24767
netweters
|
152540
antwoorden
|
20718
vragen
|
Beste,
Na het raadplegen van de WiFi coach, is ons netwerk tot één geheel gemaakt onder eenzelfde SSID. Dit aangezien we voorheen een router van Telenet hadden, die het huis totaal niet gedekt kreeg, met daarnaast een Linksys router. Hierdoor zaten we echter met twee aparte netwerken, waardoor er in bepaalde uithoeken van het huis naar het netwerk van telenet zelf geswitched moest worden. De oplossing: één en dezelfde SSID. Het is trouwens ook frappant dat het bereik wel constant op het maximum staat (4 blokjes).
Het probleem dat zich nu voordoet is dat de WiFi op onze apparaten voortdurend wegvalt. Omdat ze 'dichter' bij de ene router zitten, maar hier hebben wij geen baat bij.
Het is trouwens ook frappant dat het bereik wel constant op het maximum staat (4 blokjes), dus ik snap niet dat de apparaten überhaupt willen/moeten switchen.
De oplossing waar ik wel naar zocht was om de apparaten samen te laten werken en niet afzonderlijk onder een overkoepelende 'naam'.
Telenet vertelde me dat dit niet ging, dus is dit de enige oplossing die ze aanbieden. Iemand een idee op dit alsnog mogelijk is, in combinatie met Telenet routers?
Alvast bedankt.
Nathan
Ieder moet dat voor zichzelf bepalen, maar ik ben voorstander (en doe het zelf ook zo) om elke WiFi bron (router, AP, ...) zijn eigen SSID te geven en dan nog eens gesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz.
Zo heb ik thuis 5 verschillende netwerken met eigen SSID. Onderliggend is dat natuurlijk allemaal één en het hetzelfde netwerk, beheerd door de router.
Waarom? Omdat ik vastgesteld heb dat er veel toestellen niet correct automatisch switchen naar het beste netwerk. Mijn eigen foon is daar een krak is. Om niet correct vanzelf te switchen dus.
Vandaar dat ik elk netwerk apart zelf kan kiezen en zo steeds, waar in huis ik ook ben, optimale WiFi heb. Inderdaad, dat vergt aandacht en actie van mezelf. maar de andere oplossing, één groot netwerk (lees: één SSID), heeft als resultaat dat ik meestal een slechte WiFi verbinding heb terwijl er een beter alternatief voorhanden is, zonder dat ik manueel kan ingrijpen. Of toch, ik kan mijn WiFi op de foon even afzetten en weer opzetten. Maar waar is dan de winst?
Ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Met deze bedenking:
@Nathan123 Het is inderdaad gemakkelijker dat je 1 wifi hebt met 1 password, maar dan kan je best een mesh router aanschaffen ipv standaard router met dezelfde ssid.
Indien je je ssid hetzelfde zet als je Telenet router zal deze regelmatig switchen tussen de Telenet modem en de eigen router.Dit geeft dus connectieverlies. Als je een Mesh router gebruikt en het wifi netwerk van Telenet afzet, zal je dit probleem niet hebben. Ook al heb je 4 blokjes bereik, je zal bij het wisselen even geen internet connectie hebben.
Ikzelf heb een Netgear Orbi pro met 1 SSID waar ik constant 4k kan streamen terwijl ik door het huis loop. Zonder problemen en zonder connectieverlies. Je kan dit gemak niet hebben als je verschillende SSID's hebt want dan zal je wel automatisch wisselen maar is er een korte onderbreking, dit zal je niet hebben met Mesh.
Wat jij aanhaalt is technisch gezien helemaal correct.
Als je daar het financiële plaatje bijhaalt ziet het er wel al heel anders uit ... Van € 500 tot wel € 1.500 naargelang de uitvoering ... Dat is niet voor iedereen weggelegd.
@Nathan123 Als ik dit lees dan rijst bij mij de vraag of je enkel de SSID en paswoord gelijk hebt gesteld of heb je uw eigen router ook ENKEL als AP ingesteld.
In het eerste geval zou het mij zeker niet verwonderen dat de omschakeling moeilijk is want je schakelt niet alleen naar een ander AP maar ook naar een concurrerend netwerk. Als dit niet netjes op aparte kanalen staat heb je hommeles. En het is, zoals elders al gezegd is voor sommige toestellen moeilijk om automatisch van het ene naar het andere AP over te schakelen.
Ikzelf heb de SSID niet aangepast, dit werd me aangeboden als een oplossing voor het probleem. Aangezien ik doorheen het huis steeds moest schakelen tussen het WiFi-netwerk van de telenet-router en die van onze Linksys router. Op dit moment is het dus inderdaad zo we met twee AP's zitten op één SSID en dat is dus inderdaad de reden voor de problemen.
Ik vind het gewoon jammer, dat als je €130/maand betaald, je alsnog moet investeren in een 'mesh' of andere alternatieven voor een aangename ervaring. Enig idee of de aankoop van een extra Linksys router kan helpen, kan ik dan een eigen mesh creëren of moet ik een volledig nieuw systeem aanschaffen?
