Beantwoorden
JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Ik woon in een modern huurappartement op de 2de verdieping. Vloeren en plafonds zijn in gewapend beton (Wifi geraakt er niet door). Het meterlokaal van het gebouw is op het gelijkvloers (er zitten dus 2 gewapende betonplaten tussen). In het meterlokaal staan de digitale elektriciteitsmeter van Fluvius en de analoge watermeter van Pidpa.

Ik heb een HomeWizard P1-meter aangesloten op mijn digitale meter in het meterlokaal (de P1 poort van de meter is in gebruik) en een digitale watermetermodule van HomWizard op mijn analoge watermeter gemonteerd. Om beide meters te verbinden met de HomeWizard app op mijn iPhone. Bij het koppelen vraagt de app om de meter in koppelmodus te zetten (de led-ring wordt dan blauw). Daarna verbind je modem zich met de tijdelijke SSID van de meter. Vervolgens vraagt de HomeWizard app om je Wifi te selecteren. In het meterlokaal zie ik die vanwege de gewapende betonplaten niet en als ik manueel de SSID en het paswoord invoer lukt de verbinding ook niet. De P1-met en de Watermeter gebruiken enkel de 2.4 GHz band om de koppeling in orde te brengen. Eens dat gebeurt is kunnen ze ook op de 5 GHz band werken. Ik heb de nieuwe 

Mijn modem is F@ST3896LG-TN met Docsis 3.1 Wifi6 (docsis) en ik heb ook Mesh in het appartement (een 360 POD van Telenet en 2 Zyxel AccesPoints WX3100-TO Dual-Band wireless AX1800 Gigabit Extenders: één is met een ethernetkabel verbonden met de F@ST3896LG-TN modem/router, de andere steekt gewoon in het stopcontact). Ik kan in de instellingen van de modem niet meer één van beide bands uitschakelen maar kan wel de Wifi in zijn geheel uitschakelen.

Ik heb geprobeerd met een TL-WPA7617 Kit (TP-Link CPL AV1000 Powerline AC Wi-Fi Kit Gigabit) met de ene als Accesspoint met een RJ45-kabel verbonden met de Telenet F@ST3896LG-TN router in het appartement en de andere (TL-WPA7617) zonder ethernetkabel als WiFi extender in het meterlokaal. Die laatste is in een stopcontact in het meterlokaal (dat van de gemeenschappelijke digitale Fluvius-meter komt) geplugd, terwijl die in het appartement in een stopcontact op mijn eigen meter is ingeplugd. De TL-WPA7617 in het meterlokaal kan geen verbinding maken met die in het appartement (de Wifi werkt dus niet, terwijl als ik hem op het appartement inplug hij dat wel doet). Ook manueel verbinden met de Telenet F@ST3896LG-TN router in het appartement of met de Wifi ervan lukt niet. Is dat omdat het digitaal signaal van de Powerline gestopt wordt door de 2 Fluvius-meters?

Iemand een idee hoe ik toch Wifi in het tellerlokaal krijg? Een ethernetkabel naar beneden trekken of een stroomkabel om een stopcontact aan mijn eigen teller te hangen (de zekeringkast hangt in het appartement) kan niet want als huurder mag je dat niet doen.

26 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1327
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Eerst en vooral zou ik aanraden om de Powerline in te stellen als een apart Wi-Fi netwerk. Dan heb je sowieso al geen last van eventuele incompatibiliteit met de pods (Hoofdstuk 2.1 van de handleiding)

