Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Dat er mensen zijn die een 

Power Line Communicatie (PLC) gebruken om hun WiFi bereik te verhogen. Die realisren zich vaak niet echt wat voor storingen dit teweeg kan brengen. Omdat het werkt via het 230 V AC ofwel je Electriciteit in je huis. Maar dst kan nare gevolgen hebben voor storingen. Velen zijn zich daar nog te veel onbewust van.

Wat is er daarbij aan de hand? Wel, het gehele 50 Hz leidingennet werkt als één grote antenne en straalt daarom alle (harmonische) frequenties van het PLC-modem uit naar de omgeving. Dit stoort de buren bij hun ontvangst op de kortegolf. Luister ook eens naar fragment 2 (Dit is een buitenopname bij gebruik van een indoor PLC-modem dat werkt met "Walshcode frequency hopping" in het frequentiegebied van 2 -26 MHz). "

Dan horen bv een buur die op de Korte Golf zit te luistern dit gelud. Geen pretje als je het mij vraagt ?

https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/Docs/Main-%208bits%20mono.wav

En das nog niet alles , de lader van je telefoon bv kan ook storen , de lader van een bromfiest die op batterijen rijd. Je plasma tv , led lampem , modems , computers enz je kan het soms zo zot niet bedenken of het stoort. Het is erg en het wordt erger. 

Het hele artikel kan je hier nalezen. Misschien er toch eens over nadenken of je in de toekomst nog wel overweegt om nog zo een PLC wifi over het net wilt kopen ?

Bron : https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/EMC/Storingen_sh0.html

0 Likes
11 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen


@Ex-Netweter  schreef:

En das nog niet alles , de lader van je telefoon bv kan ook storen , de lader van een bromfiest die op batterijen rijd. Je plasma tv , led lampem , modems , computers enz je kan het soms zo zot niet bedenken of het stoort. Het is erg en het wordt erger. 


Volgens jouw mogen we dus geen telefoons meer opladen, geen electrische fietsen meer opladen, geen plasma tv, led lampem, modems, computers, draagbarre telefoons, gsm's,  enz. meer gebruiken?

Omdat het misschien buren stoort bij hun ontvangst op de kortegolf???

  1. ik heb geen buren die nog naar de kortegolf luisteren.
  2. toestellen die in België verkocht (mogen) worden voldoen aan de regelgeving. Indien niet, dan moet de wetgever de regels wijzigen.
  3. een radioamateur die storing ondervindt moet zich wenden tot het BIPT: Controles / Storingen | BIPT

Omgekeerd gebeurt ook vaak: radioamateurs kunnen storingen veroorzaken op apparatuur van zijn buren 🤔.

Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Ja hoor maar er zijn daar normen voor , die het storen moeten tegen gaan. Dat schijn jij dus niet te willen beseffen of weten ? Jij heb vrijheden om die zaken te gebruiken , maar dan heb ik de vrijheid om zonder storing te kunnen luisteren. 

Het probleem ligt niet zozeer bij jouw maar ook niet bij mij maar bij wie dan wel ?

Juist de fabriekanten zij maken dit en als vaak nemen ze een loopje met de gestelde normen die storingen moeten tegen houden. Veel mensen zijn er zich echt van bewust dat dat kan storen , en zeker niet als het te goedkoop is want dan is erg vaak iets fout met de normen.

Ik las bv dat er in een straat 2 stroom kabels werden gelegd onder de grond. En plots konden mensen met hun sleutel de deur van hun auto niet meer open maken. De storing zat ik een scan systeem van een supermarkt. Dus je ziet dat niet zomaar alles kan. 

Dat rsdio amateurs ook soms storen , ja das juist. Zij zijn wel aan wetten en normen gebonden en trouwens moeten betalen om de hobby te mogen bedrijven. Radio amateurs zijn verplcht om bij klacht van storing te stoppen met uitzenden tot de storing opgelost is en daar houden zjj zich aan. De gestoorde gaat ook niet altijd vrij uit , als hij een toestel koopt wat niet conform de norm is ? Dan kan dat oa te wijten zijn omdat er met het CE ladel is geknoeid en dus wordt de klant bedrogen zonder het besef. 

Dat jij geen buren hebt die naar de KG luisteren ? Dan wil dat niet zeggen dat andere dat wel doen. Wist je dat het bij wet verboden is om met opzet storing te maken ? Alleen als jij storing maakt kan het zijjn omdat je het NIET weet. Ik heb het recht om bij de BIPT klacht in te dienen , maar dat recht heb jij ook.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen


@Ex-Netweter  schreef:

Het probleem ligt niet zozeer bij jouw maar ook niet bij mij maar bij wie dan wel ?

