Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
Ex-Netweter
 

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Een gezin met 3 opgroeiende tieners is eigenlijk een klein bedrijfje hé 😁

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Ex-Netweter  schreef:

Op één punt heb ik wel commentaar, omdat ik niet graag beschuldigd word als aanzetter tot fraude.

 

Een business abonnement is gewoon een abonnement dat meer aangepast aan business klanten. Er is niets onwettig als een consument een business abonnement neemt (ik zou ook niet weten tegen welke wet je dan zou frauderen).


Geen persoonlijke aanvallen bedoeld! 

Misschien heb ik het verkeerd begrepen? Ik las in een andere thread dat men je dan in het systeem steekt als "btw nummer in aanvraag". Dat is dacht ik een bepaald statuut voor opstartende bedrijven. Als je dat - bij deze - wéét en je daarmee dus akkoord gaat, dan ben je niet meer een particulier die een business abonnement neemt, zoals je aangeeft. Je bent een particulier die zich bewust voordoet (of toelaat dat de medewerker je voordoet) als bedrijf.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Telenet zet in op snelheid en op volume   Neem business via Telenet center zonder BTW nummer.

Fibernet 300/30Mbps of Fibernet 1000/50Mbps   24 op 24 ONBEPERKT volume  

Geen piek of dal uren.

Wat stelt koper met maximaal 92/32Mbps onbeperkt nog voor dan.

En de meerderheid haalt deze snelheid niet eens.Dikwijls veel minder.

Ik heb particulier Fibernet 1000Mbps eens uitgetest met groot testbestand van 1000GB,op 2 weken tussen half 8 en 12 uur vlot 32TB.Telenet niet gehoord.Tussen 24 en 12 uur is het echt onbeperkt.screenshots ter beschikking.Ik test alles uit.

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Ex-Netweter  schreef:

Een gezin met 3 opgroeiende tieners is eigenlijk een klein bedrijfje hé 😁


Het moet alleszins goed gemanaged worden 😉 maar géén van mijn 3 zijn al tieners. Je kunt je voorstellen hoe ons verbruik nog gaat toenemen over enkele jaren...

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Telenet zet in op snelheid en op volume   Neem business via Telenet center zonder BTW nummer.

Fibernet 300/30Mbps of Fibernet 1000/50Mbps   24 op 24 ONBEPERKT volume  

Geen piek of dal uren.


Vraag daarbij - nu ik toch een verschil-analyse aan het maken ben - komen er nog kabel-abonnement kosten bij zoals bij een particulier internet abonnement? Op de pagina zelf zie ik het niet staan, maar graag bevestiging door iemand die het heeft 🙂

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Business prijzen zijn excl 21%btw

Voor de rest komen er geen kosten bij,kabel abonement moet je altijd hebben,hetzelfde als bij een particulier abonement.

Geen piek en dal uren.24 op 24 onbeperkt volume.

Geen gezever over haal ik die snelheid wel.Haal je zeker

Tot aan de NUI en modem waar Telenet binnenkomt haal je de snelheid die je vraagt,wat je daarachter zelf  aansluit sta je zelf voor in,

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Business prijzen zijn excl 21% btw.

Voor de rest komen er geen kosten bij, kabel abonnement moet je altijd hebben, hetzelfde als bij een particulier abonnement.

 


Hmh ok bedankt voor de verduidelijking. Dat het excl btw was stond inderdaad in de kleine lettertjes en had ik gevonden, over een kabel abonnement vind ik op de verkoopspagina echter niks. Kun je daar de prijs van meedelen? Kwestie dat ik de totaalkost ken.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/business-fibernet/


Ik kijk er misschien over, maar ik vind daar geen vermelding van kabelabonnementen. En ik kan niet verder dan deze pagina, waar er ook niks over vermeld staat. Vandaar de vraag.

 

Maar het is überhaupt geen oplossing voor particulieren. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Als ik dat zo allemaal lees dan kan een gezin met 4 kids, per kid, per 1080p stream ongeveer 1.5u per dag gamen. Als er maar 2 zijn kunnen ze 3u per dag gamen.

Als ze met 4 tegelijk willen spelen hebben ze ongeveer 40 Mbps nodig. Dus bij Telenet hebben ze ruim voldoende om zonder hun huisgenoten te storen hun hobby te doen. Een Vdsl lijntje zal al in de problemen beginnen komen als ze bovendien nog TV willlen kijken.

Het begint een beetje te lijken op een randgemeente in de stad. Een gezin van 6 personen waarvan er 4 een auto hebben. Op die manier staat de straat rap vol en klagen ze over het gebrek aan parkeerruimte. Aan de gemeente om die ruimte uit te breiden?

Inderdaad Telenet mag wat meer geven maar moet dit aan dezelfde prijs? Dat zou een beetje zijn zoals dat ik met mijn 1 auto maar evenveel taks enzo zo moeten betalen als een gezin met 4 niettegenstaande ze meer ruimte innemen dan ikzelf?

En kan het dataverkeer zomaar ongebreideld toenemen zonder het ganse systeem in gevaar te brengen. Een beetje zoals het autoverkeer. De files worden veroorzaakt door alle auto's die kilometers en kilometers vreten per dag maar ik sta wel in de file daardoor, niettegenstaande ik maar sporadisch op de baan kom.

Ik vrees dat de FUP voor alle providers een noodzaak zal worden. Want niets is oneindig.

Ik kijk ernaar uit wat Telenet gaat doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee In gewone taal gaat dat artikel over diefstal en bedrog.

Met een business abonnement:

- niemand eigent zich iets toe wat aan een ander toebehoort (er wordt niets gestolen, Telenet levert een dienst en de klant betaalt)

- niemand gebruikt een valse naam en niemand gebruikt een valse hoedanigheid (de particuliere klant beweert op geen enkel ogenblik dat hij btw-plichtige is)

- de particulier klant komt helemaal niet naar Telenet met een denkbeeldige onderneming.