Powerline werkt via het elektriciteitsnet. Als het stopcontact in jouw appartement, niet verbonden is met het stopcontact in het meterlokaal dan ga je een powerline inderdaad nooit werkend krijgen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7799
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Powerlines zullen geen optie zijn. Elk appartement zal zijn eigen zekeringenkast hebben en het stopcontact in de technische ruimte zal op de zekeringenkast van de gemeenschappelijke delen zitten. Dus dat vormt al een dubbele barrière. Wat misschien mogelijk is.... Je hebt misschien het geluk dat ze een UTP gebruikt hebben om vanuit de technische ruimte naar ieder appartement een telefoonlijn te trekken. Die zou je dan in uw appartement kunnen connecteren op je modem en in de technische ruimte connecteren op een AP. Als je van een experimentje houdt en je hebt maar een telefoondraad van 4 draadjes kan je die eventueel op de juiste plaatsen aansluiten op een RJ45. Je zal dan in het beste geval maximum 100 Mbps halen maar dat zal voldoende zijn voor de toepassing die je wil. Succes met experimenteren. Het is niet echt zoals het hoort maar.....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 298
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

je kan een p1 verlengkabel zoeken en je p1 dongle zo dicht mogelijk bij het bereik van je wifi te brengen, en je kan ook je eigen wifi pod zo dicht mogelijk bij de p1 meter proberen brengen, en dan maar hopen dat ze alsnog kunnen verbinden. plaatsing van wifi apparatuur doet héél veel aan bereik en snelheid. de powerline kan zeker gestoord worden door meerdere meterkasten ertussen. zet dus de ene tp link van uw thuisnetwerk ook aan een stopcontact zo dicht mogelijk dicht bij uw meterkast niet ergens op de zolder. in het slechtste geval vraag je aan een gebuur een plugin-wifi repeater te mogen plaatsen voor uw eigen wifi zodat langs die middenweg uw signaal toch de dongle kan bereiken en trakteer je jaarlijks iets voor dat extra energiegebruik naar eigen waarde.

toekomstmuziek ook dat met wifi halow  IEEE 802.11ah https://www.everythingrf.com/community/what-is-802-11ah-or-halow in plaats van een powerline of wifi brug het later misschien ook zou  kunnen aangezien een p1 dongle  totaal geen snelheid nodig heeft maar deze hebben ze nog niet voor europa op 866 mhz, toch niet waar ik al gekeken heb, en dat de regio klopt bij netwerkapparatuur om BIPT boetes van storing te vermijden is alleszinds wel een vereiste

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1695
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

@igvfer  schreef:

Powerlines zullen geen optie zijn. Elk appartement zal zijn eigen zekeringenkast hebben en het stopcontact in de technische ruimte zal op de zekeringenkast van de gemeenschappelijke delen zitten. 


Gezien de zekeringkast in het appartement staat, en de tellerkast beneden in de kelder zijn Powerlines op het eerste gezicht inderdaad geen oplossing.

Maar misschien kan je een stopcontact (laten) monteren direct achter de teller? In sommige appartementen zag ik dat ze in de kelder aftakkingen maken achter de teller (voorbeeld verlichting/stopcontact in jouw persoonlijk keldercompartiment, of voor je eigen garage).

Zo'n stopcontact moet natuurlijk conform het AREI geplaatst worden (apart zekeringkastje met een 2F 300mA verliesstroom schakelaar, en een 2*16A zekering voor je stopcontact).

Op die manier zullen je Powerlines op hetzelfde net zitten, en is de kans groot dat ze werken 🤗

 



@igvfer  schreef:

Wat misschien mogelijk is.... Je hebt misschien het geluk dat ze een UTP gebruikt hebben om vanuit de technische ruimte naar ieder appartement een telefoonlijn te trekken. 


In de meeste appartementen is er inderdaad een telefoonaansluiting en/of coax aansluiting die rechtreeks naar de kelder gaat.

Ik zou ook eens nakijken of je in deze buis een extra kabeltje kan trekken.

Dat kan een UTP kabel zijn (om beneden een AP te plaatsen), maar kan ook een simpel telefoonkabeltje kiezen om rechtsreeks op de P1 poort aan te sluiten

Voor de P1 poort heb je een RJ12 stekker nodig (6 pins), waarvan er 5 aangesloten zijn. zie schema hieronder:

P1 poort configuratie.png

bron: DSMR 5.0.2 P1 Companion Standard | Netbeheer Nederland

Als je de voeding van de P1 poort nodig hebt, moet je 5 draden aansluiten, maar zonder de 5V voeding heb je genoeg met 3 draadjes 🤗

