Beantwoorden
DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Heb sinds een drie tal weken geen verbinding meer met het 5 ghz netwerk thuis ! (op het werk geen probleem)

werk in deze combinatie al meer dan 3 jaar en nooit geen problemen gekend 

de laptop is uitgerust met een usb Devolo wifi Stick ac (is niet stuk werkt feilloos op het werk)

het rare is dat ik met mijn Samsung gsm wel op het 5 Ghz netwerk kan en niet met de laptop

 

al geprobeerd :

modem uitgeschakeld (uit de stopcontact)

hard reset (Telenet)

klantendienst Telenet 5 maal ! geen verschil

kanaal veranderd op mijn Telenet (Staat momenteel op kanaal 36 en op 80 Mhz)

dubbel netwerk terug gesplitst 2.4 en 5 

verschillende paswoorden aangemaakt 

 

Iemand idee wat ik nog zelf kan doen of toch een Telenet Technieker laten langs komen ?

 

 

0 Likes
45 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop


@nickfielibert  schreef:

ik heb hetzelfde probleem en is duidelijk gerelateerd aan de recentste grote Win10 update. Sinds deze update kan ik niet meer connecteren met het 5GHz netwerk. Ik lees hierboven dat er een oplossing is, maar daar staat niks bij. Wat is de oplossing, buiten het terugdraaien van de windows update. Die is nl verplicht om support te houden.


Als je goed leest zie je dat @DeKleine zijn laptops op het werk WEL kan verbinden met het 5 GHz netwerk, dus ligt het misschien toch niet aan de Win10 update ...

Misschien eens een netweter raadplegen die een laptop op Win10 heeft en een eigen router met 5 GHz netwerk, eens vragen of die er ook niet meer op kan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Bij deze een oproep: wie van jullie heeft een laptop met Win10 en een modem-only met eigen router? Kan jij nog op het 5 GHz netwerk met uw laptop?

 

Alvast bedankt 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

En misschien meteen ook het omgekeerde: wie van jullie heeft een HGW en een laptop met Win10 met laatste updates en kan toch nog gewoon met het 5 GHz netwerk connecteren?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

beste dat probleem is nog steeds niet opgelost ! 

thuis werk ik momenteel op het 2.4 ghz netwerk op het werk ik op een 5 ghz netwerk ! 

heeft dus echt niks te maken met de windows 10 update (mijn laptop is ook volledig up to date)

het rare ervan is dan wel dat ik al mijn andere toestellen van Samsung wel op het 5 ghz netwerk kan maar met de laptop's niet  

Telenet heeft me zelf aangeraden om een technieker laten langs te komen maar het probleem is dat ik voor 18 u nooit thuis ben en zou moeten bijbetalen om na 18 u te laten komen 

wat ik onlogisch vind en niet wens te betalen ! 

0 Likes
nickfielibert
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Zelfde bij mij. Op werk geen probleem met 5GHz. Mijn wifi op de laptop of de usb adapter aan een pc zien de 5 GHz wel, maar de connecteren lukt niet. Dit wijst op een probleem met de wifi beveiliging. Dit is fundamenteel anders op het werk vs de GW thuis. Ik heb de update verwijderd en terug gedownload en geïnstalleerd en nu werkt het! Ik ziet dat die nieuwe install nog een extra update bevat. Ik heb 2.4 en 5 als een netwerk geconfigureerd. Op een 2de AP in mn huis werkt het ook feilloos.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

De opmerking over de WiFi beveiliging heeft mij aan het denken gezet. Kan het zijn dat de toestellen met Win 10 geen WPA versleuteling meer toelaten, maar dat het WPA2 moet zijn? Ik heb op mijn WiFi powerlines van Telenet gezien dat deze WiFi ook "slechts" met WPA beveiligd is. Mijn eigen WiFi op mijn router is WPA2 beveiligd.

Ik heb helaas geen laptop met Win10 die 5 GHz compatibel is om het te testen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

 @StefaanH  In Windows 10 wordt geen beveiligingsprotocol opgegeven. Je kiest uw Wifi en dan wordt je, indien nodig, gevraagd naar een wachtwoord. 

De pwl PG9072-TN heeft volgende opties voor draadloos beveiligingsprotocol:

  • open (geen beveiliging)
  • WPA PSK
  • WPA2 PSK
  • WPA/WPA2 PSK (auto)

@DeKleine Mogelijk gebruik je als beveiliginsprotocol nog WEP. Ik stel vast dat de witte HGW van Telenet (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)) dit nog ondesteunt. Dit oudste protocol is niet echt veilig. Mogelijk is dit verwijdert in de laatste update van Windows 10 (zie hier). Als je dit protocol nog gebruikt, verander het dan in WPA2. Hier kan je een zin ingeven als wachtwoord en is het niet beperkt tot acht tekens).

0 Likes
DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

beste,

mijn beveiliging protocol staat op WPA2 dus daar kan het ook niet aan liggen ! 

toch bedankt om nog mee te denken !

 

grtz

0 Likes
DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

dag nickfielibert 

bedoel je de windows update ? 

want die heb ik al geinstalleerd van in juni al

denk niet dat deze er nog af gehaald kan worden en terug op gezet kan worden 

 

grtz 

0 Likes
nickfielibert
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Nee, heb het over de cummulative update of the 1903 win10 64 release. Deze kun je verwijderen en herinstalleren. M’n wifi adapter werkt nu goed op 2.4 Ghz, maar nog steeds niet op 5 GHz. Om zeker een garmin EDGE530 te kunnen ondersteunen moet ik met WPA2 security werken, maar denk niet dat dit het probleem is. Meest waarschijnlijke reden is dat die TP link adapter geen driver update heeft die de nieuwe feature release ondersteund. Mn werk laptop werkt wel perfect op 5ghz na een recente update, die door ons bedrijf wordt gecontroleerd. 

0 Likes
nickfielibert
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Probleem met de tplink 802.11 ac adapter is opgelost. Had niet gezien dat ik de verkeerde adapter had gebruikt. Heb dan tplink originele driver opnieuw geïnstalleerd en heb nu 200 Mbps in de speedtest en adapter werkt perfect in op beide banden.

DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Update !!! 

dus alle mobiele toestellen hebben toegang tot het 5 ghz netwerk ! 

uitgezonderd laptop ! wat gebeurd er nu ik ga dit weekend boven werken met de laptop ineens verbind de laptop met het 5ghz netwerk ??? Via de netwerk repeater ! trek ik deze uit valt de verbinding weg ! dus verbind niet met mijn hoofd Modem van Telenet  maar wel met de repeater !

terug gebeld naar Telenet klantendienst waar ze er nog steeds geen antwoord op hebben !

(wel vriendelijk en behulpzaam verder geholpen) dus in de week modem wisselen bij de Telenet Shop ! Indien daarmee opgelost zal ik het jullie laten weten !

DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Nogmaals update ! 

nieuwe Modem geen verschil ! 

0 Likes
nickfielibert
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

Dat verbaast me niet. Je mobiele devices werken wel met je gateway (=modem+router+wifi AP), dus 5g werkt. Is je repeater ac dual band concurrent? Staat je gateway op single ssid voor beide banden? Als het kan zou ik adviseren de 1903 cummulative update te uninstalleren, je wifi driver te uninstalleren, herstarten,de update te herinstalleren en je wifi driver te herinstalleren. 

0 Likes
DeKleine
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Kan niet met het 5 Ghz netwerk verbinden met laptop

ad nickfielibert

de Windows update 1903 staat al langer dan 14 dagen op de pc dus kan niet meer verwijderd worden ! Mijn zoek tocht gaat verder 😥

0 Likes