Jouw mening is belangrijk!

We willen begrijpen waarom klanten nog steeds het contactformulier gebruiken. Help ons en beantwoord 2 korte vragen: Vertel ons jouw mening over het contactformulier.
Beantwoorden
MarcM54
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Internetverbruik is hoger dan normaal.

Sinds 24/12 is mijn verbruik omhoog geschoten (X10) ! 

En nee, ik gebruik geen UT, Spotify en of andere dingen. Gewoon hetzelfde gelijk de voorbije jaren.

Van dagelijks 1.5 Gb naar 13 Gb is best veel. 

Titel gewijzigd door Dante (mod) | Vorige titel: Verbruik schiet omhoog

11 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

@MarcM54 

Neem aan dat je met de mobiel bedoeld ? 

Kan eens kijken in je instellingen of je de updates niet automatisch hebt staan maar via handmatig of enkel via wifi in te stellen. Dat soort kleine dingen kan er voor zorgen dat je verbruik omhoog gaat. 

Ook je apps zeker nazien dat deze enkel kunnen en mogen updaten in het achtergrond enkel wanneer je op wifi zit. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcM54
Freshman Beetjesweter

Bedankt Patrick,

Nee, het is het algemene verbruik over de modem. Mobiel verbruik is stabiel.

patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

@MarcM54 

Oke dat verklaart al wat anders natuurlijk. Want het was ook niet geheel duidelijk uit je eerste post. 

Maar dan zou ik eens kijken of je pc geen updates heeft binnengehaald de afgelopen tijd of je gsm die erg veel en hoog zijn. Daarnaast check eens of je ergens apparaten in je netwerk ziet die je niet kent. Misschien is er iemand die mee draait op jou wifi zonder dat je dit in de gaten hebt. Dus echt iemand van buiten die ingelogd is op je wifi en kan surfen. Als je een goed wifi wachtwoord hebt zou dit niet direct kunnen en mogen maar ja als er iemand bij jou thuis is geweest onlangs en op jou wifi kon surfen kan zijn dat die persoon wel nog op jou wifi kan inloggen. Kan zijn buitenaf maar kan ook zijn die bij jou thuis geweest is en veel updates heeft binnen gehaald. 

Patrick37 | Krak
MarcM54
Freshman Beetjesweter

Bedankt Patrick,

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, dat ik een surfer zou hebben. Ik draai op alles Norton 360 en Proton VPN. De pc's zijn niet op geweest en we gebruiken alleen de tablets en de gsm's. 

patrick37
Professional Superweter

@MarcM54 

Het is maar ff meedenken natuurlijk en dit is lastig te achterhalen waardoor je verbruik zo omhoog is gegaan. 

Kan nog wel andere dingen zijn : 

• Een toestel dat vastzit in een update‑loop Soms blijft een smartphone, tablet of smart‑TV proberen te updaten en downloadt die telkens opnieuw.

• Cloud‑back‑ups die ineens beginnen te lopen Denk aan iCloud, Google Photos, OneDrive… Als één toestel ineens beslist om duizenden foto’s of video’s te uploaden, kan dat makkelijk tientallen GB per dag kosten.

• Een modem of decoder die zelf iets aan het downloaden is Sommige providers pushen updates of synchronisaties die fout lopen.

• Een toestel dat gehangen heeft en constant data blijft trekken Bijvoorbeeld een smart‑camera, printer, of zelfs een thermostaat.

Je zegt ook sinds 24/12 en heb je sinds die datum ook iets veranderd in je opstelling in je gebruik van bepaalde dingen ? Heb je al eens nagezien of er andere toestellen zijn in je netwerk ? 

Maar dit kan misschien ook een oorzaak zijn : 

De combinatie Norton + VPN

Soms bijten die twee elkaar een beetje:

• Norton Firewall ziet VPN-verkeer als “onbekend”

• Proton VPN probeert opnieuw verbinding te maken

• Apps blijven hangen en blijven data trekken

• Je ziet een enorme piek

Wat je NU kunt testen

Test 1 — VPN uitzetten

• Zet Proton VPN volledig uit op alle toestellen

• Gebruik je internet 1–2 uur normaal

• Check daarna je verbruik

Als het verbruik ineens normaal is → VPN is de oorzaak.

Test 2 — Norton Backup checken

• Kijk of er een grote upload bezig is

• Als ja: pauzeer de back-up en kijk of je verbruik zakt

Test 3 — Toestel dat VPN gebruikt isoleren

• Zet VPN alleen op je smartphone uit

• Dan alleen op je laptop

• Dan op je tablet Zo vind je welk toestel het doet.

Patrick37 | Krak
luc55
Experienced Meesterweter
MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Zou toch alles na zien 

En paswoord vervangen dan sluit je meer uit , zeker dat dit ongewoon is voor jouw 

marcel3X
Freshman Meerweter
BINGO! De volle 100! Topicwurm! Goed bezig!

Weer iemand die krampachtig zijn 150GB abbo probeert vast te houden, 1,5 Gb per dag, hoe kijk je eigenlijk TV?

meerdere tablets lees ik, kennelijk is er iemand aan t streamen op zijn tablet, zou t daar eens zoeken...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@marcel3X 

1. Het is 300 GiB tijdens de piekuren, dat is hier intussen al eens bevestigd.

2. Vanwaar die sneer tegenover gebruikers die een abo met een vast volume hebben? Doet hier trouwens niet ter zake; de OP merkt een hoger verbruik en wil graag achterhalen vanwaar dit komt.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
marcel3X
Freshman Meerweter
BINGO! De volle 100! Topicwurm! Goed bezig!

Het wordt nu nog steeds verkocht als 150 GB, als het 300 GB was zou het als 300 GB verkocht worden, het is wel degelijk de oorzaak van t probleem, wie maakt zich druk om een verbruik van 13 GB, dat verbruik ik per minuut...

als je meerdere tablets in gebruik hebt, kan je nooit op 1,5 GB per dag zitten, alleen als de tablets voorheen via de mobile hotspot liepen en nu via de wifi lopen...

patrick37
Professional Superweter

@marcel3X 

Er zijn nog altijd mensen met een lager volume en dat is te respecteren niet iedereen wil of heeft die vele volumes nodig. 

Als er dan een groot verbruik te zien wat mensen normaal niet hebben is het logisch dat men de vraag stelt. Wat jij per minuut er door verbruikt is niet belangrijk in deze topic dat is niet aan de orde. Het gaat om het probleem van de TS en die wil dit nazien hoe dit kan wat ik ook zou doen als ik zoiets merk. 

Patrick37 | Krak
luc55
Experienced Meesterweter
MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel!

Voor mensen die er genoeg mee hebben is dit perfect in de dal uren is zelf 600 GB

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bellen-sms-en/Verbruik-vast-volume-niet-meer-gehalveerd/td-p/2019...