24777
netweters
|
152630
antwoorden
|
20725
vragen
|
Na het installeren van de digitale meter, werkt mijn wifi herhaaldelijk niet goed of veel te traag. Reeds verschillende keren mijn modem opnieuw opgestart. Dat brengt geen verandering. Zijn er anderen met soortgelijke ervaring en met oplossing? Alvast bedankt !
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: wifi en digitale meter
Opgelost! Ga naar oplossing.
Deze meter werkt via het GSM netwerk.
Als UW WiFi plots trager wordt dan is er iets veranderd.
- ge gebruikt de 2.4 GHz band ipv de 5 GHz band.
- Uw AP heeft een andere band gekozen.
- Een buur heeft een band gekozen die jou stoort.
- ........enz
@Cadeau Dit is een gekend probleem met die digitale meters.
De modem van Telenet staat waarschijnlijk in dezelfde kast dan de digitale meter?
Haal deze eruit en je zal zien dat je geen problemen hebt 😉
De meters werken inderdaad op het 4G signaal maar die antenne dat erin zit is redelijke krachtig. Omdat de meters soms in kelders moeten staan.
Dus elke keer ze de meter uitlezen bij Fluvius ,zal er een storing zijn en zal de router indien deze op automatisch staat een ander kanaal moeten kiezen.
Soms geeft dit problemen.
Merci Kraks, Janneke voor de technische uitleg. Dank Kristof voor de verdere, to the point verheldering. Dit begrijp ik. Modem zit inderdaad in kast tussen meters. Nu weet ik wat ik moet vragen als technicus langskomt. Weer wat wijzer geworden. Merci!
Het probleem situeert zich niet bij de digitale meters. De digitale meters communiceren op 842.2 MHz via een LTE Narrowband IoT-verbinding. Deze meters werken conform de wettelijke normen en hebben geen invloed op de Wifi-banden 2.4 GHz of 5 GHz.
Dit lijkt me eerder een probleem met slecht afgeschermde coaxkabels of de jammerlijke keuze voor storingsgevoelige powerline-technologie of defecte Telenet-apparatuur.