Beantwoorden
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Dag netweters!

 

Ook bij ons nemen draadloze toestellen het gehele huishouden over. Ik zou graag 2 nest outdoor camera’s installeren maar ik weet niet of mijn wifi hier voldoende tegen bestand is. 

Ik heb telenet whoppa (Internet Fiber 200) waarbij de modem in de garage zit. Omdat we dikke muren hebben, werd er in de tijd een accesspoint bijgeplaatst in de woonkamer aan de andere zijde van de woning. 

 

Momenteel is onze woning reeds voorzien van een Nest Hello, die op hoge kwaliteit staat en heel wat bandbreedte verbruikt (300gb/maand). Ik weet niet of onze wifi van telenet ook nog 2 extra camera’s gaan aankunnen, dit in combinatie met 2 gsm’s, 1 tablet, google chromecast, nest thermostaat, google nest mini. Het voelt momenteel soms aan alsof de wifi aan het verzadigen is. 

De 2 camera’s komen op een tiental meter van de modem naast de garage, dus ik denk niet dat een exta accespoint daar nodig is. Alle andere verbruikers liggen aan de andere kant van de woning, bij de reeds geïnstalleerde accespoint. 

Volgens google verbruikt 1 camera in 1080p zo’n 1,2 Mbps upload bandbreedte. 

Hoe kan ik nagaan of mijn wifi hierdoor niet verzadigd zal geraken? Hoe optimaliseer ik dit dan best?

 

Ik hoef geen 3 camera’s op 1080p, eventueel kunnen er 1 of 2 naar 720p.

Of onderschat ik hierbij onze telenet? 🤗 Ik wil vooral voorkomen dat de hele boel vertraagt. 

 

Kunnen jullie mij hierover informeren?

 

Met dank voor jullie expertise!

 

Titel aangepast door @NV1 (Mod)| Vorige titel: Kan mijn wifi alles aan?

Tags (2)
0 Likes
14 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

@Stijnley 

Ik weet niet hoe je uw camera's wil gebruiken, maar doorgaans ga je enkel kijken op bepaalde ogenblikken. Misschien wil je alles registreren, maar dan gaat dat allicht lokaal zijn en ga je hiervoor niets sturen over het internet.

Veel hangt af wat je juist allemaal wil doen.

0 Likes
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Dankje voor je antwoord!

 

de camera’s nemen 24/7 op via de cloud, dus zij versturen voortdurend hun beelden online. Vandaar de impact op de wifi die ik vrees

0 Likes
Ex-Netweter
 

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

@Stijnley , ik heb hier 2 camera’s zitten via WiFi naar de cloud. Maar die nemen enkel op als ze beweging detecteren. Misschien kan je dat in uw systeem ook selecteren ? Toch minder belasting dan, want continue , zelfs 720 naar de cloud is niet echt nodig , volgens mijn bescheiden mening.

Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Nee dat klopt, volledig akkoord. 

Bij nest is er echter voortdurende upload, omdat de gezichtsherkenning en opslag volledig online gebeurt. Ook is de volledige tijdslijn terug te herbekijken online. 

een nadeel van nest helaas, maar ik heb reeds zo’n abonnement met de deurbel dus is het aangenamer alles binnen hetzelfde merk te houden. Het abonnement kost mij trouwens evenveel, dus onbeperkt aantal camera’s, waardoor het dus “ voordeliger” wordt. 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

@Stijnley  Ik vraag mij dan af of je niet beter UTP voorziet en camera's met POE voeding. Je moet nu toch een stroomkabeltje leggen naar je camera's. Ben je dan niet beter af met een UTP en een POE switch? Stukken bedrijfszekerder want als het voor de veiligheid is dan legt een beetje inbreker zo je Wifi signaal plat. En neem alleen op als er iets beweegt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Ja ik ga dit zeker overwegen. 

Ik ben overigens tevreden van de kwaliteit van nest, maar eenmaal in dit systeem ben je er wel gebonden aan. Ik had gehoopt alles samen te houden. 

maar ik ga zeker vergelijken. Benieuwd naar ervaringen van mensen met nest camera’s en telenet!

0 Likes
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Volgens de officiele cijfers heeft mijn internet: 

  • Downloadsnelheid: tot 200 Mbps**
  • Uploadsnelheid: tot 20 Mbps**

 

dus dan zou ik met 1,2 Mbps upload per camera er wel moeten komen? Dus 3 cameras is 3,6 Mbps tegelijk aan upload? Met een speedtest kom ik op 18 Mbps momenteel. 

 

of zie ik het zo te rooskleurig?

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

je verbruik is 300gb per maand voor de Nest hello deurbel? Ik denk als je daar 2 camera’s gaat aan toevoegen die ook continue in de cloud opnemen je snel aan je maandelijkse limiet zal zitten.

