Beantwoorden
RDB001
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Interne IP adressen vastzetten

Goedenavond iedereen,

 

Ik heb thuis een domotica platform draaien waarbij ik voor meerdere automatisaties gebruik maak van de interne IP adressen van sensoren en toestellen.

Helaas heeft mijn Telenet modem de hatelijke gewoonte om 1 a 2 keer per week alle IP adressen aan te passen (zowel bekabeld als WiFi). Op zo'n momenten kost het me al gauw 45 minuten tot een anderhalf uur om in mijn domotica platform de nieuwe IP adressen toe te wijzen.

Graag wou ik me informeren of er een mogelijkheid was om interne IP adressen vast te zetten. De enige mogelijkheid die ik tot nu toe gezien heb was enkel voor Telenet Business klanten en kost me al gauw €45 per maand extra.

 

Alvast bedankt voor de feedback.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Robin

0 Likes
5 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Interne IP adressen vastzetten

@RDB001 

Met de gewone Telenet HGW kan het niet, dan lukt dat enkel wanneer je op het toestel zelf een fix adres kunt ingeven.

Wil je dat voor gelijk welk toestel kunnen doen ga je met een eigen router (die je dan helemaal zelf beheert) moeten werken, dan kun je daarin een tabel ingeven met MAC adressen van uw toestellen en daaraan gekoppeld het IP adres dat je wenst dat ze steeds krijgen en houden.

Wanneer je voor een eigen router gaat is het ook zinvol om uw HGW om te wisselen voor de E-Router, dan kun je met MAC Passthrough (hier ook wel bridging genoemd) uw eigen router rechtstreeks op het internet laten komen (publiek extern IPv4 adres) en heb je geen last van dubbele NAT.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interne IP adressen vastzetten

Normaal gezien heb je in elke deftige client bij netwerkinstellingen de mogelijkheid om ofwel te kiezen voor IP adres via DHCP, meestal standaard, of manueel, fixed of hoe ze het ook noemen.

Bij manueel zet je dat in het geval van de Telenet HGW, Home Gateway = modem router, een IP adres tussen 192.168.0.10 en .99 (buiten de range van de Telenet DHCP server), subnetmask 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1. DNS servers naar keuze. Al mijn camera's, printer, NAS enz. zijn op dergelijke manier ingesteld.

Voordeel van dit: Je netwerk blijft werken zelfs als je modem router uitvalt. Toestellen blijven intern bereikbaar. Wat niet het geval is via een mac-tabel. Na enige tijd verliest de client zijn IP adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RDB001
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Interne IP adressen vastzetten

Beste Igvfer,

 

Enorm bedankt voor de tip. Ik ga het meteen uitproberen en hopelijk is daarmee het probleem voorgoed opgelost. Wel spijtig dat de klantendienst van Telenet me dit niet wist te zeggen en meteen een abonnement van € 45 per maand extra wou aansmeren. Was ook nergens terug te vinden op hun website. Wel heb ik van een collega te horen gekregen dat bij hem de range zich situeert vanaf 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.99 . Had deze range reeds ingesteld, maar kan deze nog altijd gemakkelijk aanpassen. Thumbs up voor de geweldige tip 🙂

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Interne IP adressen vastzetten


@RDB001  schreef:

Wel spijtig dat de klantendienst van Telenet me dit niet wist te zeggen en meteen een abonnement van € 45 per maand extra wou aansmeren.


De optie vast IP adres (45 eur/maand) betreft een totaal ander onderwerp. Dat wil zeggen dat de WAN interface van de HGW een vast publiek IPv4 adres toegekend krijgt.  Met andere woorden, je kan een DNS naam aan dit IP adres koppelen. Vanaf het internet is je HGW (en eventueel erachter liggende servers, die opgesteld zijn via port-forwarding of DMZ) altijd via hetzelfde IP adres bereikbaar.

Dit is luxe, maar duur. Als gewone gebruiker kun je vrijwel hetzelfde bereiken wanneer je een dynamic DNS service gebruikt. Ik gebruik zelf al jaren https://freedns.afraid.org/dynamic/

 

Het via DHCP toegekennen van altijd hetzelfde IP adres aan interne gebruikers wordt DHCP reservaties genoemd. De Telenet HGW ondersteund dat niet.

Er zijn dan twee mogelijkheden;

1) een extra router gaan gebruiken, die wel DHCP reservaties ondersteund (zaken als port-forwarding worden dan wel wat complexer) en afhankelijk van het type Telenet HGW krijg je te maken dubbel NAT

2) zoals @igvfer al suggereerde, je kunt ook op de host een vast IP adres toekennen (=geen gebruilk maken van DHCP),


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interne IP adressen vastzetten

Ik gebruik altijd de range .10 tot .99. De reden: 192.168.0.1 is de gateway en de daaropvolgende IPadressen gebruik ik voor netwerktoestellen zoals AP's of managed switchen. Kwestie van er wat structuur in te steken. Maar elk pakt dit aan op zijn manier. Bvb NAS of netwerkschijven of printers tussen .11 en .20. Camera's in de volgende reeks. Zolang je maar uit de DHCP range blijft die bij Telenet begint bij 192.168.0.100 tot .254



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.