Ik las bv dat er in een straat 2 stroom kabels werden gelegd onder de grond. En plots konden mensen met hun sleutel de deur van hun auto niet meer open maken. De storing zat ik een scan systeem van een supermarkt. Dus je ziet dat niet zomaar alles kan. 


Dergelijke storingen opsporen is de taak van de "Nationale Dienst voor controle van het spectrum" (NSC) binnen het BIPT. Die is belast met het "toezicht op de radiogolven". Als gewone burger mag ik ervan uitgaan dat de toestellen die ik gebruik veilig zijn en conform de norm.

En wat 2 nieuwe stroomkabels te maken hebben met het scan systeem van een supermarkt begrijp ik niet zo goed ...

Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Maw dat de normen niet altijd strik nageleeft worden. Ik krijg het gevoel als ik je commentaar en kritiek lees dat jij me afschilderd als een boman ? Omdat ik weer geef wat er aan de hand is.

Als er met.het CE label geknoeid word dan moet de EU iets doen , niet de overheid.

Jij hebt het recht om die toestellen te kopen en te gebruiken. Maar ik heb ook het recht om naar de KG te luisteren zonder storing  , en waarom zou jij meer rechten hebben dan ik denk je ? Het antwoord is geen. Ik ook niet 1-1 

Dit gaat off topic dus over en uit.

" Uw vrijheid stopt , waar die van mij begint " 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Mijn ervaring met het BIPT.

Ik had me een draadloze deurbel aangeschaft. Ik heb twee binnenposten: een hoofdbel en een bijkomende bel. Ik installeerde dat en na een paar dagen stelde ik vast dat een draadloze radiatorkraan het niet meer deed. Mijn radiatorkraan maakt deel van het Evohome systeem en werkt op de 5 GHz band. De bel werkt op de 2.4 GHz band. Ik nam contact met de invoerder maar die was formeel het systeem is getest en goedgekeurd ik kon niet ruilen. Overtuigd dat een harmonische van de bel het probleem veroorzaakte heb ik contact opgenomen met het BIPT. Het BIPT is komen meten. Met hun apparatuur stelden ze vast wat ik zonder dat al vastgesteld had. Op mijn vraag of het harmonisch signaal niet te sterk was, was de reactie "een bel" werd goedgekeurd en deze goedkeuring geldt dus voor alle bellen gemaakt zoals de gekeurde. Simpel gezegd: ze dronken een glas, ze pisten een plas en alles bleef zoals het was.

Door mijn twee bellen anders te plaatsen is mijn probleem ook opgelost.

 

0 Likes
on4cdj
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Hierin kan ik Herman alleen maar bijtreden dat PLC een grote bron van storingen en ergernis is voor wie radio (langegolf, middengolf, kortegolf en hoger) als hobby heeft, waaronder ikzelf dus ook. Het electriciteitsnetwerk in een huis is helemaal niet bedoeld om datasignalen door te sturen, maar wie PLC heeft uitgevonden heeft daar helemaal geen rekening mee gehouden....alles voor het gemak nietwaar 🙄

Het electriciteitsnetwerk met PLC straalt inderdaad zoals een antenne over een groot spectrum rotzooi in de ether, en dit honderden meters ver.

En dit is tegenwoordig niet de enige bron van storingen.

LED verlichting, (niet conforme) opladers voor allerhande toestellen, omvormers van zonnepanelen enz enz., en daar heb ik ook allemaal mee te maken gehad.

Dat deze toestellen allemaal zogezegd conform zouden zijn is dikke onzin, en het CE label is geen garantie dat alles in orde is en spectrum zuiver....."Made in China" weetjewel 😏

Sommige fabrikanten nemen het niet zo nauw met normen, gewoon zo goedkoop mogelijk fabriceren, een zogezegd goedkeuringslabel erop en verkopen maar.

Je moest eens weten hoeveel electronica er rechtstreeks in China online gekocht wordt, met alle gevolgen vandien.

Ikzelf heb ook al het BIPT moeten inschakelen omdat mijn naaste buur een zonnepaneelomvormer van een ondertussen berucht merk had die ongelooflijk sterke storingen aan het rondstralen was van langegolf tot ver in het VHF bereik, zelfs in de luchtvaartband. Er zijn ook gevallen bekend dat instanties zoals politie, brandweer en andere hulpdiensten storingen ondervonden hebben van zulke stoorbronnen. En dit dat dit zogezegd conforme toestellen zouden zijn....ammehoela.

