24613
netweters
|
151195
antwoorden
|
20572
vragen
|
Een drietal weken hebben we enorm last van wifi dat er af en toe uit valt, soms maar weinig ook de LAN. Ongeveer dezelfde periode gestart als de update problemen waar toen het telefonie netwerk issues had...maar kan toeval zijn en totaal niets mee te maken hebben.
Dit in Nijlen. Bij familie bezoek in Zoersel hebben twee verschillende huishoudens hetzelfde issue gemeld. Exact hetzelfde probleem, exact rond dezelde periode.
Als je even informeert op facebook via een "je bent van..." dan krijg je effectief dezelfde symptomen en periode. Maar natuurlijk als je op internet zoekt naar een hoestvalling heb je meteen kanker :-).
Dus, Telenet helpdesk had inderdaad ook storingen op de modem gezien. Alle trukjes van herstart en reset hielpen niet. Vandaag is er een technieker geweest en heeft de witte modem vervangen door een nieuwe zwarte. Ook hebben we de powerline er tussen uitgehaald en een mesh gestoken. Nu hoop ik dat de wifi issues zullen verdwijnen.
Echter heb ik nu mijn twijfels over de mesh. Het lijkt er op dat de wifi daar toch wat lastig doet.
Ook is hij verbonden op een LAN kabel en dan doorgeptached naar een switch voor in de gaming kamer van de zoon.
Nu bij testen heeft de zoon geen LAN verbinding op zijn pc...de lichtjes branden wel allemaal , maar niets...weinig tijd om te testen want dat jong geval wil gamen 🙂
Dus heb ik de LAN kabel van de mesh gehaald en terug rechtstreeks in de switch...hij kan verder...eens hij weg is ga ik de mesh eens verder testen.
Maar is er een app of tool om de kwaliteit te meten van de Mesh zelf?
het gewoon doorpatchen naar een switch zou toch moeten werken?
Ik zie nu net in de my telenet app "bedroom offline" dat is de mesh, die steekt gewoon in de stekker.
mmmhhhh - hij zat op een stekkerdoos en heb hem uitgetrokken en rechtstreeks in stopcontact aangesloten en nu krijg ik "online".
Straks de zoon uit zijn Fortnite halen en wat testen doen.
Tips welkom!
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Mesh testen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je kunt je wifi testen met de netwerk-analyzer die beschikbaar is in de Play Store (mits je een Android-apparaat hebt).
Met deze tool kun je ook de dBm-waarde en andere handige gegevens bekijken.
Zorg ervoor dat de wifi-pods op een plek staan waar nog goed bereik is van je wifi, anders zal de werking niet optimaal zijn.
Voor gaming raad ik aan om een directe kabelverbinding naar je Telenet-modem te gebruiken. Indien nodig kan er een switch worden toegevoegd om extra poorten te verkrijgen.
Wat je eventueel kunt proberen (al weet ik niet of dit voor jou een optie is), is het volgende:
Verbind de wifi-pods draadloos en trek een netwerkkabel van je Telenet-modem naar de kamer van je zoon, waar je een switch aan de andere kant aansluit.
Op deze manier creëer je een snel internetpunt voor gaming en kun je extra apparaten op de switch aansluiten.
Gebruik alleen de wifi voor je draadloze toestellen , zoals gsm, tablet, lapops en eventueel IOT aparaten.
Fortnite (of ander spel) kan je inderdaad wel spelen via wifi maar dan mag je niet teveel latency hebben. Dus best via een kabel werken.
Mesh wil enkel zeggen dat je verschillende AP's hebt die met elkaar communiceren. Bij gewone AP's schakel je pas over naar een ander AP als je ontvangst meer hebt als ge u verplaatst in huis. Bij een mesh systeem maak je altijd verbinding met de AP die het sterkste signaal geeft als ge u verplaatst in huis.
MESH brengt dus eigenlijk maar een voordeel als je u verplaatst in huis. Als je op een vaste plaats bent in huis kan je zelf kiezen welk AP je gebruikt.
Als je netwerk of WiFi uitvalt kan de oorzaak liggen aan :
- fout in je lokale netwerk.
- storing door buren
- gewone radar of weerradar in de buurt (vooral voor de 5 GHz band)
- Telenet aansluiting.
Het probleem is de modem, niet “mesh”.
Er is duidelijk iets aan de hand. Ik heb zelf gelijkaardige problemen thuis en hoor links en rechts ook anderen met deze problemen. Mijn 360 pods waren allemaal opeens disconnected van het netwerk....
Het probleem was er voor de modem en voor de “mesh” dus het probleem is de kabel of firmware.
dit topic mag dicht. heb niet verder naar een oplossing gezocht.
Mijn issue was niet de mesh zelf maar de lan kabel in de mesh dat doorgepatched was naar een switch/hub in de gaming kamer...deze gaf niets.
Heb uiteindelijk de mesh stekker standalone in de gang geplaatst en de lan kabel in de gaming kamer terug rechtstreeks op de switch/hub.
Zoon kan gamen en de mesh geeft goede wifi in de omringende slaapkamers.
Wij kunnen vereder 🙂
prettige kerst!