Beantwoorden
Jokamp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Sinds mei 2016 heb ik volgende drie toestellen in mijn bezit: soundtouch SA5 - Wave soundtouch MS IV SLV en Soundtouch 20 III. Bedoeling was, en is nog steeds, om dezelfde muziek te kunnen afspelen in verschillende ruimtes zonder dat er een echo optreedt.
Dit kan en lukt dus ook, MAAR . . . . ik heb nog nooit twee weken aan één stuk kunnen genieten van de muziek zonder dat er zich problemen voortdoen. Probleem 1: er zijn voortdurend onderbrekingen in de muziekuitzendingen, soms ligt het systeem minutenlang uit - om daarna weer verder te spelen. Probleem 2: de drie systemen verliezen geregeld het contact met elkaar - dit met alle gevolgen van dien, alles opnieuw terug installeren! 

 

Bose stuurde mij volgende reactie:

Allereerst is het van belang dat de SoundTouch systemen op één enkele frequentieband werken. De meeste routers zijn tegenwoordig dual band, dit houdt in dat ze op twee verschillende frequenties een WiFi-netwerk uitzenden, namelijk op 2,4 GHz en op 5GHz. Wij raden aan deze beide netwerken van elkaar te scheiden d.m.v. het 5GHz netwerk een andere naam te geven dan het 2,4Ghz netwerk. U kunt dit bijvoorbeeld doen door de toevoeging -5G achter de huidige naam te plaatsen, zorg er hierna voor dat alle SoundTouch apparaten op dezelfde frequentie werken.

Daarnaast is het belangrijk dathet 2,4GHz netwerk op een kanaal zit waar het niet te "druk" is, bijvoorbeeld op 6 of 11.

 

Vervolgens dient u de volgende instellingen UIT te schakelen in de router:

·         AP isolation / Wireless isolation

·         WPS

·         Qos/WMM

·         IGMP (Proxy)

 

De volgende instellingen dien te worden INGESCHAKELD:

·         UPnP

·         Multicast

·         IGMP Snooping

 

Zorg ervoor dat na u een instelling heeft veranderd dit wel opslaat, anders zal dit niet gewijzigd worden.

Nadat u alle instelling heeft nagelopen en zo nodig heeft gewijzigd raden wij nog aan de router te resetten dmv de stekker er circa 1 minuut uit te halen.

 

De WPS heb ik kunnen uitschakelen en de UPnP heb ik kunnen inschakelen. Ook heb ik het 2,4 GHz en 5 Ghz kunnen omzetten op een ander kanaal. De overige richtlijnen kan ik niet uitvoeren aangezien ik die zaken niet kan terug vinden.

 

VRAAG: Kan iemand mij betere raad geven of helpen om het probleem op te lossen?

 

 

29 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Zijn er andere WiFi netwerken in de buurt en op welke frequentieband werken ze?

Dit kan je controleren met het programma "Xirrus WiFi inspector" op een Windows PC of met WiFi analyser op een Androïd smartphone.

Als je toestellen een goede ontvangst hebben in de 5 GHz band dan kan je beter deze gebruiken omdat deze band minder gebruikt wordt en veel sneller werkt.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Bose is niet gekend voor zijn beste WiFi ervaringen. De techniekers die ik ken installeren die niet erg graag. In tegenstelling met grote concurrent Sonos repeaten de verschillende toestellen elkaar niet. Veel Wifi gebruikers in de omtrek doen de bandbreedte verminderen. Dit is de ziekte van alles dat met Wifi te maken heeft. Sonos bijvoorbeeld gebruikt de WiFi enkel voor het doorsturen van de commando's en gebruikt een andere frequentie voor het doorsturen van het geluid. Een frequentie die niet in de WiFi band zit.

Ik vrees dat je ermee moet leren leven of anders extra AP's zetten (bekabeld naar de router en met dezelfde SSID en paswoord) om het Wifi signaal te optimaliseren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Heb je de beide systemen (2,4 GHz en 5 GHz) van elkaar kunnen scheiden door een verschillende SSID te geven? 

