Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken
Hallo,
Ik heb wat advies nodig, ik heb wat beginnerskennis inzake internet en netwerken, juist genoeg om in problemen te komen 🙂
Vergeef me daarom als ik niet overal de juiste terminologie gebruik....
Blijkbaar wordt mijn wifi network elke maand een beetje slechter en heb ik nu al verschillende "dead zones" in huis en op veel plaatsen heel slecht bereik.
Ik heb nog een oudere modem-only staan (Model CV7160E - 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) en daaraan een linksys router (met daaraan nog eens twee switchen om bijna 20 toestellen via utp kabels te bedienen). Over de bekabelde snelheid ben ik tevreden (3 verdiepingen) met een gemiddelde van 185DL/19UL.
Maar zoals gezegd is wifi heel ondermaats. De router zorgt voor twee netwerken (ssidA 2,4GHz en ssidB 5,0GHz)
De reden dat ik een modem-only nam was vooral omdat het me werd aangeraden daar ik een 8-tal toestellen heb die een vast IP adres nodig hebben (3X NAS, enkele Raspberry Pi's etc...)
Een jaar of twee geleden heb ik een oudere router ingezet op een andere verdieping als access point, deze is verbonden via een UTP kabel met de hoofdrouter en deze zorgt nu voor 2 extra netwerken (ssidC 2,4GHz en ssidD 5,0GHz).
Dekking wordt steeds slechter, we kunnen nog enkel de netwerken gebruiken van de verdieping waarop we ons bevinden, dus als we ons verplaatsen moeten we contact maken met het netwerk van de verdieping en als we verder dan een meter of 10 van een van de twee routers zijn, gebeurt het vaak dat we geen signaal meer hebben.
Ik kan de Telenet app niet gebruiken om de wifi te testen want die werkt niet met een modem only. (functie is zelfs niet meer beschikbaar in de telenet app nadat ik ingelogd ben)
Ik ben dus van plan om een Mesh-network te instaleren met toch zeker drie nodes. Als ik het goed begrijp is het beter dat ik de eerste node van het Mesh-netwerk in mijn modem plug...maar helaas heeft mijn modem maar 1 Ethernet uit poort. Die gaat naar mijn router en vanuit mijn router gaan er heel veel kabels naar alle toestellen in mijn huis.
Ik wil het Mesh netwerk naast mijn bestaande netwerken hebben, dan kan iedereen het Mesh netwerk gebruiken, maar ook eventueel een van de bestaande netwerken. Maar ik *denk* dat als ik de eerste node van het Mesh netwerk in mijn router plug ik helemaal geen apart Mesh netwerk zal hebben, maar gewoon zal voortbouwen om mijn bestaande netwerken wat niet de bedoeling is. Maar inpluggen in mijn router gaat niet wegens te weinig poorten.
Kan iemand me wat extra info of tips geven ?