Beantwoorden
themoy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Hoort wie klopt daar? Jij bent af!

Onstabiele internet verbinding

Mijn internetverbinding valt sinds verleden week op onregelmatige tijdstippen volledig weg (zowel bedraad als draadloos) zonder aanwijsbare reden. Soms duurt het een paar seconden en soms een drietal minuten. 

Hierna heb ik terug gewoon internet met een normale snelheid.

Dit gaat zo de ganse dag door met intervallen van 5 minuten, een kwartier, een half uur tot een uur. Heel onregelmatig dus.

Heb mijn telenet modem al een paar keer herstart, maar verhelpt het probleem niet. 

Heeft iemand al hetzelfde probleem gehad, of weet er iemand een oplossing?

Alvast bedankt 😉

0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onstabiele internet verbinding

Bellen naar de klantendienst? Best eerst noteren wanneer je verbinding is weggevallen, datum en uur. Zij kunnen dan eens nagaan of dit ook zo was op hun netwerk en het werkelijk de internetverbinding is die wegvalt of dat er iets mis is in de verbinding van de modem naar de hosts. In het laatste geval is het een modem omruiling. Je kan natuurlijk al vandaag je huidige modem binnenbrengen in een Center en een nieuwe vragen. Is het opgelost? Zoveel te beter. Is het niet opgelost dan is het duidelijk een probleem met de aansluiting op straat en zal er een technieker moeten langskomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
themoy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Hoort wie klopt daar? Jij bent af!

Onstabiele internet verbinding

Heb ondertussen een technicus van telenet op bezoek gehad. Heeft mijn installatie doorgelicht en geen probleem gevonden.
Had ondertussen wel al zelf uitgevogeld dat de onstabiele wifi het gevolg is van de telenet powergrits. Meer bepaald de powerline adapter zonder wifi (PG 9073 TN). Wanneer deze in zitten wordt mijn internet instabiel?  Het eigenaardige is, dat wanneer ik mijn eigen powerlines gebruik (TP Link  500Mbs) dat alles perfect werkt???
Volgens telenet technicus zouden de telenet powergrits kunnen lekken naar de aarding ... dat heeft hij voor mij even uitgeschakeld en tevens de grits geboost...
Alles leek in orde, de basis (PG 9073 TN) ging niet meer op rood, en ik had geen problemen met mijn wifi....tot de telenetman weg was.... Het probleem was terug.
Om het verhaal kort te maken, technische dienst gebeld, raad gekregen nieuwe basiskit gaan halen bij telenet servicepunt (die van mij waarschijnlijk defect) ... nieuwe basiskit afgehaald ... opnieuw ingestoken ... probleem niet opgelost ... internet terug instabiel?
Mijn powerlines opnieuw ingestoken en alles werkt poerfect...
Ben nu ten einde raad ... weet niet goed wat te doen ... heeft er nog iemand hetzelfde probleem? Wat was eventueel de oplossing ... Kent iemand mogelijks de oorzaak? want mijn telenet powerlines zijn in geen geval defect.

Alsvast bedankt.

0 Likes
DirkG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Hoort wie klopt daar? Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Onstabiele internet verbinding

Beste, ik heb hetzelfde probleem. Een technieker kwam langs om de powerlines te resetten maar het probleem blijft identiek. Volgens mij ligt het probleem bij de PL van telenet. Met Devolo PL heb ik het probleem niet.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onstabiele internet verbinding

Eventjes een andere denkpiste volgen. Heb je toevallig vaste IP adressen op bepaalde toestellen? Die misschien in conflict komen met het IP adres van de WiFi powerline? Een zotte hersenkronkel misschien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gregory1
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Hoort wie klopt daar? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Onstabiele internet verbinding

Het is algemeen geweten dat die powerlines storing kunnen geven op de signalen van de modem.

