Beantwoorden
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

Hallo,
Ik heb wat advies nodig, ik heb wat beginnerskennis inzake internet en netwerken, juist genoeg om in problemen te komen 🙂
Vergeef me daarom als ik niet overal de juiste terminologie gebruik....

Blijkbaar wordt mijn wifi network elke maand een beetje slechter en heb ik nu al verschillende "dead zones" in huis en op veel plaatsen heel slecht bereik.

Ik heb nog een oudere modem-only staan (Model CV7160E - 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS) en daaraan een linksys router (met daaraan nog eens twee switchen om bijna 20 toestellen via utp kabels te bedienen). Over de bekabelde snelheid ben ik tevreden (3 verdiepingen) met een gemiddelde van 185DL/19UL.
Maar zoals gezegd is wifi heel ondermaats. De router zorgt voor twee netwerken (ssidA 2,4GHz en ssidB 5,0GHz)
De reden dat ik een modem-only nam was vooral omdat het me werd aangeraden daar ik een 8-tal toestellen heb die een vast IP adres nodig hebben (3X NAS, enkele Raspberry Pi's etc...)

Een jaar of twee geleden heb ik een oudere router ingezet op een andere verdieping als access point, deze is verbonden via een UTP kabel met de hoofdrouter en deze zorgt nu voor 2 extra netwerken (ssidC 2,4GHz en ssidD 5,0GHz).

Dekking wordt steeds slechter, we kunnen nog enkel de netwerken gebruiken van de verdieping waarop we ons bevinden, dus als we ons verplaatsen moeten we contact maken met het netwerk van de verdieping en als we verder dan een meter of 10 van een van de twee routers zijn, gebeurt het vaak dat we geen signaal meer hebben.

Ik kan de Telenet app niet gebruiken om de wifi te testen want die werkt niet met een modem only. (functie is zelfs niet meer beschikbaar in de telenet app nadat ik ingelogd ben)

Ik ben dus van plan om een Mesh-network te instaleren met toch zeker drie nodes. Als ik het goed begrijp is het beter dat ik de eerste node van het Mesh-netwerk in mijn modem plug...maar helaas heeft mijn modem maar 1 Ethernet uit poort. Die gaat naar mijn router en vanuit mijn router gaan er heel veel kabels naar alle toestellen in mijn huis.

Ik wil het Mesh netwerk naast mijn bestaande netwerken hebben, dan kan iedereen het Mesh netwerk gebruiken, maar ook eventueel een van de bestaande netwerken. Maar ik *denk* dat als ik de eerste node van het Mesh netwerk in mijn router plug ik helemaal geen apart Mesh netwerk zal hebben, maar gewoon zal voortbouwen om mijn bestaande netwerken wat niet de bedoeling is. Maar inpluggen in mijn router gaat niet wegens te weinig poorten.

Kan iemand me wat extra info of tips geven ?

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

@AllanBEL  Eigenlijk heel simpel. Je blijft ofwel de huidige modem only bewaren of je ruilt deze om naar de nieuwste modem van Telenet, de CV8560E waarop je bridging kan doen om een publiek IP adres te krijgen. Je huidige router vervang je door een MESH systeem met zoveel satellieten als nodig. Dus oude routers verwijderen. Je zorgt er natuurlijk voor dat die Mesh router in hetzelfde subnet werkt als het huidige maar dat neemt niet weg dat al je IPadressen gaan veranderen naar het DHCP systeem van je nieuwe Mesh router. Je lijst met vaste IPadressen op basis van het mac adres zal je in de nieuwe router moeten steken. Eventuele portforwardings en dergelijke ook. Digicorders en digiboxen mogen alleen rechtstreeks op de Telenet modem/router aangesloten worden. TVboxen mogen achter je eigen router. Het zal wat werk vergen.

De satellieten van een Mesh systeem kan je meestal ook bekabeld aansluiten. Voordeel van zo'n Mesh systeem is dat je uw Wifi centraal beheerd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

@igvfer 

Bedankt Ignace voor je vlugge reply... het is dus een pak meer werk dan de 10-minuten installatie die wordt voorgesteld, volgens alle Mesh-fabrikanten is het gewoon plug en play...maar ik vreesde er al voor. Ik moet helaas mijn oude (eigen routers) behouden want die zorgen voor de bekabeling van tientallen apparaten elk.

Misschien dat ik dan maar gewoon afzie van een Mesh systeem en kijken als ik mijn wifi signaal niet kan verbeteren via een powerline in elke kamer...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken


@AllanBEL  schreef:

De reden dat ik een modem-only nam was vooral omdat het me werd aangeraden daar ik een 8-tal toestellen heb die een vast IP adres nodig hebben (3X NAS, enkele Raspberry Pi's etc...)