 

Indien je een HGW hebt kan het zijn dat je die  instelling niet kan vinden omdat er in "mijn telenet" een setting is die ervoor zorgt dat beide één geheel vormen. Als je die setting disabled krijg je plots meer opties te zien en kun je beide netwerken een aparte naam geven, en dat is iets wat jij best ook doet.

 

Ik ken zo meteen de naam van die setting niet meer van buiten en ik heb zelf geen HGW maar een modem only met eigen router, dus ik kan niet even snel gaan piepen, maar het staat wel al ergens in een van de oude postings. Plus, ik ben er  van overtuigd dat een vriendelijke HGW bezitter deze post snel zal aanvullen met de juiste naam en locatie Smiley Tong


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jokamp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Ben helaas een leek wat betreft technische termen en uitvoering ervan. Weet dus niet wat een " HGW " is.  Mijn provider is Telenet, wat jullie waarschijnlijk al begrepen hadden en er hangt in mijn tuinkamer een bijkomend accespoint voor de WiFi: een UNIFI. Die krijgt zijn signaal via een kabel. De hoofdkabel van telenet komt binnen via de kruipkelder en gaat rechtstreeks naar een NIU van telenet. Die splitst het TV en internetsignaal. Van daaruit gaan coax-kabels naar vier plaatsen waar je TV kan kijken en één kabel gaat naar de modem als voeding van het internetsignaal. Vanuit de modem gaan er dan vier kabels ( via kruipruimte) naar 1. digicorder   2. Bose SA5    3. desktop   4. Switch in tuinkamer. Van deze laatste gaat er één naar de digibox en één naar de UNIFI ( WiFi Acces point). 

Verder zijn er in huis blijkbaar nog 14 toestellen (4 smartphones, drie laptops, een Ipad en 6 - voor mij niet direct herkenbare toestellen - gekoppeld via WiFi.

Het opladen van het ( betalend?) programma Xirrus WiFi inspector is om één of andere reden niet gelukt - vraag me niet waarom.

 

Hopelijk geeft voorgaand overzicht jullie een beter zicht op het mogelijke probleem.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Een HGW is een HomeGateWay, in het Vlaams een combinatie van modem en router, geleverd door Telenet.

 

Dat ding kun je alleen maar (beperkt) beheren via "mijn telenet" op het internet.

 

Uit hetgeen je schrijft leid ik af dat je inderdaad een HGW hebt.

 

Om nu de 2,4 GHz en 5 GHz netwerken te splitsen moeten die dus elk een andere naam hebben. Dat kun je dus voor elkaar krijgen in "mijn telenet". Ik heb intussen mijn oude postings bekeken en hier staat hoe je dat kan doen:

 

Ga naar "mijn telenet" en ga naar beveiliging. Zet daar het item "één netwerk" op uitgeschakeld  (waardoor er ineens meer opties te voorschijn komen) en dan kunt ge voor 2,4 en 5 GHz een afzonderlijke SSID ingeven.

 

SSID is dus niets anders als de naam dat het netwerk draagt en waarmee het zichtbaar is op uw toestellen. Het eenvoudigst is het om de naam van het 2,4 GHz netwerk onveranderd te laten en dan bij het 5 GHz netwerk er simpelweg "5G" achteraan toe te voegen.

 

Zo, ik hoop dat je hiermee toch al een beetje geholpen bent.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

BTW, ik gebruik op mijn smartfoon het gratis programma "WiFiAnalyzer" en dat werkt zeer goed, installeert ook zonder problemen. Gewoon in de Play Store.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jokamp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Alleszins al bedankt voor de geboden hulp. Ik ga alles eens uitproberen en dan hoor je nog van mij.

0 Likes
Jokamp
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Heb intussen de beide systemen (2,4 Ghz en 5 Ghz) kunnen scheiden en heb de 5 Ghz een andere naam gegeven. Heb dan de beide Bose-systemen gekoppeld aan de 5 Ghz. Mijn derde Bose ( SA5) is met kabel verbonden, ik vermoed dat die zich zelf zal aanpassen?

 

Sinds vanmorgen heb ik - tot nu toe - een tweetal onderbrekingen gehad. Denk dus dat het probleem nog niet opgelost is. Ik ga nu nog eens proberen om de verschillende kanalen van de 5Ghz-band uit te proberen. Aangezien dat er meerdere zijn, zal dat wel enkele dagen duren.

