de modem kan uiteraard wel.

Modem na modem heeft uiteraard geen zin.

Maar ik ben niet zeker of een eigen router na de f@st modem (met ingebouwde router) zin heeft als die ingebouwde router geen poorten heeft openstaan.

Hoe werkt dat dan? Ontstaat er dan er dan geen conflict?

Je eigen router heeft de poorten openstaan, maar omdat die van de ingebouwde router niet kunnen aangepast worden (geen 'save' knop op de port forwarding pagina van Telenet) zijn ze gesloten.

Simpel gezien : één (mechanische) schakelaar in de serie schakeling is open (ingebouwde router met de poort gesloten), de andere is gesloten (ingedrukt) (eigen router met de poort open): ergo, er is geen (data)stroom in de schakeling?

Uiteraard wordt dit een nodeloze hersenoefening als Telenet alsnog beslist om port forwarding aan de klanten toe te laten. 

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

@Bompi-Wan 

In de nieuwe f@st is een poortforwarding wel degelijk mogelijk zie ook onderstaand screenshot van mijn eigen f@st.

Scherm­afbeelding 2024-04-08 om 17.37.33.png

 

Enige probleem is op dit moment dat als je de regel instelt je geen bewaar knop hebt en daar zal een update voor moeten komen om dit terug te fixen. 

Wat kan je doen , bel de klantendienst en vraag of ze poorten willen en kunnen openen voor je. Dan kunnen ze dit op afstand doen en is je 'probleem' opgelost. Wees wel Allert en geef de juiste poorten door die je open wil hebben. Voor de rest zal er geen andere support op gegeven worden want dit zijn normaal instellingen die voor de klant zelf zijn en niet voor Telenet. 

Lees ook eens onderstaand topic want onze moderator Suzy heeft het hier ook duidelijk in aangegeven. 

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Port-forwarding-via-MyTelenet-slaat-niet-...


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Weeral fout antwoord. Met een modem kan je geen portforwarding of wat dan ook doen. Dat kan alleen maar in een router en heeft niets met de modem te maken. En meestal verschijnt de bewaren knop bij port-forwarding enkel nadat je de poorten correct hebt ingesteld. Is dat niet zo dan de klantendienst verwittigen. Nogmaals een modem zet alleen maar het signaal om die door uw netwerk gebruikt wordt naar een signaal die door in dit geval de kabel begrepen wordt. En je kan nu al een andere modem gaan halen in een center en via bridging daar een eigen router op sluiten die dan een publiek IP adres krijgt. En de router is het hart van uw netwerk niet de modem. Dus nogmaals een modem zet het signaal om naar of een kabelsignaal of een xDSL signaal of naar lichtsignalen op een fiberlijn.

Maar het kan allemaal in een toestel zitten:

  1. een modem
  2. een router
  3. een switch
  4. een AP.

Maar dat zijn in wezen 4 verschillende toepassingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.