Heb zelf geen camera’s maar wat is het nut dat camera’s 24/7 in de cloud opnemen?  Zou dat eerder in een lokale NAS laten opnemen als dat zou nodig zijn.  Zou toch echt proberen enkel te laten opnemen en in de cloud zetten bij bewegingsdetectie

 

0 Likes
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Wel gelukkig heb ik geen limiet qua verbruik, dus dat is geen probleem. 

het voordeel is dat je nadien kan terugkijken naar gebeurtenissen die de camera niet opgemerkt heeft of bvb buiten het meldingsveld lagen. Dit kwam al van pas bij 2 inbraken de afgelopen maanden. De camera merkt blijkbaar niet altijd alles op, zeker bij schemering. 

een nas is duurder dan het abonnement van 5€/maand op de cloud, ook kan een nas altijd gestolen of onbruikbaar gemaakt worden denk ik. 

 

dus mijn bezorgdheid gaat enkel over de constante upload door de 3 camera’s. Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?


@Stijnley  schreef:

dus mijn bezorgdheid gaat enkel over de constante upload door de 3 camera’s. Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven. 


Wat betreft bandbreedte moet je je geen zorgen maken.

Jouw abonnement (Whoppa 200/20) kan perfect de nodige bandbreedte leveren.

 

Wat betreft WiFi zou ik mij ook geen zorgen maken.

Zoals je schrijft zal de Telenet modem zorgen voor de WiFi van jouw camera's, en de meeste andere apparaten in huis krijgen WiFi vanaf een extra Acces Point.

Jouw WiFi zal dat perfect trekken

 


@Stijnley  schreef:

Wel gelukkig heb ik geen limiet qua verbruik, dus dat is geen probleem. 


Ik zou mij eerder zorgen maken over het volume.

In tegenstelling tot wat je denkt, is Whoppa niet "absoluut" onbeperkt, maar je bent ook onderhevig aan de Telenet FUP (fair user policy).

Van zodra je opgemerkt wordt als "grootverbruiker" (dat is 750 GB tijdens spitsuren), zal je snelheid terugvallen naar 10/1 Mbps (tijdelijk tijdens Corona verhoogd naar 20/2 Mbps).

Tijdens de "smallband" periodes heb je niet genoeg internet voor de constante upload door de 3 camera’s, laat staan nog internet te gebruiken voor de rest van je netwerk...

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?


@Stijnley  schreef:

een nas is duurder dan het abonnement van 5€/maand op de cloud, ook kan een nas altijd gestolen of onbruikbaar gemaakt worden denk ik.  


Geloof je nu echt dat de cloud die je gaat gebruiken nooit kuren zal hebben? Wat doe je als je internet uitvalt? Lokaal kan je nog altijd opnemen. De cloud zelf kan ook de mist in gaan, dat gebeurt zelden, maar de gevolgen zijn navenant. Je kan jezelf dan wal troosten dat je niet de einige bent die pech heeft. Vergeet ook niet dat je met de cloud je verbruik nog verhoogt. Het is niet alleen het doorsturen van de beelden naar de cloud, maar nadien ook nog eens het opvragen om het te bekijken.

Als de stroom uitvalt zullen je camera's geen verbinding kunnen maken met de cloud noch met de lokale nas. Je kan wel nog een tijdelijke verbinding hebben met een ups die je nog een berichtje kan sturen dat de stroom uitvalt.

0 Likes
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Dankje voor jullie expertise! Geen idee dat grootgebruikers teruggeschroefd werden! Met 3 camera’s wordt dit zo wel nipt, zeker omdat de piekuren s’avonds net belangrijk zijn naar inbraken toe!

 

ik gebruik nu 2 jaar de cloud zonder problemen, de kosten blijven gelijk dus de nest leek mij de logische stap. Ik zal even verder vergelijken zoals jullie zeggen, maar bij uitval wifi-elektr zullen de meeste systemen wel falen. Nest leek mij, kosten/baten, een goede optie. 

dankuwel!

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

@Stijnley 

 

Nest heeft dit jaar zijn Nest Aware abonnementen gewijzigd.

Je hebt nu ook een variant die enkel "gebeurtenissen" (korte filmpjes als er echt beweging wordt opgemerkt) uploadt naar de cloud.  Dit betekent natuurlijk een enorme databesparing, zonder dat je echt aan functionaliteit/veiligheid inboet.

 

Misschien eens bekijken.  Het totaalplaatje is ook een stuk goedkoper, zeker als je meerdere camera's hebt. Al je camera's zijn inbegrepen.

https://slimhuis.tech/smart-home-kennisbank/wat-is-nest-aware/

 

Je hebt nu twee smaken.

Ik heb de eerste voor mijn Nest Hello en Nest cam Indoor.

nieuwe-abonnementen-model-Nest-Aware.jpg

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stijnley
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Kan mijn wifi mijn hoog aantal apparaten aan?

Dank je voor de tip!