Een mesh systeem zoals @kristofDW aangaf, dat kun je niet zelf ineen knutselen, dat koop je als geheel, speciaal daarvoor ontworpen. Je kunt wel aan een echt mesh systeem later nog extra posten toevoegen, maar die moeten dan ook wel van dat systeem zijn.
Dus een router van Telenet, een eigen router en dan nog ergens een router, dat gaat geen mesh systeem zijn maar allemaal afzonderlijke netwerken. Je gaat daarmee wel overal dekking hebben, maar niet het naadloze systeem van een mesh bereiken.
Tussen haakjes, je hebt best maar één router in uw systeem, de andere toestellen dienen AP's te zijn (of routers in bridge modus). Maar ik herhaal, een router en verschillende AP's doorheen het huis geeft ook overal dekking maar het is niet hetzelfde als een echt mesh systeem.
Aan comfort en luxe hangt nu eenmaal een prijskaartje in deze maatschappij.
@Nathan123 Vergelijk het met een electriciteitsaansluiting of een wateraansluiting. Je neemt een abonnemnet en dat gaat tot aan de meter en daarachter zet je uw kraantjes, stopcontacten en in geval van internet je ethernetaansluitingen en je AP's. Dat Telenet of andere providers Wifi voorzien op hun routers dat is een cadeautje. Net zoals electriciteitsmaatschappijen soms een bijstandscontract voorzien in geval van panne.
Trouwens ieder huis is niet hetzelfde. Het ene lang, het andere vierkant, meerdere verdiepingen enz. Wat meestal overal hetzelfde is, is het feit dat het toekomt ergens in een hoek van het huis wat tot gevolg heeft dat het wifi signaal voor de helft of zelfs meer naar buiten toe gaat dan naar de bewoonde ruimte.
Ikzelf kom toe met 3 AP's, deze op de router van Telenet, eentje aan de andere kant van mijn huis (19m lang, 8m breed) en eentje boven. En daarmee is gans mijn huis gedekt en mijn terras en een deel van mijn tuin. Maar ik gebruik het weinig. Ik heb waar mogelijk, achteraf nog UTP kabels gelegd en alle vast toestellen zijn bekabeld aangesloten ook mijn AP's.
Geen mesh voor mij. Niet bruikbaar. Mesh is alleen nuttig als ze minstens in driehoek zijn opgesteld zodat ze elkaar bereiken anders is het een dure repeater.
zoals @igvfer zegt
providers zijn leveranciers van...
heb je problemen met water of electriciteit dan laat je een vakman komen (electricien/sanitairman) als jet binnenhuis is
zelfde dus voor telecom
voordeel is dat je service kan krijgen via de leverancier voor binnenhuis (wifi problemen wellicht betalend)
klantendienst kan mss iets regelen, hangt wat af van het probleem en hoe je zich opstelt
tips kan je krijgen hier op netweters
de sticky client issue of wifi roaming hangt af van toestel tot toestel, kan je weinig aan veranderen, modem staat standaard reeds ingesteld op wpa2 only en dit zou helpen
lukt er echt niets is die mesh een oplossing
ik heb thuis een ch8568 in garage, AP TLN in living en 1 AP op het verdiep, single SSID staat uit bij mij en werk enkel op de 5GHz = geen interferentie, bereik wordt opgevangen door AP's
door de single off kan je gemakkelijk zien ofdat je via het correcte punt bent aangesloten
extra tip: gratis app > wifiman
hiermee zie je via welk MAC adres je verbonden bent + je ziet een RSSI meting
@Cru schreef:[...]
de sticky client issue of wifi roaming hangt af van toestel tot toestel,
[...]
... en, ik vermoed, ook van AP tot AP, en, AP tot client ... het ene AP moet de client lossen, en het andere AP moet de client binden, dit vergt ook AP - AP protocol, onderstel ik (dan zwijgen we even over welke band). Ik kan me vergissen. Maar daarom gebruik ik liefst identieke APs (in de hoop dat die mekaar tenminste begrijpen).
@NofanTasi schreef:
@Cru schreef:[...]
de sticky client issue of wifi roaming hangt af van toestel tot toestel,
[...]
... en, ik vermoed, ook van AP tot AP, en, AP tot client ... het ene AP moet de client lossen, en het andere AP moet de client binden, dit vergt ook AP - AP protocol, onderstel ik (dan zwijgen we even over welke band). Ik kan me vergissen. Maar daarom gebruik ik liefst identieke APs (in de hoop dat die mekaar tenminste begrijpen).
hier ook met identieke ap's
beide enkel 5ghz (2.4 actief voor smart devices)
fixed op kanaal 48 & 64
ligt bij mij vooral aan toestel, maar idd verschillende ap's zal voor nog meer sticky clients zorgen
OT misschien ... welke van je toestellen (en hun OS, en, misschien, versie) zijn meer sticky als ik mag vragen? En welke minder sticky? Je mag PM antwoorden als je geen (anti)reclame wil maken.