In afwachting dat het schema hierboven goedgekeurd wordt, hieronder de PIN layout van de P1 poort:

1. +5V

2. Data request

3. Data GND

5. Data

6. Power GND

Voor de data heb je dus pin 2-3-5 nodig. De 5V+ voeding voor een P1 meter zit op pin 1+6

Een handige Harry kan dus wel zelf zo'n RJ12/P1 stekker op een telefoon of UTP kabeltje aansluiten 😀

 

 

Een bevoegd electrieker

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5235
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Voor zover ik weet hebben de digitale meters in Fluvius gebied geen extra voeding nodig. 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1695
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

De digitale meter heeft inderdaad geen voeding nodig, die krijgt stroom genoeg ...

De P1 poort kan een aangesloten toestel (vb de homewizzard) van stroom voorzien (5V).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2876
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Dat klopt er zit een batterij in toestel je ziet dat op display als het bijna leeg is

De gegevens van de watermeter en de gasmeter worden draadloos doorgestuurd naar de elektrische meter via dit toestel worden de gegevens

via gsm netwerk doorgestuurd elektrische meter heeft ook een kleine batterij die zie je niet op de display is gewoon om data bij te houden

Omdat hij 24 op 24 stroom krijgt heeft dit minder belang

https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/extra-services/digitalewatermeter/praktische-vragen-en-...

https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/hoe-werkt-mijn-digitale-meter/handle...

 

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

De P1 meter van HomWizard wordt ofwel gevoed via de P1-poort op de Fluvius elektriciteitsmeter ofwel via een USB-C connector met een afzonderlijke voeding. Het plaatsen van een RJ6-verlengkabel tussen de P1 poort van de Fluvius-meter tot in het appartement zekeringkast op de 2de verdieping is in theorie mogelijk. Dat is grofweg 25 m, ik weet niet of de voedingsspanning voldoende groot is om die afstand te overbruggen, maar als dat niet is kan ik de P1-meter in het appartement zetten en voeden via de USB-C poort.

Het probleem zit hem vooral bij de HomeWizard watermeter. Die heeft geen uitgangspoort alleen een USB-C voedingspoort omdat hij de analoge watermeter van Pidpa afleest door gebruik te maken van het magnetisch veld dat de teller genereert als hij ronddraait. Hij zend alleen over Wifi. Als ik de P1-meter aan de praat krijg in het appartement heb ik nog steeds Wifi nodig in het meterlokaal voor de HomeWizard watermeter.

Eens Pidpa een digitale meter plaatst (maar dat duurt nog minstens 2 jaar volgens hun huidige planning) heb ik die HomeWizard watermeter natuurlijk niet meer nodig omdat de digitale watermeter van Pidpa (net als die van andere waterleveranciers) communiceert met de digitale Fluvius elektriciteitsmeter en de gegevens dus ook via de P1 poort uitleesbaar zijn (net zoals dat nu al gebeurt met de digitale gasmeter van Fluvius).

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

In plaats van RJ6 bedoelde ik natuurlijk RJ12 met 6 draden 😉

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Een stopcontact plaatsen op mijn meter in het tellerlokaal is niet mogelijk omdat je daarvoor (conform het AREI de kabels moet aansluiten voorbij de Differentieel van 300 mA in de zekeringkast in het appartement en die kabel (3x 2,5 mm³) weer van de zekeringkast op de 2de verdieping naar het tellerlokaal moet trekken. Rechtstreeks aftappen van de Fluvius teller is niet conform het AREI. Bovendien mag ik als huurder geen aanpassingen doen aan de vaste installaties zonder akkoord van de eigenaar (en die gaat dat zeker niet goedkeuren want toen ik hem vroeg om op eigen kosten zonnepanelen op het dak te mogen plaatsen heeft hij dat ook geweigerd).

