24773
netweters
|
152596
antwoorden
|
20720
vragen
|
Hallo,
Ik heb een one up met normaal downloadsnelheid van 1000mbps. Nu zit ik rond de helft (500mbps), dit op 3 meter van de modem. Heb de bieuwe zwarte modem. Er is reeds een tech langsgeweest maar heeft niet veel kunnen doen.
Hebben jullie nog tips?
Als dit een meting is via de wifi is dit zeker niet slecht. Vergeet niet dat je met wifi nooit het maximale zal gaan halen.
Als je echt de 1 Gbps wil bereiken of testen of je die hebt dien je een rechtstreekse kabel te gebruiken. Met de kabel zou je dan uitkomen op een 900 tot 940 Mbps aan download.
Dit is letterlijk nu genomen soms heb ik 500 mbps en soms zelfs maar 50 mbps download
Coaxkabel is een gedeeld en zwaar overboekt medium, je deelt de bandbreedte van een node soms met een paar honderd kabelklanten in je buurt.
De snelheid kan lager zijn tijdens de piekuren: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...
De maximale snelheid kan je best testen tijdens de daluren (bijvoorbeeld om 3u 's nachts). Je sluit je computer daarvoor met een netwerkkabel rechtstreeks op de Telenet-modem aan.
Als je tijdens de daluren de maximumsnelheid niet haalt, dan is er zeker iets mis.
Mogelijks is er dan een signaalprobleem op de coaxkabel en dan is het mogelijk dat er "packet loss" voorkomt.
Op je internetverbinding kan je eventuele "packet loss" testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/2022-algemeen/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr
Zo'n "packet loss"-test doe je met een computer die je rechtstreeks met een netwerkkabel op de Telenet-modem aansluit. Als host gebruik je "google.com" om zo een volledige route tussen jouw modem thuis en het internet te testen.
Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem of coaxkabel. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.
Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames, moet je de Telenet-klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.
Om de snelheid te kennen van uw verbinding is een test via wifi niet representatief. Een test met een smartphone is dat evenmin.
Om je effectieve snelheid te kennen moet je een pc of laptop met de kabel verbinden met de HGM (modem) van Telenet. Daar mogen geen andere toestellen tussen hangen, zeker geen powerlines.