Beantwoorden
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerk van zaak wijzigen zonder privé aan te passen?

Situatie : restaurant beneden, abonnement telenet (uiteraard).

Boven het restaurant wonen de eigenaars.

 

Beneden zou ik graag eigen ap's plaatsen (met een ssd restaurant en een ssd restaurant gast). De ssd restaurant omvat oa sonos, bancontact en draadloos kassasysteem.

Dat is allemaal geen probleem.

Nu staat er boven in de privé ook zo'n witte bak van telenet (= soort van modem, of ap, lijkt goed op de modem/router die beneden staat). Kan ik de ssd beneden uitschakelen maar die boven wel verder laten werken (daar moeten geen aparte netwerken komen). Of is het zo als ik de beneden aanpas, hij boven ook niet verder zal uitzenden onder de huidige ssd?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: beneden eigen ap's, boven materiaal telenet

0 Likes
2 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk van zaak wijzigen zonder privé aan te passen?

@dedeke 

Je kan het deel restaurant blijven verbinden zoals nu en voor de gast toegang een afzonderlijke router plaatsen. Gasten mogen op geen enkele manier toegang kunnen krijgen tot restaurant en boven gedeelte.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerk van zaak wijzigen zonder privé aan te passen?

@dedeke Je kan het volgende doen:

optie 1. Als je toch 2 routers hebt van Telenet kan je op ieder Telenet router een mesh systeem zetten.

 

optie 2. Je kan kiezen om 1 router van Telenet te gebruiken, een mesh systeem aansluiten met een guest wifi, zodat de bezoekers alleen op die wifi kan aanloggen indien nodig.Je kan bijvoorbeeld de Netgear Obri Pro gebruiken, waar je een aanlogpagina hebt waar je het password moet ingeven. Er is ook een mogelijkheid om een QR code te genereren, zodat je klanten daar de code kunnen inscannen en toegang hebben tot de guest wifi.In het privé gedeelte kan je dan een andere SSID hebben, die je dan gebruikt voor privé internet te hebben.Bij de nieuwe Netgear pro wifi 6 heb je de mogelijkheid om 4 wifi ssid's te hebben dus dit zou ideaal zijn voor uw gebruik denk ik.

Indien je de details moet hebben van configuratie mag je me gerust een privé berichtje sturen.

optie 3. Je kan op iedere Telenet router (boven en beneden) een wifi AP hangen die minstens 1 gewoon en 1 guest wifi kan uitzenden. Zo heb je 2 totaal verschillende wifisystemen.

 

Om eerlijk te zijn zou ik eerder gaan om 1 Telenet router te hebben, waar je een mesh systeem kan aanzetten die 4 ssid's uit kan zenden en waar je dan ook je gasten kan op laten surfen, zonder dat ze je kassasysteem of privé internet kunnen hacken :-).

 

Enkele maanden geleden heb ik dergelijke installatie geconfigureerd voor een klant die een welness had en waar je dus ook moet genieten van deftige wifi om muziek te streamen naar het multiroom systeem dat aanwezig was 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.