24748
netweters
|
152264
antwoorden
|
20686
vragen
|
Hallo iedereen,
Wij zijn onlangs overgestapt van onze oude Whoppa (200Mbps) naar de 'Giga Internet' (1Gbps) formule.
Ik begrijp uiteraard dat die 1Gbps de theoretisch maximaal haalbare snelheid is maar ik zit er toch nog ver af (zelfs na het herstarten van modem en de router).
Op de Wi-fi vlak naast de router haalt mijn laptop ongeveer 300-350 Mbps, op mijn GSM haal ik max rond de 70 Mbps.
Via de vaste lijn haalt mijn PS5 zo'n 380 Mbps en de PC boven (via powerline dus ik weet dat ik daar veel verlies) ongeveer 120 Mbps.
Ik weet niet exact welke modem/router types ik heb maar ze lijken hard op de CH7465LG-TN waarvan de Telenet website zegt dat die geschikt is tot 1Gbps (zowel modem als router zijn zo'n 2j oud, zijn toen verhuisd). De modem staat in de garage, de router naast de TV - zo'n 5m verder..
Kan iemand me aanraden wat nu te doen?
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@AlanDB Als ik kijk naar je netwerk setup zie ik al een grote fout.
Je gebruikt de CH7465LG-TN router en geen CV8560E (e-router)
De Telenet modem/router dat je hebt heeft een eigen netwerk en zo ook uw eigen router.
Deze gaan conflicteren met elkaar als dit niet goed is ingesteld. Je hebt dan een dubbel NAT netwerk.
Je eigen router zou dan als access point ingesteld moeten worden, als dit niet het geval is kan het zijn dat je netwerkvertragingen hebt door de dubbele router functie.
Ik stel voor dat je gewoon de CV8560E gaat halen in een Telenet center en je eigen router als router laat behouden.
Je zet uw eigen router dan in Bridge (mac passtrough) zodat je de functionaliteiten van je router kan behouden en geen dubbel netwerk hebt.
Dit zou je probleem kunnen verhelpen. Test dan zeker eens met een kabel direct in de Telenet modem/Router.
Je kabel moet dan ook minstens een CAT5E kabel zijn om deze snelheden te halen.
Neem de CV8560E EuroDOCSIS 3.1 met eigen router,best met WiFi6 en zet uw eigen router dan in Bridge (mac passtrough)Zoals KristofDW aanhaalt.
Netwerkkaart(10/100/1000) moet 1000Mbps aankunnen en klaar is kees.
Dan haal je vlot 950Mbps.
Je hebt nu de linkse modem docsis3.0 en die haalt 400Mbps normaal 1000Mbps maar wordt gecapt op 400Mbps.
Ruil hem op de rechter modem die haalt 1000Mbps.
@AlanDB schreef:
Kan iemand me aanraden wat nu te doen?
Wat wil je precies?
Op elk toestel 1 Gbps halen?
Dan moet je alle toestellen vervangen:
Of wil je geen 1 Gbps halen op alle toestellen?
Dan moet je minder toestellen vervangen:
Wat denk je nu? Was ik maar bij Whoppa gebleven, dan had ik al die 1 Gbps-miserie niet. 😂
Als ik deze uitleg bekijk dan denk ik dat de vraagsteller zelfs geen eigen router heeft, anders zou hij toch wel het merk en type weten.
Ik denk zelfs dat in de garage de NUI staat en de HGW (modem/router van Telenet) in de living.
Als ik de formulering in de vraag bekijk dan zou ik nooit een eigen router aanraden omdat een goede instelling van een router vraagt toch een bepaalde netwerkkennis.
De 1Gb verbinding kan je enkel testen met een toestel aangesloten met een UTP kabel op de HGW.
Alle andere verbindingen (WiFi, Powerline, ...) is uw eigen verantwoordelijkheid.
@Janneke_Dust schreef:Ik denk zelfs dat in de garage de NUI staat en de HGW (modem/router van Telenet) in de living.
Ik vermoed CH7465LG-TN in de garage en een Wifi-toegangspunt AP7465CE-TN bij de televisie. Die behuizing van die toestellen trekt zeer sterk op elkaar.
@Janneke_Dust schreef:Als ik de formulering in de vraag bekijk dan zou ik nooit een eigen router aanraden omdat een goede instelling van een router vraagt toch een bepaalde netwerkkennis.
Kennis kan je ook verkrijgen door iets te doen. Vraag jij een schilder om alle kamers te schilderen? Dan ben je veel geld kwijt. Kijk een Youtube-video over schilderen en je kan er zelf aan beginnen.
Idem met consumentenapparatuur. Vraag jij een installateur om je koffiemachine te installeren? Dan ben je veel geld kwijt. Kijk een Youtube-video over koffiemachine installeren...
Zo ook met Wifi-toegangspunten van TP-Link, Ubiquiti, Netgear, Asus,... Kijk een Youtube-video, doorblader de meegeleverde Quick Start Guide en je bent vertrokken.
Niet overdrijven dat Wifi installeren moeilijk is, alles is standaard klaar om te gebruiken. Een speciale instelling heb je haast nooit nodig en dat kan je, indien nodig, steeds opzoeken in de handleiding of op de ondersteuningswebsite.
Bovenstaande adviezen lijken me oké. Sowieso de modem vervangen door een CV8560E (zonder Wifi) in de garage.
Het Wifi-toegangspunt in de living bij de tv kan best geüpgraded worden naar Wifi 6 om hogere snelheden te halen. Wifi 6-toegangspunten, overal verkrijgbaar. Vandaag besteld, morgen geleverd, dit weekend perfect functionerende Wifi 6.
Hi Kristof,
Alles wat hier staat is door Telenet zelf geplaatst, ik heb dus niet zelf een router geplaatst of iets dergelijks 🙂
Wat ik wil? Goh toch over de helft van het beloofde getal geraken 😂
Geen miserie hoor, beetje trouble shooten, komt goed!
Even alle info over e-routers achterwege.
Theoretisch kan de CH7465LG-TN 1Gbps aan MAAR dat wordt door Telenet niet ondersteund voor Giga Internet, dan moet je een nieuwere (bvb CH8568LG of F@ST3896LG-TN) hebben. Welke modem heb ik nodig voor 1Gbps.
Je access point (dat naast de tv staat) hoef je momenteel niet te veranderen.
Let wel op; momenteel heeft Telenet veel problemen met het activeren van nieuwe modems (kijk maar even naar andere posts op deze website); dus momenteel zou ik je niet aanraden om je modem te gaan wisselen. Zelf heb ik een downgrade gedaan naar All-Internet, om een modemwissel te vermijden (en niet te betalen voor iets dat ik niet kreeg)