Beantwoorden
Macinéén
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

Hallo ik krijg volgende melding bij mijn netwerk instellingen. “Privacywaarschuwing:
Dit netwerk blokkeert versleuteld
DNS-verkeer.
De namen van websites en andere servers waar je apparaat toegang toe heeft op dit netwerk worden mogelijk bewaakt en opgenomen door andere apparaten op dit
netwerk.” Kan ik dit voorkomen?

D87F9124-F3EA-403D-90F3-5B48EA012891.jpeg

 

0 Likes
6 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

ik heb geen iOS maar misschien helpt dit :

 https://www.techconnect.nl/nieuws/apple/8972/apple-apparaten-en-privacy-waarschuwing-bij-wifi/

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

Welke versie van IOS gebruik je? Bij mij is er afgelopen week een update geweest naar IOS 15.3 en heb geen problemen. 

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

@Macinéén 

Ben eens gaan zien op mijn iPhone en zie net dat ik exact dezelfde melding heb. Wel kan ik perfect de wifi gebruiken dus is het geen probleem. Enkel vermoed ik dat het ergens door de nieuwe update komt die er is geweest. Om je 'probleem' op te lossen druk je gewoon op netwerk vergeten en dan zoekt je iPhone opnieuw naar je netwerk. Je maakt er opnieuw verbinding mee en die vermelding is dan weg. 

 

Waar het exact mee toemaken heeft geen idee maar je kan op de blauwe tekst drukken onderaan de vermelding en dan zie je eigenlijk waar Apple , je iPhone , deze vermelding geeft. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

Deze 'WiFi Privacy Warning' is al een onderdeel sinds iOS 14 en sindsdien steeds verder uitgebreid. Zoals de mededeling weergeeft is het nu eenvoudig om voor andere toestellen en/of servers je surfgedrag te monitoren. Omdat Apple de privacy hoog in het vaandel heeft krijg je deze melding.

 

Er kunnen tal van diverse meldingen daar verschijnen en gelukkig heeft Apple een support pagina voor de ideale netwerk-instellingen.

 

Hoogstwaarschijnlijk betreft het in jouw geval, aangezien je niet aan je netwerk hebt gesleuteld om het Privé wifi-adres. Wanneer een apparaat verbinding maakt met een netwerk gaat het zichzelf identificeren met behulp van een MAC-adress. Dit Media Access Control is een hardware adres of het fysieke adres van een apparaat. Het is een uniek identificatienummer. Je begrijpt dat een eenvoudige tracking van een apparaat dat zichzelf telkens identificeert met hetzelfde nummer bijzonder eenvoudig is.

 

Daar heeft Apple een oplossing voor bedacht. Je hardware adres wordt verandert door een willekeurig adres en in bepaalde omstandigheden zal Apple deze opnieuw wijzigen.

 

Het kan echter eens voorkomen dat deze wijziging van het adres niet lukt omdat het netwerk dit niet heeft aanvaardt. In dat geval verkrijg je deze privacy melding.

 

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing. Herstart je iPhone en/of iPad en deze zullen terug een netwerk connectie in stand brengen met de nodige privacy voordelen.

 

Een andere manier is om tijdelijk je Privé wifi-adres uit te schakelen. Ga hiervoor naar Instellingen > Wi-Fi en klik op het 'info' icoontje naast je netwerknaam. Schakel nu 'Privé wifi-adres' uit. Nu moet je wel terug verbinding maken met je WiFi netwerk en niet te vergeten het 'Privé wifi-adres' terug in te schakelen.

 

Tip: Een herstart is in feite de snelste en eenvoudigste methode 😉

 

Succes en laat zeker iets weten.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Macinéén
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk

Het herstarten van mijn toestel heeft de melding inderdaad verholpen. Op een ander device heb ik gewoon “netwerk vergeten” gedaan en dit werkt ook. Bedankt voor de info!

 

Ik maak ook gebruik van iCloud Private Relay, dus ik neem aan dat dit er ook voor zorgt dat telenet mijn surfgedrag via Safari niet kan monitoren?

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Privacywaarschuwing iOS voor telenet netwerk


@Macinéén  schreef:

Ik maak ook gebruik van iCloud Private Relay, dus ik neem aan dat dit er ook voor zorgt dat telenet mijn surfgedrag via Safari niet kan monitoren?


Ja dat klopt. Wanneer je surft met Safari zal je internetverkeer verlopen via twee Relays of ook wel internetdoorgiften genoemd.

 

Telenet ziet u oorspronkelijk IP adres, logisch want zij hebben je dit namelijk toegekend. Dit IP adres is dan ook nog te zien door de eerste Relay. Echter al uw DNS records (surfgedrag) worden versleuteld zodat niemand het adres kan zien van van de websites die uw wilt bezoeken, inclusief Telenet & Apple.

 

De tweede Relay die wordt beheerd door een andere partij dan Apple zal met een tijdelijk IP adres u verbinden met de verzochte website. Dit alles gebeurt compleet versleuteld. Het is dan ook niet voor Telenet of andere partijen mogelijk om je surfgedrag te weten. Belangrijk om te weten is dat dit alles enkel en alleen werkt wanneer je Safari gebruikt.

 

De functie is voorlopig nog steeds in ontwikkeling maar dat het goed werkt mag duidelijk zijn. Sommige telecomproviders zijn al begonnen met het blokkeren van deze functie en uiten openlijk kritiek op deze dienst. Ze krijgen onvoldoende netwerkgegevens wat het beheer van hun eigen netwerk moeilijker maakt (zeggen ze).

 

Telecomproviders vinden dat Apple nu als een soort van digitale poortwachter fungeert. Ze hopen dat de Digital Markets Act wetgeving snel tot duidelijkheid zal leiden en hen bijstaan om toch extra netwerkgegevens te ontvangen. Deze EU-wetgeving zal waarschijnlijk nog dit jaar goedgekeurd gaan worden.

 

Het blijft toch nog altijd spannend wat hier de uitkomst van gaat zijn. 😉


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.