Beantwoorden
DannyP
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Als vaste lijn wil ik de Telenet CV8560E telefonie uitgang rj11 koppelen via rj45 aan de Fritz-Powerline 1240E input, en dan andersom de rj45 uitgang koppelen aan mijn vaste telefoon ingang rj11. Deze functioneert schijnbaar niet. nochtans als ik de 2 rj45 verbind via een koppelstuk is er geen probleem. Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet werkt? Of hoe men het moet laten werken?

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

@DannyP  Ik vermoed dat dit is omdat een telefoongesprek analoog verloopt. Het is geen data. Er worden eigenlijk maar 2 draadjes gebruikt van een UTP kabel als je dit gebruikt voor telefonie. Nl. draadje 4 en 5.  Mocht je dat bijvoorbeeld via een switch doen zal dit ook niet lukken. Rechtstreeks koppelen wel zoals je al hebt aangegeven.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Powerlines zijn ontworpen om TCP/IP te transporteren. Een VoIP telefoon zou je dus mogelijk op de powerlines kunnen aansluiten, een analoog toestel niet.

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Powerline koppelen aan telefoonlijn

@DannyP Het is vrij simpel. Een standaard telefoonlijn heeft een analoog signaal en dus geen digitaal.

Het signaal dat via de powerlines gaat is digitaal dus zou moeten omgezet worden naar analoog voordat je deze in het telefoontoestel steekt, hetgeen niet mogelijk is door omzettings storingen op de lijn. Met voip gaat dit wel omdat het signaal al digitaal is dus gewoon voorgezet zal worden door de powerlines. Hetgeen je wel kan doen is een voip converter die het analoog signaal omzet naar voip of digitaal signaal. Een voorbeeld is hiervan Cisco SPA 112 2 VoIP Adapter.

Cisco SPA112 adapter heeft 2 telefoon poorten voor het verbinden van twee analoge lijnen en

u kunt bestaande analoge apparaten voor VoIP communicatie gebruiken.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Powerline koppelen aan telefoonlijn


@Torchwood  schreef:

Powerlines zijn ontworpen om TCP/IP te transporteren. Een VoIP telefoon zou je dus mogelijk op de powerlines kunnen aansluiten, een analoog toestel niet.

 


Kleine correctie 😉: powerline is (net als een UTP kabel of Wifi) een transportmechanisme voor Ethernet. Een laag 2 protocol. Over Ethernet kan je verschillende laag 3 protocollen transporteren: IP is er maar eentje van.

 

Telefonie zijn elektrische signalen (laag 1). Dat gaat dus niet werken met switches of powerlines (dat is ethernet). De koppelstukken RJ11 en RJ45 kunnen wel een elektrisch signaal transporteren (laag 1 van het osi model).

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/OSI-model

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DannyP
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Is het dan niet mogelijk om bij de aansluiting van de analoge telefoon aan de modem een AD-converter te koppelen en dan naar de powerline te gaan, en dan omgekeerd van de analoge telefoon een DA-converter te koppelen zodat het ook kan gekoppeld worden aan de powerline? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Neen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Powerline koppelen aan telefoonlijn


@DannyP  schreef:

Is het dan niet mogelijk om bij de aansluiting van de analoge telefoon aan de modem een AD-converter te koppelen en dan naar de powerline te gaan, en dan omgekeerd van de analoge telefoon een DA-converter te koppelen zodat het ook kan gekoppeld worden aan de powerline? 


Afhankelijk van wat je bedoelt met een AD-convertor en een DA convertor ...

 

Het is perfect mogelijk om een analoog telefoonsignaal te digitaliseren (VoIP), dit te transporteren over de Powerline verbinding (of over je intern netwerk), en dit signaal terug te converteren naar PSTN.

 

Hiervoor heb je 2 ATA's nodig.

De ene moet een FXO poort hebben, de andere een FXS poort.

 

Met 2 oude afgedankte Fritz!Boxen kan je zoiets perfect opzetten 😏

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

@Ex-Netweter  Interessant om weten. Goed als je dat liggen hebt. Maar koop je dan niet beter een setje dect telefoons? Kan zeker al voor minder dan 100€. Of uit te kijken of je toch niet ergens een UTP kunt verbergen?

En als je business bent dan heeft Telenet een interessante VOIP oplossing. Tot 20 toestellen, combinatie van dect toestellen en bedrade toestellen is mogelijk. En dit werkt gewoon op jet UTP netwerk (ook via PWL). Natuurlijk een startkostprijs voor de aanschaf van toestellen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Powerline koppelen aan telefoonlijn


@Ex-Netweter  schreef:

@DannyP  schreef:

Is het dan niet mogelijk om bij de aansluiting van de analoge telefoon aan de modem een AD-converter te koppelen en dan naar de powerline te gaan, en dan omgekeerd van de analoge telefoon een DA-converter te koppelen zodat het ook kan gekoppeld worden aan de powerline? 


Afhankelijk van wat je bedoelt met een AD-convertor en een DA convertor ...

