Beantwoorden
doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

Hello,

 

Ik heb een modem-only installatie met daarachter een Ubiquiti router en twee WAN netwerken. 

Ik bestelde vorige week een setje Powerline adapters en probeer die (voorlopig tevergeefs) te connecteren op één van mijn custom wireless netwerken. 

 

Volgens dit topic zouden de Powerline adapters manueel configureerbaar moeten zijn via een vast IP adres (192.168.0.52), maar dat lijkt niet (meer?) het geval. 

https://www.netweters.be/t5/Telenet-apps/Powerline-booster-bestellen/td-p/73391/page/2

 

Ik heb ook al geprobeerd te connecteren naar het IP adres van beide Comtrend toestellen in mij netwerk, maar ook daar zonder resultaat. Fing geeft ook aan dat er geen open TCP poorten te vinden zijn voor geen van beide toestellen.

 

Iemand die weet hoe ik dit alsnog aan de praat krijg? 

 

Titel gewijzigd door @Suzy  | Vorige titel: Powerline configureren - Modem-only

0 Likes
13 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Geen paniek, het werkt, ik heb het zelf ook in huis.

 

De configuratie kun je inderdaad niet doen rechtstreeks op uw eigen netwerk. Net zoals bij een HGW dien je de configuratie via "mijn telenet" te doen.

 

Je gaat in "mijn telenet" naar "mijn thuisnetwerk". Daar zie je dan beide powerlines staan, de master en de slave. Je moet geduld hebben tot de slave (want die heeft de WiFi aan boord) een groen bolleke heeft, anders kun je niks doen.

 

Je kan dan de settings aanpassen: SSID, kanaalkeuze, en al die dingen. 2,4 GHz en 5 GHz heb ik apart behandeld.

 

Niet vergeten te bewaren.

 

En nu komt het: afwachten !!!

Dit omdat je een modem-only hebt en dus niet met Telenet kan communiceren zoals een HGW dat wel kan. Wat gaat er gebeuren? Op geregelde tijdstippen gaan de powerlines en de Telenet servers uit zichzelf communiceren. Dan zullen ze vaststellen dat er nieuwe config voor hen is en die nemen ze dan over.

 

Ik heb wel gemerkt dat ze in de 5 GHz wel eens van kanaal durven veranderen uit zichzelf, maar ik heb mij daar nog niet echt mee bezig gehouden.

 

Ik zou dus zeggen, sluit ze aan, zorg dat alle lichtjes correct branden en dan gewoon afwachten.

 

Oh ja, bijna vergeten: die powerlines hebben dus hun eigen WiFi. Je kan ze natuurlijk hetzelfde SSID geven als uw eigen WiFi, maar dat is vragen om problemen. je weet dan nooit bij wie er iets scheelt als er een probleem is. Onderliggend is alles wel één netwerk vermits alles aan uw eigen router hangt.

 

Kan je hier even mee verder? Bijkomende vragen? Laat maar komen. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Ik ben even naar mijn "mijn telenet" gaan kijken. Zoals je kan zien is momenteel de master rood, maar de slave is groen. Ik kan dus nu mijn settings aanpassen.

 

Voor de werking thuis mogen die bollekes rood zijn, dat doet er niet toe. Dat is enkel van belang als je iets aan de settings wil aanpassen.

 

thuisnetwerk.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

Hey @StefaanH,

 

Bedankt voor het heldere antwoord! Jammer genoeg had ik dat ook al geprobeerd zonder resultaat. 

 

De Wifi Powerline is bij mij ook groen, maar ik kan de SSID niet aanpassen, ook niet met expertinstellingen ingeschakeld. 

 

Screenshot 2020-09-14 133404.png

 

Ik - vermoed - dat dat komt omwille van de '1 wifi-netwerk' instellingen, maar ik vind nergens waar ik dit kan aanpassen. Bovendien is dat ene wifi-netwerk een 'telenet-xxxxxxx' netwerk dat, als ik me goed herinner, dateert van vóór ik een EMTA modem had. 

 

Bedankt alvast!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Als ik naar uw afbeelding van "mijn telenet" kijk zie ik toch dat er iets niet klopt. Dat scherm krijg je niet als je een modem-only hebt.

 

Ben je zeker dat je een modem-only hebt en geen HGW? Kun je eens een screenshot posten van het hoofdscherm van "mijn thuisnetwerk"?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

Ik verwachtte de vraag al enigszins! 😉 Inderdaad raar dat ik nog een HGW netwerk zie, terwijl ik een EMTA modem heb.  

 

Screenshot 2020-09-14 134907.png

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Zonder uw antwoord af te wachten: als je inderdaad een echte modem-only hebt staat die niet juist vermeld in uw "mijn telenet", want het scherm dat jij toont hoort thuis bij een HGW configuratie.

 

In dat geval raad ik u aan om enkele foto's te nemen van uw modem, zeker het etiket achteraan, en die met een kleine uitleg via Whatsapp naar Telenet te sturen met de vraag om in uw configuratie de juiste modem te vermelden. Anders zal het nooit goed werken. Kijk zeker goed na dat de verschillende MAC adressen goed leesbaar zijn op de foto.

 

Foto's van uw modem en zijn etiketten mag je hier ook posten, maar dan wel de privé gegevens zwart maken alvorens te posten.

 

Tussen haakjes, je zou de eerste niet zijn waar een modem-only verkeerd ingeschreven staat in "mijn telenet". Ik heb dat zelf ook voorgehad bij een wissel van een ouder model naar een nieuwer model. Gelukkig was de foutieve ook een modem-only, maar bij u gaat dat niet het geval zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Inderdaad heel vreemd. Uw modem staat correct ingeschreven. Maar uw "mijn thuisnetwerk" is niet OK ...

 

Ik zou uw beide afbeeldingen doorsturen naar Telenet om dat te laten onderzoeken en rechtzetten. Uw eerste screenshots geven duidelijk een HGW menu weer, maar uw modem-only is correct weergegeven. Heel bizar.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Ik ben nog eens naar mijn eigen "mijn telenet" gaan kijken en dit is een screenshot van wat ik te zien krijg als ik de WiFi powerline aanklik, dit vanuit het hoofdscherm zoals ik het eerst gepost heb. En datzelfde scherm zou jij dus ook moeten krijgen:

 

WiFi powerline.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@StefaanH bedankt voor het antwoord! heb ik ondertussen gedaan.

Laten we hopen dat zij er wijs uit worden 🙂

doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

Ik krijg hetzelfde scherm, maar als ik daarna doorklik op 'Netwerkinstellingen', krijg ik mijn eerste screenshot te zien (oude 'telenet-xxxxx' wifi netwerk). 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Wanneer je "netwerkinstellingen en wifi wachtwoord" klikt zou je dit te zien moeten krijgen:

 

config 2,4.JPG

config 5.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
doccie
Experienced Alleslezer
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

Dat ziet er inderdaad meer uit wat ik zou verwachten!

Hopelijk kan de helpdesk het mysterie oplossen.

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe powerlines configureren na een modem-only?

@doccie 

 

Misschien een kleine tip: voeg de link naar deze thread toe aan uw bericht naar Telenet. Dan kunnen ze dit eens nalezen en begrijpen ze meteen hoe de vork in de steel zit. En weten ze hopelijk meteen waar de fout zit en hoe dit recht te zetten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.