Er ligt gelukkig wel een UTP-6 twisted pair kabel van de het tellerlokaal naar een telefoonaansluiting in het appartement. Daarvan zijn 2 draden (het blauw + blauw/wit paar) aangesloten op de a en b contacten van het Belgacom telefoonstopcontact in het appartement. Er zijn dus 3 paren vrij (groen + groen/wit, oranje + oranje/wit en bruin+ bruin/wit) dat geeft dus genoeg aders om de RJ12-verbinding aan te leggen. Het enige probleem is dat er 5 van die kabels aankomen in het tellerlokaal (1 voor elk appartement) en dat die zeer slecht gemarkeerd zijn (er komen 6 UTP-kabels uit de kabelgoot waarvan 1 niet is aangesloten en de 5 andere naar de verdeeldoos van Belgacom gaan). Er is gewoon met een viltstift op de geribbelde kabelbeschermers geschreven, maar dat is bijna niet leesbaar). En ik moet mijn kabelverlenging natuurlijk koppelen aan de juiste van de 5 telefonie UTP-kabels). De foto's laten zien hoe alles er nu uit ziet.

Ter info een paar foto'sHomeWizard P1-meter op Fluvius digitale elektriciteitsmeter in het tellerlokaal gelijkvloersHomeWizard P1-meter op Fluvius digitale elektriciteitsmeter in het tellerlokaal gelijkvloersHomeWizard Watermeter op Pidpa analoge watermeter tellerlokaal gelijkvloersHomeWizard Watermeter op Pidpa analoge watermeter tellerlokaal gelijkvloersverdeeldoos + UTP-kabels telefonie Belgacom tellerlokaal gelijkvloersverdeeldoos + UTP-kabels telefonie Belgacom tellerlokaal gelijkvloerstelefonie stopcontact Belgacom appartement verdieping 2telefonie stopcontact Belgacom appartement verdieping 2

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Dat klopt maar de voeding is niet voor de Fluvius digitale meter (die haalt zijn voeding van het net) voor de teller, maar wel voor de HomeWizard P1-meter die de gegevens uitleest van de P1-poort van de digitale elektrictietsmeter van Fluvius. De HomeWizard Watermeter leest het magnetisch veld van de analoge waterteller van Pidpa. Er zit een batterij in voor data-opslag maar als je de meter voedt via een USB-C poort kan hij elke 5 seconden meten (anders is het maar 1 keer per uur).

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

De digitale gasmeter van Fluvius en de digitale watermeter van de waterleveranciers (die hangt af van de gemeente waar je zit, het is soms Fluvius maar meestal een andere leverancier) sturen hun signaal door naar de digitale elektriciteitsmeter van Fluvius (daarvoor heeft Fluvius een contract afgesloten met alle Vlaams waterleveranciers). Ik heb echter nog een analoge watermeter van Pidpa (het duurt nog minstens 2 jaar voor ze in onze straat de digitale watermeters gaan plaatsen). Daarom heb ik een Homwizard watermeter gekocht die het analoge magnetisch veld omzet in een digitale opslag. Het is juist die HomeWizard watermeter die een voeding nodig heeft en die ook 2.4 GHz Wifi nodig heeft om de gegevens te verzenden (hij heeft alleen Wifi, geen ethernetpoort).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2876
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Er zal achterstand zijn met plaatsen maar ze zijn er mee bezig anders eens contact nemen is kosteloos

https://www.pidpa.be/digitalewatermeter

 

JohanVandewalle
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Powerline+Wifi van huurappartement naar meterlokaal

Dat is het probleem juist. Bij Pidpa geraak je niet binnen op de telefonische helplijn en als je via het contactformulier op de website de vraag stelt krijg je een vaag antwoord dat alle info op de website staat. Blijkbaar willen ze bij Pidpa niet sneller de digitale meters installeren en doen ze dat systematisch straat per straat waarbij voorrang gegeven wordt aan nieuwbouw (want daar moet het, dus daar krijg je standaard een digitale meter). Voor alle andere straten hebben ze per gemeente een timing afgesproken waarbij straten waar de waterleiding vernieuwd (omdat er nog loden buizen liggen of omdat er een lek is) wordt of de gemengde riolering vervangen wordt door gescheiden riolering voorrang krijgen. Volgens de planning van Pidpa moet ik nog minstens 2 jaar wachten. Op vraag willen ze die digitale meter niet installeren.