Beantwoorden
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Ik wil graag een stabiel wifinetwerk.

De modem van telenet heb ik versterkt met 3 powerlines (geen wifi) aan de digicorders en 4 wifi-powerlines om overal wifi te hebben.

 

Stabiel kan je m'n set-up niet noemen.

Ik experimenteer al weken met de juiste stopcontacten te vinden e.d., maar lang blijft het niet werken.

Dat is bv al te zien aan onze airco's: meestal zie ik in m'n app maar 2 van de 5 toestellen.

 

Ik wil nu investeren in een mess-systeem.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Als ik zelf ga zoeken en vergelijken, kom ik bij deze setjes uit (telkens 5 toestellen):

https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/885128/884535/865169/884536

 

Is dat iets, of kijk ik beter ergens anders naar?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Mesh | Multiroom Wifi

0 Likes
22 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2586
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Hey @RuZ ,

 

Welke modem heb je eigenlijk? Als dat eentje is met Wifi ingebouwd, dan is dit sowieso een router.

Dan zou ik WIFI apparatuur kiezen die in AP (access-point) modus kan werken, zodat je inderdaad gewoon je netwerk van je Telenet modem "uitbreidt", zoals jij het verwoordt. 😉

Concreet wil dit zeggen dat het Telenet subnet (standaard is dit 192.168.0.0/24) overal wordt gebruikt, en dat Telenet de DHCP server en default gateway is voor al je toestellen.
Dat is het eenvoudigst, en dan kan je inderdaad je printer gewoon in de Telenet modem inpluggen.

 

Een extra router heeft het nadeel dat je dubbele NAT gaat introduceren voor IPv4, wat problemen kan geven voor gaming en VOIP toepassingen.  Als je voldoende hebt met de functionaliteit van je Telenet modem/homegateway, dan zou ik dit vermijden.

 

Maar heb je echt wel een mesh nodig?

De beste oplossing is nog altijd om je AP's bedraad aan te sluiten via een UTP kabel.

De kwaliteit zal dan altijd nog een stuk beter zijn dan om het even welk mesh systeem, en je zal vooral veel goedkoper af zijn. Je kan immers goedkope AP's gebruiken (zelfs eentje gratis huren van Telenet) en een UTP kabel kost quasi niets. 
Mesh is dan de tweede beste oplossing, maar inderdaad beter dan powerlines en wifi extenders, afhankelijk van hoeveel storingsfactoren er zijn.
Hier een interessant en bevattelijk artikel: https://www.wifiweb.nl/mesh-wifi/ .

 

Wifi6 is leuk, maar gezien de investering zou ik dan nog effe wachten tot Wifi6e gemeen goed wordt.
Dan ben je echt future proof.  Als het prijsverschil tussen wifi5 en wifi6 niet zo groot is, ja ga dan voor eentje die ook wifi6 ondersteunt. Wifi6 is vooral nuttig als je heel veel toestellen tegelijk wil connecteren.  Ik ben tevreden met mijn Wifi5 setup, ik haal hier throughputs van 850Mbps, en ik vermoed dat Telenet de bottleneck is. 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
T2kx
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf!

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Netgear Orbi en mijn persoonlijke favoriet Amplifi van Ubiquiti

0 Likes
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Nogmaals bedankt voor de antwoorden allemaal.

 

Ik heb een recente modem (DOC 3.1 ofzo kan dat?).

Het is zo een torentje wat duidelijk geïnspireerd is op de Apple Airport indertijd.

Bovenaan rondom is er een led-licht wat alle kleuren van de regenboog krijgt bij een herstart.

Ik ga dus het mesh-systeem als AP gebruiken. 

 

Heb me net bij Coolblue in solden de TP-Link Deco X60 (5-pack) besteld.

Dan ben ik al wat future-proef voor WiFi 6.

 

Ik zal iets laten weten als ik alles geïnstalleerd heb.

 

Ondertussen heb ik 3 van de 4 wifi-powerlines uitgetrokken en m'n wifi is stabieler dan ooit.