 

Ook heb ik de WiFi-app die je suggereerde geïnstalleerd op mijn smartphone. Dit werkt wel, maar ik heb geen idee hoe je die verkregen info moet lezen en interpreteren. Wat kan je eruit afleiden?

 

Al bij al ga ik dan toch met kleine stapjes vooruit - nogmaals dank voor de hulp tot nu toe.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.


@Jokamp schreef:

 

Ook heb ik de WiFi-app die je suggereerde geïnstalleerd op mijn smartphone. Dit werkt wel, maar ik heb geen idee hoe je die verkregen info moet lezen en interpreteren. Wat kan je eruit afleiden?

 

 


Je hebt in die app een menu (linksboven op de drie horizontale streepjes klikken) alwaar je verschillende data voorstellingen kan kiezen. Kies voor "Channel Graph" bvb en dan krijg je een grafiek te zien van alle netwerken in uw buurt, hoe sterk ze zijn en op welk kanaal ze zitten. Daaruit kan je bvb zien dat je beter een ander kanaal kiest wegens te druk bevolkt. Een tweede toepassing ervan is in uw huis rondwandelen en de grafiek van uw eigen netwerk bekijken, dan zie je waar de zwakke en sterke zones zijn, en ook waar jet het meeste en het minste "last" hebt van andere netwerken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MisterC
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Trick or treat? Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Hallo,

Dat is een streamingsprobleem, ik denk niet dat daar veel aan te doen is, iedereen heeft dat probleem wel. Er wordt wel eens gezegd moest iedereen via internet radio beluisteren valt het internet plat... Dus wachten op betere technieken volgens mij...

Marc

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.


@MisterC schreef:

Hallo,

Dat is een streamingsprobleem, ik denk niet dat daar veel aan te doen is, iedereen heeft dat probleem wel. Er wordt wel eens gezegd moest iedereen via internet radio beluisteren valt het internet plat... Dus wachten op betere technieken volgens mij...

Marc


Muziek beluisteren wordt het grote probleem niet. Ten opzichte van alle Netflixen is dat maar klein bier. Als ze die de vrije hand geven krijgen we toestanden gelijk op onze wegen. De kleine gebruikers staan in de file dor het toegenomen verkeer van transportfirma's en pakjesdiensten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tempus80
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

De mail die Jokamp ontvangen heeft van Bose is een standaardmail.

Ook ik heb net dezelfde problemen met het Bose Soundtouch systeem.

Geloof me, ik heb gedurende weken werkelijk alles geprobeerd en kom steeds terug bij dezelfde problemen.

 

Als je even rondzoekt hebben massa's gebruikers dezelfde problemen. Het ligt dus niet bij onze instellingen/systemen.

 

Vandaag de helpdesk van Bose aan de lijn gehad (na 45' in de wachtrij te zitten!!!). Deze mevrouw bevestigde me dat er massa's problemen zijn sinds één van de laatste software updates en dat het voor 100% bij de Bose software lag, dat er een massa gebruikers last hebben en dat Bose zou werken aan een oplossing die binnen 3 à 4 weken via een update aangeboden zou worden.

 

Ik ben dus benieuwd....  Want zoals men hier schrijft is het gebruik van deze toch wel kostelijke apparaten ver van aangenaam.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

@Tempus80

 

Als Engels geen probleem is, dan kan je misschien een kijkje nemen op het forum van Bose?

 

https://community.bose.com/t5/English/ct-p/en


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tempus80
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Onderbrekingen in internetradio BOSE-toestellen.

Bedankt voor de tip sb!

 

Ik ga hiermee nogmaals aan de slag.

 

Zoals ik schreef al wekenlang alle configuraties, alle opstellingen, andere locaties geprobeerd.

Telkens zelfde resultaat.

 

Als je kijkt op volgende link ben ik dus niet alleen. 

 

https://community.bose.com/t5/SoundTouch-Speakers/Bose-disconnects-from-wifi-frequently/td-p/21160/p...

 

Zelfs op FB pagina Bose kom je dezelfde meldingen tegen. Op tweedehandssites  worden heel wat bijna nieuwe producten terug verkocht...

 

0 Likes