Dit kan je gemakkelijk oplossen door de powerline adapter niet in dezelfde stekkerblok te plaatsen als de modem, of wanneer je 2 stopkontakten hebt boven mekaar steek de powerline dan in een ander stopcontact.

maw steek je powerline adapter zo ver mogelijk van je modem.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onstabiele internet verbinding

@Gregory1 u haalt iets aan wat volledig klopt, maar het zou wel heel dom zijn, in de bijgevoegde handleiding (van de powerline), staat heel duidelijk vermeld dat het niet in een stekkerblok mag, het moet in een vast stopcontact.

of ben ik de enige die de bijgevoegde documenten grondig doorneemt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onstabiele internet verbinding

De aangehaalde waarheden gelden bij uitbreiding ook voor alles wat met transfo werkt. Zoals PC en andere toestellen. Al die dingen die 230 Volt omzetten naar 12 of 24 Volt of iets dergelijks zenden soms stoorsignalen uit op het electriciteitsnet. Vooral als ze enige ouderdom = slijtage, beginnen te vertonen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Onstabiele internet verbinding

@igvfer ik los dat op met kabelgoot van legrand en daar wandcontacten in, ik zet die over het wandcontact en sluit alles rechtstreeks aan

mosaic.jpg

 

Gregory1
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Hoort wie klopt daar? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Onstabiele internet verbinding

@ jos1954

Normaal mag een stekkerblok maar het is not done om de powerline in dezelfde sterkerblok of op dezelfde stekkergroep te plaatsen. Het komt erop neer dat de powerline zover mogelijk van de modem geplaatst moet worden.

Wat die handleiding betreft, denk ik inderdaad dat jij van de weinige bent die ze leest 🙂 Als netwerktechnieker kom ik dit frequent tegen .

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onstabiele internet verbinding

@Gregory1 u streelt mijn ego met dat laatste zinnetje,(handleidingen lezen)  maar u doet mij ook twijfelen adapter 1 moet toch naast de modem in een stopcontact en de modem het stopcontact er naast aangesloten met utp, en zeker niet in een stekkerblok, maar omdat u spreekt van niet in de zelfde stekkergroep, heeft u ni 1 , 2 of 3 stopcontacten in 1 plaats, die lopen toch bijna altijd over de zelfde kring, heeft u er nu 3 boven mekaar of 3 enkel op een meter afstand dat kan toch geen verschil maken, als het met de juiste kabels is gedaan, een priezenblok is anders, da is goed voor een lichtje ben ik volledig mee akkoord.

adapter 2 staat een kamer verder maar is wel de zelfde stroomkring.

Jos

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onstabiele internet verbinding

@Ex-Netweter

 

Om powerlines zo probleemloos mogelijk te laten werken is het zelfs aan te raden, bij sommige merken zelfs noodzakelijk, dat ze allemaal op dezelfde stroomkring zijn aangesloten. Dezelfde stroomkring wil zeggen dezelfde zekering in de centrale zekeringskast.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Onstabiele internet verbinding

@StefaanH ik ben blij met uw steun, ik begon aan mezelf te twijfelen.

Jos

0 Likes
Gregory1
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Hoort wie klopt daar? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Onstabiele internet verbinding

@Ex-Netweter

 

mischien best eens resumeren.

Powerlines mag je plaatsen op een stekkerblok al is dit niet aan te raden.

Als je dit toch doet plaats dan de powerline op het eerste stopcontact (dichtst bij de kabel)

De meeste powerlines hoeven niet op dezelfde kring te zitten maar dit kan ten koste gaan van je snelheid.

De snelheid van uw powerlines is afhankelijk van 1) type, merk stopcontacten, type zekeringen ( diazet, smeltveiligheid of automaat) of type elektriciteitsnet (mono fase of 3 fasig net)

In principe wanneer er een teller tussen zit gaat dit zowiezo niet erdoor dus dat werkt niet met een 3-fasig net als bijvoorbeeld je garage waar je modem staat op een andere fase zit als je living waar je computer staat.

Uit ervaring leer ik ook dat je powerlines best niet op dezelfde stekkergroep plaatst als van je modem.

Moet dit? neen maar het KAN problemen geven.

 

Nu om efkes terug on-topic te gaan. Wanneer je geen stabiel internet hebt kan dit zijn omdat de powerline storing geeft op je modem. Dit is zeker het geval wanneer je met een wi-fi powerline zit. Plaats deze op dezelfde stekkergroep als je modem, dan heb je gegarandeerd miserie.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onstabiele internet verbinding

@StefaanH @Gregory1 Gregory, u wil duidelijk het laatste woord hebben, ik volg altijd de handleiding en mijn ervaring, en ga het niet anders doen omdat u het tegenovergestelde beweerd..

als u al uw antwoorden zitten vol tegenstrijdigheden, u kan dat misschien leuk vinden maar ik niet.

Jos

0 Likes