 

Waarom een verschil tussen business contacten en de consumentencontracten? De dienstverlening voor een zakelijke klant is  anders (kan anders zijn) dan voor een consument. Als ik eens een dag zonder internet zit, dan is dat vervelend voor mij. Mijn financiëel verlies is nul. Voor een onderneming ligt dat anders. Hetzelfde met die fup. Je blijft internet hebben. Je kan mogelijk een paar zaken niet doen. Je het hierdoor geen enkel financiëel verlies enkel een emotioneel verlies. Een onderneming kan hierdoor wel een becijferbaar verlies hebben. Vandaar dat Telelet twee soorten contracten heeft. De eerste soort gericht naar de consumenten en de tweede soort duurdere gericht naar de ondernemingen. Het doelpubliek is verschillend. Niets belet echter een onderneming om te gaan voor het goedkopere consumenten contract. De onderneming moet dat dan wel meldn aan Telenet. De betalingenen van die klanten moeten immers op de btw-listing kolen. Ook een veeleisende consument kan kiezen voor een duurder business contract en aldus genieten van een andere dienstverlening.

 

Dit wordt nu wel verschrikkelijk off-topic.

 

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee 

kabelabonnement is € 18,22 per maand

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

Als ik dat zo allemaal lees dan kan een gezin met 4 kids, per kid, per 1080p stream ongeveer 1.5u per dag gamen. Als er maar 2 zijn kunnen ze 3u per dag gamen.

Als ze met 4 tegelijk willen spelen hebben ze ongeveer 40 Mbps nodig. Dus bij Telenet hebben ze ruim voldoende om zonder hun huisgenoten te storen hun hobby te doen.


Kijk eens een paar posts terug. Een paar dagen een paar uur Stadia gamen met twee in de krokusvakantie, naast ons "gewoon" verbruik. Je ziet het volumeverbruik omhoog schieten. Mocht het allemaal ruim volstaan, dan kwam ik niet melden dat een verhoging van de FUP zich opdringt.

 


@igvfer  schreef:

Inderdaad Telenet mag wat meer geven maar moet dit aan dezelfde prijs?


Nee, van mij mogen ze élk jaar de prijs een beetje aanpassen, zolang Telenet garandeert dat ze "verder onverminderd [mijn] producten zullen blijven verbeteren en aanpassen aan de manier waarop [ik] ze gebruik". Bijvoorbeeld, streaming gaming.

Gelukkig deelt Telenet mijn mening! Alleen moet die "theorie" dringend in de praktijk worden omgezet.

 


@igvfer  schreef:

Het begint een beetje te lijken op een randgemeente in de stad. Een gezin van 6 personen waarvan er 4 een auto hebben. Op die manier staat de straat rap vol en klagen ze over het gebrek aan parkeerruimte. Aan de gemeente om die ruimte uit te breiden?


Manke analogie (klimaat, milieu, ...).

Maar wat is de boodschap hier? Als het duurste pakket van Telenet voor particulieren niet meer volstaat voor een gezin jonge tweeverdieners, dan moeten de gezinnen zich maar aanpassen? Customer centricity...?

De wereld verandert.

266d4bf4b6ae4b6b6dc3936a0112f4c462894645.png

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@janne_man  schreef:

@JayVee In gewone taal gaat dat artikel over diefstal en bedrog.

Met een business abonnement:

- niemand eigent zich iets toe wat aan een ander toebehoort (er wordt niets gestolen, Telenet levert een dienst en de klant betaalt)

- niemand gebruikt een valse naam en niemand gebruikt een valse hoedanigheid (de particuliere klant beweert op geen enkel ogenblik dat hij btw-plichtige is)

- de particulier klant komt helemaal niet naar Telenet met een denkbeeldige onderneming.

 

(...)

Ook een veeleisende consument kan kiezen voor een duurder business contract en aldus genieten van een andere dienstverlening.

 

Dit wordt nu wel verschrikkelijk off-topic.

 


Off-topic? Ik zie niet in waarom? Als het business abonnement werkelijk een oplossing kan zijn, dan ben ik daar zeker iets mee. Alleen ben ik nog steeds niet overtuigd. Als ik weet dat ik in het systeem zal ingevoerd worden als onderneming met btw-nummer in aanvraag, dan werk ik mee aan bedrog. Misschien staat Telenet dat oogluikend toe, maar ik doe daar liever niet aan mee - correcte contracten met partijen die eerlijk zijn ten opzichte van elkaar. Het feit dat niet alle verkopers willen meewerken, zegt al genoeg. Maar het is een optie om ervoor eens naar Telenet zelf te bellen en te informeren naar hun mening.

 

Hoewel ik daarnaast blijf vinden, omwille van de vele andere redenen hierboven reeds aangehaald, dat het niet kan dat het duurste particuliere abonnement voor gezinnen niet volstaat. De prijzen verhogen wel, de FUP niet. Klopt niet.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Cru  schreef:

@JayVee 

kabelabonnement is € 18,22 per maand


Bedankt Cru! Is dat incl. of excl. BTW?

In de veronderstelling incl. komt dat op 18.22 + 62.92 = 81.14 EUR / maand. 

Voor particulieren: 13.39 + 54.00 = 67.39 EUR / maand.

 

Dus 13.75 EUR extra voor een volume upgrade.

Vergelijkbaar met de 15.00 EUR speed upgrade van de speed boost.

Goed om een optie te hebben als Telenet de FUP niet optrekt. Wat toch wel de bedoeling blijft natuurlijk 🙂

0 Likes