Uiteindelijk heeft die fabrikant de omvormer moeten vervangen en waren deze storingen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Bottomline van dit alles......er zijn veel mensen die klagen dat hun wifi niet of heel slecht werkt, dat er onderbrekingen zijn, dat hun TV beeld gestoord is enz....en dat meestal de telecomaanbieder als schuldige aangewezen wordt, niet wetende dat er in hun buurt stoorbronnen zijn zoals hierboven vermeld die dit alles kunnen verstoren, zelfs in hun eigen huis.

Oh en nog dit....volgens sommigen is kortegolfluisteren en de radiohobby in het algemeen iets van in de oudheid, want "je kan toch alles doen met internet en GSM"

Er zijn inderdaad nog duizenden liefhebbers in België die deze hobby beoefenen, ook al beweert er hier iemand "in mijn buurt luistert niemand naar kortegolf"....zeker van ?

 

 

Voila dit moest ik toch effe kwijt.

 

Gegroet,

 

Patrick

 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

ik heb reptielen /aquarium met hogedruklampje 35 watt voor UV met electronische ballast thuis, elke keer ik deze inschakel geeft mijn 866 mhz hoofdtelefoon ook een piepende ruis tot de lamp op sterkte gekomen is. deze (philips) ballast is toch gekeurd en voorzien van electronische demping enz. / toch doet deze dit. als deze enkele of meerdere malen per dag aan en uitgaat .. bv omdat ze aan een zonnepaneel aangesloten is (op 12v  met ce omvormer die geen storing veroorzaakt ) , moet ik me dan schuldig voelen? ik denk hopelijk van niet, tegenover een slechte ongekeurde LED lamp uit azie , of een oude PLC zoals u omschrijft met veel storing van het ogenblik dat er data over gaat, weliswaar op andere frequenties;

0 Likes
Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Moet jij je als comsumemt schuldig voelen omdat je toestellen koopt waarvan jij denkt omdat er een CE keurmerk op staat ? 

Ik ben van menning dat jij geen enkele schuld hieraan hebt  maar wel ienand anders , de vraag is wie ?

Ofwel de invoerder die ook bedrogen wordt omdat hij afgaat op het CE merk , die de fabriekant heeft aan gevraagd. Dan is hij die de invoerder in het zak zet ? Als die de boel bedriegt bedoel ik.

Dus dan is naar mijn bescheiden mening de fabriekant die schuld heeft. Omdat hij de boel belazerd.

Als ik van jouw was , dan zou ik een Ferriet Kraal  op de stroom kabel van die lamp zetten. En zou best kumnen dat je dan geen storig meer op je.koptekefoon hoort ?

Kijk eens op deze url link ivm Ferriet Kraal https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ferriet_(magneet)

Maar het kan ook je voeding zijn , je denkt dat die geen storing maakt ? Sorry maar das niet juist , een geschakelende voeding die kan veel meer storing maken dan je wel zou denken. Zet daar ook een kraal op ?

Die ferriet kraal (en) zet je op de AC kabel , maw de stroom uit de muur. DC is gelijk spanming bv auto accu.

Je 12 V kan je ook onstoren , daar kan je Storing ook van komen ?

Ferriet kralen kosten niet zo erg duur. Kijk even op het wed , ben benieuwd. Om het te van je te horen ?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Ex-Netweter
 

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

Het lijkt erop dat de url link in de vorige posting niet werkt zoals het hoort ? 

Hopeljk werkt deze url wel 

https://nl.123rf.com/photo_17007116_ge%C3%AFsoleerde-ferriet-kraal.html 

Hier zie je zo een Ferriet Kraal zoals je aan pc kabels ook ziet. Je je bv ook je omvormer van je zomnepalenen kunnen onstoren of zelf of laten doen ?

En of de 12 v kabel van die lamp onstoren. Het duidlijk zosls je aangeeft dat die stoort op 800 mhz. Er wordt dus een stoorpuls uitgezonden die van de starter komt. Die zou je ook eens kummen vervangen ? En zien wat er dan gebeurd op 800 mhz ?

Tenzij dat je dat niet erg vindt die storing ? Maar wat als je buur bv ook een koptelfoon op 800 mhz heeft en ook storing heeft en dat niet leuk vindt ? Dan zou hij bv klacht bij dr BIPT kunnen indienen.

Als je bewust zou storen wat voor alle duidelheid iets wat dus niet het geval is dan zou je een boete kunnen krijgen. Want met opzet storing msken is bij wet verboden.

Aangezien jij niet stoort met opzet speelt dit geen rol. Men zou bv kunnen vragen om het laten onstoren ? Iets waar ik ook geen antwoord op kan geven omdat ik het niet weet. 

 

 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Power Line Communicatie (PLC) kan erg storen

ik denk dat ik de oplossing heb. de ballast in een gesloten geaarde behuizing plaatsen. dit zal ik dus in orde brengen. later meer bericht