Ik heb niet overal ontvangst, maar waar er ontvangst is werkt het tenminste.

Als tussenoplossing is dat voldoende tot morgen of overmorgen.

 

Want wat nog erger is dan slechte wifi is een zeurende vrouw en kinderen die constant lopen te klagen over de ontvangst... 😉 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2586
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Cool!

Nu zou ik je nog willen aanraden om je modem te gaan omruilen voor een model CV8560e (E-router).

Die heeft geen wifi aan boord, dus zal je nieuwe mesh niet verstoren.

Het zal een groot verschil maken, want als de Telenet wifi op hetzelfde kanaal draait als een van je Deco modules, dan werken geen van beiden goed.

 

De CV8560e is ook een Docsis 3.1 modem en heeft geen ventilator, is dus muisstil.

 

Alternatief (weet niet if het kan, kan zelf niet testen) is om het wifi signaal van de Telenet modem volledig uit te schakelen, via Mijn Telenet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

Ik kan de wifi van de Telenet-modem uitschakelen via Mijn Telenet. 
Dat is geen probleem. Maar als ik dat echt ga doen, ga ik de modem vervangen door een niet-wifi exemplaar.

 

Voorlopig wil ik de TP-link Deco X60 gebruiken in AP-modus.

Ik heb het vanmiddag allemaal geïnstalleerd.

Ging best wel vlot. Eerst heb ik het 'hoofd-toestel' geïnstalleerd als apart wifi-netwerk.

Daarna heb ik dit toestel omgezet als Access Point.

Wat wel vreemd is, is dat de naam van dat apart wifi-netwerk zichtbaar blijft.

Ik heb geen idee of ik nu verbonden ben met de telenet-modem of met het TP-link systeem...

0 Likes
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

-edit-

 

Ik heb de naam van het Telenet-wifi aangepast.

Daarna de TP-link gereset en opnieuw ingesteld met de naam en wachtwoord van de telenet-modem.

Zo hoef ik niet alle toestellen opnieuw te verbinden 😉

 

Enkel de printer (die nu in de TP-link ipv telenet-modem steekt) heb ik moeten aanpassen.

Ik heb het IP-adres en de gateway van TP-link ingegeven in de controller van de printer en de software opnieuw geïnstalleerd.

 

Alles loopt nu als een klokje.

Dit is wat ik wilde!

Nu kan ik de wifi van telenet gerust uitzetten.

 

Kan ik dan toch best de modem ruilen voor een modem-only?

Of is m'n huidige modem waarbij wifi uitgeschakeld is eigenlijk hetzelfde?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2586
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders


@RuZ  schreef:

Enkel de printer (die nu in de TP-link ipv telenet-modem steekt) heb ik moeten aanpassen.

Ik heb het IP-adres en de gateway van TP-link ingegeven in de controller van de printer en de software opnieuw geïnstalleerd.

Dan heb je je Mesh als router ingesteld, en niet als access-point.  Want een access-point kan nooit een default-gateway zijn. Je hebt enkel een IP om te managen.

Maar op zich is dat niet erg.  Je hebt nu wel "dubbele nat" voor IPv4, maar dat is in principe enkel een probleem voor gaming toepassingen en dan specifiek vooral voice.

 

Je huidige config (dus in router mode) in combinatie met de CV8560e modem (en mac- bridging geactiveerd): dat is het ideale. Dan is die dubbele nat ook weg, want de TP-link router krijgt dan een publiek IPv4 van Telenet, en de Telenet modem hoeft geen NAT/routering meer te doen voor alles wat via je TP-link passeert.

Dus laat het misschien zo staan, en verander later eventueel je modem.
Als je geen problemen ondervindt, kan je ook alles laten zoals het nu is.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2586
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mesh | Multiroom Wifi-aanraders

@RuZ wou nog even laten weten. De issues die ik had met mijn Daikin units die het opgaven met connecteren als er twee AP's op ongeveer even dicht bij hingen, die zijn opgelost na de laatste firmware update van Daikin.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes