Beantwoorden
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Ik heb een verouderde set-up van Telenet

- een modem only: Motorola / SBV6X2X (DOCSIS)

- een router: D-Link DIR-615

(die laatste staat niet bekend bij Telenet. Die is ofwel verjaard, of ooit gekocht - niemand die het zich kan herinneren)

 

De SSID van deze setup begint met het standaard "telenet-apn-...". Ik wil dat (en het wachtwoord) kunnen veranderen, maar ik geraak niet in de settings van die router. Nochtans opgezocht via ipconfig en via de Adopteropties/Details van het Windows-Configuratiescherm, maar als ik dat ip-adres in een browser intik, dan krijg ik niets te zien. Ook niet als ik manueel het ipv4-adres en subnet mask invoer (of ik neem de verkeerde).

 

Ik wil die SSID veranderen, omdat ik een oude wifi-router (Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router) heb geconfigureerd als een switch, en aan de eerste router heb gehangen. Dat lijkt te werken, maar nu duiken nog altijd twee verschillende netwerknamen op in mijn wifi-lijst, zolang ik niet bij de settings van die eerste kan. 

 

Of moet ik gaan voor zo'n all-in-one modem altogether? En huur je die dan bij Telenet zoals een digicorder, of koop je die? Of koop je die beter ineens zelf? 

 

Ik heb alvast een echte switch besteld bij Coolblue, zodat ik af kan van die bricolage van een oude wifi-router als switch te gebruiken, voor ocharme drie switchpoorten extra. Terwijl het aantal toestellen dat hier in huis bekabeld internet nodig heeft gestaag groeit. 

0 Likes
41 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut voor je router de D-link zie:

 

Eenvoudige installatie


De router is geschikt voor elk type internetverbinding: ADSL (modem niet bijgeleverd), kabel of providers die naast internet ook telefonie en tv aanbieden. De D-Link Click'n Connect Wizard (DCC) zorgt ervoor dat ook mensen zonder verstand van computers de router snel en eenvoudig gereed kunnen maken voor internet. Hiervoor hoeven ze alleen maar de bijgeleverde cd op te starten. Er zijn maar enkele eenvoudige handelingen nodig om de fysieke aansluitingen (stroom en kabel) tot stand te brengen, de basisinstellingen voor het apparaat te configureren en verbinding te maken met de internetprovider.

Open a web browser and enter http://192.168.0.1 and press Enter. When the login window appears, set the user name to Admin and leave
the password box empty. Click Log In to continue.

 

 

denk niet dat deze door telenet is verkocht, toch niet wat ik me herinner dat ze deze verkochten en mee gaven met een installatie.

 

zo een all-in one optie modem router van telenet zit in je huur prijs inbegrepen, dus je kan gerust gaan omwisselen voor een nieuwer model als je abonnement dat nodig heeft.

anders eens bellen voor meer info.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

No comment verkeerd type gelezen, sorry. 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Deze routerkes zijn de allereerste die Telenet gebruikt heeft. Ik ben ze ook een aantal keren tegen gekomen. Maar ze zijn niet lang in gebruik geweest. Dat was voor de eerste klanten die aangaven dat ze met meer dan 1 PC wilden aansluiten. Zal zowat 15 jaar geleden zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

ik heb deze router zeker nooit zelf gekocht, dat ben ik wel zeker. De installatie moet van rond 2011/2012 zijn.

 

Ik geraak met het ip-adres die master-magic1 meegeeft niet aan de settings. Die had ik ook ergens gevonden in de documentatie, maar werkt niet bij mij. In geen enkele browser. Die CD-ROM zou ik eens moeten zoeken - misschien ligt die hier nog ergens te vergaan. 

 

Dus voor het probleem met mijn verouderde modem/router kan ik gewoon een Telenet Center binnenstappen en vragen dat ze me een nieuwe geven? (of komen installeren voor 85 (!) euro?)

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Het IP adres van uw router kun je altijd opvragen via een command prompt. Geef daarin het commando "ipconfig"  (zonder de aanhalingstekens) in en druk op enter. Tussen al die lijnen staat er een: "standaard gateway  x.x.x.x" en dat is het adres van uw router.

Als je dat ingeeft in uw browser zou je de login pagina van uw router moeten krijgen.

 

EDIT: ik herlees net uw eerst post en zie dat je dat al eens gedaan hebt. Sorry ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Ik ben eens gaan snuisteren op de website van D-Link en daar vind ik in de support afdeling nochtans het volgende:

 

Step 1: Open your web browser and type in the IP address of the router (192.168.0.1 by default).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Dag Stefaan, heb ik gedaan. 

 

Mijn ethernet adapter heeft mijn telenet-ip-adres (beginnend met 78.23) als ipv4-adres. Mijn default gateway daar is tweeledig: een ipv6-adres, en daaronder een schijnbaar ipv4-iets (ook beginnend met 78.23 van Telenet)

 

Ik heb intussen ook ontdekt dat op de router allerlei info staat (de router was vastgebonden aan de modem, en ik had niet door dat daar misschien nog informatie achter schuilde). En daar zeggen ze dat de default router settings zijn: 192.168.0.50. Maar daar geraak ik dus niet, ook niet na een factory reset van die router. Moet ik mijn adopteropties wijzigen en daar manueel 192.168.0.50 gaan intikken? 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Dus als ik u goed begrijp krijg jij bij een ipconfig te zien dat uw PC een extern IP adres heeft en geen intern 192.168.x.x?

En uw gateway ook?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

En een hardware reset (knopje achteraan met een paperclip min 10 sec indrukken) heb je ook al gedaan?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Dit krijg ik te zien

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Misschien om alle misverstanden te vermijden: je werkt toch wel met uw PC rechtstreeks aan uw router verbonden, en niet via die andere router waar je een "switch" van gemaakt hebt? Of is dat wel het geval?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

nee, ik zit rechtstreeks in de D-Link. De andere (Linksys, voor de vrienden) is wel verbonden met met de D-Link op dit moment, maar enkel via de gewone LAN-poorten (niet via de internetpoort van Linksys), en die Linksys heeft ook zijn DHCP op disabled staan - dus normaal is die ok geconfigureerd.

 

ik wil nu vooral in die D-Link geraken om de SSID en het wachtwoord gelijk te schakelen, want ik heb op dit moment nog altijd twee netwerknamen. En dat leidt tot allerlei conflicten met mijn NAS en mijn Sonos (lees: die zijn onvindbaar geworden).

0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

a, maar, moet ik die D-link router, om zijn instellingen te zien, tijdelijk van het internet halen misschien? Misschien moet ik zijn link met de modem wegnemen? 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Ik heb uw afbeelding afgekeurd omdat al die gegevens niet voor openbare verspreiding geschikt zijn.

 

Wat ik hier even herneem: 

  • IPv4 adres: 78.23.7.123
  • Default Gateway: 78.23.0.1

En dat is wel heel vreemd. Uw PC en uw router zitten niet in hetzelfde segment. Zit je niet achter uw eigen gebricoleerde "switch"? En heb je uw echte router al eens gereset met de papercilp achteraan?

Verwijder die "switch" eens (tijdelijk) uit uw netwerk aub.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.