Ik neem aan dat het gaat om vaste private adressen (zoals bijvoorbeeld een adres startend met 192.168)? In dat geval is er helemaal geen modem-only nodig.

Het is dan zelfs mogelijk naar een Telenet HGW over te stappen met wifi, bijvoorbeeld de nieuwste CH8568LG.

De switches voor de bekabelde apparatuur kunnen direkt op de Telenet HGW aangesloten worden. De HGW heeft 4 LAN aansluitingen.

De HGW kan uitgebreid worden met Access-Points van Telenet om de wifi dekking te verbeteren. Alles kan dan eenvoudig gemanaged worden via mijn telenet.

 

De CV8560E is een alternatied. Dit is een wifi-loos modem, met een ingebouwde 4-poorts switch, die eventueel (maar voor deze setup niet noodzakelijk) in een bridge modus (soort modem-only) gezet kan worden.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AllanBEL
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

@Arnie Inderdaad....vaste private adressen. Interessant om weten dat ik eigenlijk zou kunnen switchen naar een nieuwere modem-only toestel, of zelfs naar een Telenet HGW.

Nu komt natuurlijk de vraag...is dat gratis ?

En...kan ik mijn huidig abbo behouden ? Ik heb nog altijd een oude Fiber 200 dus die zou dan waarschijnlijk worden overgezet naar een All-Internet. Geen nadelen aan ?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

Ik weet niet hoeveel je nu betaald. Voordeel van de All-Internet formule is de hogere snelheid van 300 Mbps ipv 200 Mbps, dus wellicht is het interesant om gelijk van abonnement te wisselen.

Of er anders kosten verbonden zijn aan de model-omwissel weet ik niet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

@AllanBEL  Uw eigen oude routers moet je niet laten staan. Die hebben ook maar 4 poortjes. Je kan die desnoods vervangen door een switch. Het is alleen dat die mesh router het hart van je installatie wordt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

@AllanBEL Als je gaat voor een Mesh wifi systeem heb je bijvoorbeeld een Netgear Orbi wifi6 waar al een 4 tal poorten hebt, waar je achter nog eens een switch kan hangen die ervoor zorgt dat je nog eens zoveel toestelen hierachter kan hangen.

Ik zou voor simpel gaan dus gewoon de plaatsen waar je veel connecties moet hebben, bijvoorbeeld waar nu je router staat , zet je een Netgear orbi sateliet met een switch aan gekoppeld.

En doe dit dan op alle plaatsen waar je bekabelde netwerk wil hebben.

Zo hoef je u geen zorgen te maken over dead zones. 

Ter info, WIFI 6 van Netgear Orbi bijvoorbeeld SXK80 heeft een beter bereik door zijn 8 antennes en heeft dan nog het voordeel om nog eens 4 poorten te hebben waar je kan gebruik maken van gigabit netwerk door de 2.5gbs backhaul van deze router.

Allemaal voordelen dus 🙂

Moest je er toch niet aanuit kunnen over de opzet, mag je me gerust contacteren 🙂

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stefanvb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 36
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

Heb zelf een Mesh netwerk op gezet met 3 nodes van tplink deco m5. 

1 node via kabel aan modem 1 node draadloos in woonkamer en 1 node draadloos bureau boven. Op de node bureau een utp kabel via node naar pc speedtest 185 mbps draadloos woonkamer haal ik 110 mbps en draadloos bureau haal ik 70 mbps. stukken beter dan telenetnetwerk amper 20 of 30 op 2,4ghz en 60 op 5ghz in woonkamer. Mijn netwerk staat als eigen router en niet als tussenpunt. techniekers 2x geweest ivm snelheid door telenet modem en wifi booster kregen het niet opgelost en veel blabla. Nu met mesh stukken beter.

0 Likes
BjornDC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
Verander-je-wachtwoord-dag Happy New Year! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Mesh netwerk installeren naast bestaande netwerken

bestaande router vervangen door Netgear Orbi, het basisstation verbind je met je TN modem of HomeGateWay, ga je naar de betere Orbi's dan heb je op dat basisstation 4 LAN poorten, waarop je je switches kan aansluiten. 

Gebruik deze setup zelf thuis met drie verdiepingen:

gelijkvloers: een RBR50 en op elk verdiep een RBS50 waarop telkens ook nog eens vier LAN poorten op aanwezig zijn. 

 

Wifi-Snelheid op derde verdieping: 110Mbps DL / 15,6Mbps UL. Op eerste verdieping is dat nog dik over de 200Mbps

 

ik had soortgelijke issues en was aangenaam verrast toen ik eenmaal dat mesh netwerk had geïnstalleerd. De basis configuratie is een fluitje van een cent, maar je gaat wel meer dan tien minuutjes nodig hebben voor de uitgebreide configuratie 😉