Beantwoorden
Sters
Freshman Weetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Is er een app om de kwaliteit van de Mesh te testen?

Een drietal weken hebben we enorm last van wifi dat er af en toe uit valt, soms maar weinig ook de LAN. Ongeveer dezelfde periode gestart als de update problemen waar toen het telefonie netwerk issues had...maar kan toeval zijn en totaal niets mee te maken hebben.
Dit in Nijlen. Bij familie bezoek in Zoersel hebben twee verschillende huishoudens hetzelfde issue gemeld. Exact hetzelfde probleem, exact rond dezelde periode.

Als je even informeert op facebook via een "je bent van..." dan krijg je effectief dezelfde symptomen en periode. Maar natuurlijk als je op internet zoekt naar een hoestvalling heb je meteen kanker :-).

Dus, Telenet helpdesk had inderdaad ook storingen op de modem gezien. Alle trukjes van herstart en reset hielpen niet. Vandaag is er een technieker geweest en heeft de witte modem vervangen door een nieuwe zwarte. Ook hebben we de powerline er tussen uitgehaald en een mesh gestoken. Nu hoop ik dat de wifi issues zullen verdwijnen.

Echter heb ik nu mijn twijfels over de mesh. Het lijkt er op dat de wifi daar toch wat lastig doet.
Ook is hij verbonden op een LAN kabel en dan doorgeptached naar een switch voor in de gaming kamer van de zoon.
Nu bij testen heeft de zoon geen LAN verbinding op zijn pc...de lichtjes branden wel allemaal , maar niets...weinig tijd om te testen want dat jong geval wil gamen 🙂
Dus heb ik de LAN kabel van de mesh gehaald en terug rechtstreeks in de switch...hij kan verder...eens hij weg is ga ik de mesh eens verder testen.

Maar is er een app of tool om de kwaliteit te meten van de Mesh zelf?
het gewoon doorpatchen naar een switch zou toch moeten werken?

Ik zie nu net in de my telenet app "bedroom offline" dat is de mesh, die steekt gewoon in de stekker.
mmmhhhh - hij zat op een stekkerdoos en heb hem uitgetrokken en rechtstreeks in stopcontact aangesloten en nu krijg ik "online".
Straks de zoon uit zijn Fortnite halen en wat testen doen.
Tips welkom!

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Mesh testen?

9 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Heb je nu de 360° pods (het mesh systeem van Telenet)?

m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Sters 

Je kunt je wifi testen met de netwerk-analyzer die beschikbaar is in de Play Store (mits je een Android-apparaat hebt).

Met deze tool kun je ook de dBm-waarde en andere handige gegevens bekijken.

Zorg ervoor dat de wifi-pods op een plek staan waar nog goed bereik is van je wifi, anders zal de werking niet optimaal zijn.

Voor gaming raad ik aan om een directe kabelverbinding naar je Telenet-modem te gebruiken. Indien nodig kan er een switch worden toegevoegd om extra poorten te verkrijgen.

Wat je eventueel kunt proberen (al weet ik niet of dit voor jou een optie is), is het volgende:

Verbind de wifi-pods draadloos en trek een netwerkkabel van je Telenet-modem naar de kamer van je zoon, waar je een switch aan de andere kant aansluit.

Op deze manier creëer je een snel internetpunt voor gaming en kun je extra apparaten op de switch aansluiten.

Gebruik alleen de wifi voor je draadloze toestellen , zoals gsm, tablet, lapops en eventueel IOT aparaten.

Fortnite (of ander spel) kan je inderdaad wel spelen via wifi maar dan mag je niet teveel latency hebben. Dus best via een kabel werken.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Mesh wil enkel zeggen dat je verschillende AP's hebt die met elkaar communiceren. Bij gewone AP's schakel je pas over naar een ander AP als je ontvangst meer hebt als ge u verplaatst in huis. Bij een mesh systeem maak je altijd verbinding met de AP die het sterkste signaal geeft als ge u verplaatst in huis.

MESH brengt dus eigenlijk maar een voordeel als je u verplaatst in huis. Als je op een vaste plaats bent in huis kan je zelf kiezen welk AP je gebruikt. 

Als je netwerk of WiFi uitvalt kan de oorzaak liggen  aan :

- fout in je lokale netwerk.

- storing door buren

- gewone radar of weerradar in de buurt (vooral voor de 5 GHz band)

- Telenet aansluiting.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Het probleem is de modem, niet “mesh”. 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

De modem is al eens vervangen maar het probleem blijft wat is dan het volgende LordCoeCoe ?

Hou het eenvoudig.
Curtricias
Freshman Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Er is duidelijk iets aan de hand. Ik heb zelf gelijkaardige problemen thuis en hoor links en rechts ook anderen met deze problemen. Mijn 360 pods waren allemaal opeens disconnected van het netwerk....

LordCoeCoe
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Het probleem was er voor de modem en voor de “mesh” dus het probleem is de kabel of firmware.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Ik zou een fout in eigen netwerk en een radar niet uitsluiten.

Hou het eenvoudig.
Sters
Freshman Weetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

dit topic mag dicht. heb niet verder naar een oplossing gezocht.

Mijn issue was niet de mesh zelf maar de lan kabel in de mesh dat doorgepatched was naar een switch/hub in de gaming kamer...deze gaf niets.

Heb uiteindelijk de mesh stekker standalone in de gang geplaatst en de lan kabel in de gaming kamer terug rechtstreeks op de switch/hub.

Zoon kan gamen en de mesh geeft goede wifi in de omringende slaapkamers.
Wij kunnen vereder 🙂

prettige kerst!