 

Het is perfect mogelijk om een analoog telefoonsignaal te digitaliseren (VoIP), dit te transporteren over de Powerline verbinding (of over je intern netwerk), en dit signaal terug te converteren naar PSTN.

 

Hiervoor heb je 2 ATA's nodig.

De ene moet een FXO poort hebben, de andere een FXS poort.

 

Met 2 oude afgedankte Fritz!Boxen kan je zoiets perfect opzetten 😏

 

 


Dat is wellicht niet wat hij bedoelt 😉

Dan is de oplossing van met een dect basisstation aan de telenetmodem goedkoper en eenvoudiger.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DannyP
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Dus wat ik uit alle uitleg en raad heb begrepen. Is dat het eenvoudiger is om een omvormer van analoog telefoon signaal naar digitaal signaal aanschaf, deze verbind op de analoge aansluiting op de modem en dan verbind op de digitale aansluiting op de ene powerline, en mijn oude analoge telefoon vervang door een digitale telefoon die ik kan aansluiten op mijn andere powerline. Klopt dit zou ongeveer?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

@DannyP 

Ik doe het op de wijze die @Steven-E  voorstelt. Een set draadloze toestellen (dect). Basisstation inpluggen in modem. Oplader plaatsen op de plaats waar je de toestellen wilt gebruiken. Het basisstation heb je niet nodig.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Powerline koppelen aan telefoonlijn


@DannyP  schreef:

Dus wat ik uit alle uitleg en raad heb begrepen. Is dat het eenvoudiger is om een omvormer van analoog telefoon signaal naar digitaal signaal aanschaf, deze verbind op de analoge aansluiting op de modem en dan verbind op de digitale aansluiting op de ene powerline, en mijn oude analoge telefoon vervang door een digitale telefoon die ik kan aansluiten op mijn andere powerline. Klopt dit zou ongeveer?


Neen, dat is net wat we niet proberen te zeggen. Je telenet modem is eigenlijk al een omvormer van digitale telefonie (VOIP) naar analoge telefonie.  Het eenvoudigste, in jouw geval, is om dit analoge signaal analoog te houden.  Ja, er bestaan oplossingen om dit analoge signaal weer om te zetten in een digitaal signaal (VOIP).  En dan heb je de keuze om ook IP telefoons te gebruiken, of om er opnieuw een analoog signaal van te maken en klassieke analoge telefoons te gebruiken.

Maar waar ben je dan mee bezig. Je introduceert extra componenten die configuratie vereisen en die op zich ook weer stuk kunnen gaan. Extra kosten, extra complexiteit en extra "single point of failures". De kwaliteit zou er ook helemaal niet beter van worden. Dit is echt geen goed idee.  

Technisch kan alles, maar af en toe moet het gezond verstand ook eens kunnen zegen vieren 😉

 

Wat is eigenlijk de eigenlijke reden van je vraag?  Ik vermoed een gebrek aan interne cablering?

Ik denk dat in jouw geval mijn suggestie hierboven (en die van @igvfer ) het eenvoudigste is: een DECT toestel kopen (met éen of meerdere handsets). Het basisstation aansluiten op de telenet modem (analoge telefoniepoort) en de handsets (met elk een oplader) in huis gebruiken.
Zo’n sets (basisstation en 3 handsets) vind je al vanaf 55 euro. De handset van het basisstation gebruik je dan gewoon niet. De twee andere wel.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

@Steven-E @DannyP 

Het beste lijkt mij een set met meerdere handsets. Dan moet je niet naar de kelder ( als de modem daar staat) om een toestel op te laden. Met 1 oplader kun je alle toestellen opladen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DannyP
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Powerline koppelen aan telefoonlijn

Ok, denk dat ik het begrepen heb. Ik heb reeds een basis station 'Profoon PDX-300 DECT telefoon'. Dus het eenvoudigste is dus gewoon trachten een oplaadstation aan te schaffen dat ik op mijn bureau kan zetten, het basisstation (deze zou een bereik van 50 meter moeten hebben) direct bij mijn modem aan te sluiten en de telefoon zelf dan op de oplader op mijn bureau te plaatsen. Dan zou ik mij enkel het oplaadstation moeten aanschaffen, die vraag heb ik nu aan 'Profoon' gesteld of ik zo'n laadstation apart kan verkrijgen, anders gewoon een extra handset bijkopen, en dus een telefoon als reserve behouden. Het probleem was inderdaad dat de modem op een andere plaats staat dan waar het bureau is, en er geen mogelijkheid was om een nieuwe analoge lijn bij te trekken. Een Lan netwerk heb ik dus gemaakt via 2 Frits!Powerline's en die werkt perfect elke van deze Powerline's hadden 2 connecties dus de ene gebruik ik voor de pc en de andere wou ik gebruiken voor de telefoon. Nu met deze oplossing heb ik op beide Powerline's 1 connectie vrij, maar die kan ik misschien later dan wel voor andere doeleinden gebruiken.