Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

unnamed.png

Gisteren. Niks anders dan werken, schoolopdrachten en werk & school gerelateerde calls.

0 Likes
Jacoda
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Blijkbaar kan je een KLIK abonnement verkrijgen als particulier.

Wat zijn de andere alternatieven bij de concurrentie? EDPnet Fiber?
Stom he, Strafste aanbieder maar blijven na 5j nog altijd met de 750GB FUP werken.

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Jacoda  schreef:

Blijkbaar kan je een KLIK abonnement verkrijgen als particulier.


Dat werd hier al tegengesproken (ook door de Telenet mod), je hebt er blijkbaar een btw nummer voor nodig.

 


@Jacoda  schreef:

Wat zijn de andere alternatieven bij de concurrentie? EDPnet Fiber?


🤔 die ziet er wel interessant uit... Sneller, meer volume en goedkoper dan Telenet. Hoewel ik me wel afvraag hoe ze aan meer snelheid komen op een FTTH lijn dan Proximus (aangezien ze hun netwerk gebruiken) en wat hun FUP limiet juist is. Ze laten uitschijnen, meer dan bij de anderen, en als dat idd meer is dan de 3 TB bij Proximus dan zou dat al een heel eind zijn voor Stadia spelers...

 

Alleen is het nú geen oplossing (coronacrisis) want er worden geen nieuwe aansluitingen gedaan en dat zou bij mij wel nodig zijn.

Maar zeker interessant voor na de coronacrisis, bedankt!

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Droom maar verder over FTTH ,die uitrol duurt nog jaaaaaaaaren!En je moet veel geluk hebben,als ze het in je straat uitrollen.Daar zijn ze jaren te laat mee begonnen, ik haal ook +950Mbps over coax.Met docsis3.1 is 10/2Gbps mogenlijk in de komende jaren met Docsis 3.1 Full Duplex 

Telenet beschikt ook over duizenden kilometers glasvezel tot aan elke Node.

Van daaruit coax tot de huizen.

Ik kan ook als het moet 50TB op 1 maand incl Fup.Moet ik daarvoor bij de pc blijven zitten,Neeeeee

Bij mij duurt 'n dag 24 uren en geen 12.

proximus   edpnet  scarlet  in het beste geval max 94/33Mbps over koper en geen 100/40Mbps blablabla.Anders wil ik wel een 'n paar officiele screenshots zien.

De meerderheid haalt geen 75Mbps over koper.Te ver van de Rop kast of Centrale

Die 3TB die je nu krijgt,ze moeten iets doen,om in de race te blijven,maar nogmaals wie heeft dat nodig.Die 33TB was bij mij 'n test met een groot test bestand 1000GB om te zien hoe Telenet reageerde.Niets gehoord van Telenet.

3 jaar geleden deed ik al eens een test met 16TB.In de piek kom ik zelden verder dan 450GB

Met 2 gebruikers dagelijks meerdere uren op de pc

 

Suzy Klopt dit

Als uw data volledig is opgebruikt voor vast internet, dan trekken we uw snelheid op van 10/1 Mbps naar 20/2 Mbps.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

...

Suzy Klopt dit

Als uw data volledig is opgebruikt voor vast internet, dan trekken we uw snelheid op van 10/1 Mbps naar 20/2 Mbps.


@robatoras waar heb je deze informatie gelezen? Want dit staat niet in de FAQ van Telenet omtrent #SamenErdoor en heb ik zelf nog nergens vernomen. Laat het zeker even weten. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Via een forum

user ++++++

» 11 uur 25 minuten 45 seconden geleden (18 Mar 2020, 21:51)

Ik sta momenteel op smalband bij de Fup 750GB en merk bij een speedtest een snelheid van ongeveer 20/2.

Was dit vroeger niet 10/1 ?
Wat wil dit juist zeggen?
 
 

We tellen maar de helft van wat u verbruikt. Als u bijvoorbeeld 100MB verbruikt, tellen we maar 50MB effectief mee:

 

  • U kan 2 keer zoveel doen met data dat u nog niet hebt opgebruikt in uw facturatieperiode. 2GB over? Dan kan u 4GB gebruiken. 100MB over? Dan kan u 200MB gebruiken.
  • Als uw data volledig is opgebruikt voor vast internet, dan trekken we uw snelheid op van 10 Mbps naar 20 Mbps.
  • Hebt u verbruik buiten bundel? Dit zal maar voor de helft meegeteld worden.
  • Hebt u KLIK en bent u buiten bundel? Dan kan u gratis kiezen voor een grotere KLIK.
  • https://www2.telenet.be/TBsamenerdoor

Smalband optrekken van 10/1 naar 20/2  zou al een goed begin zijn.

 
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras ik zal het eens navragen en laat je zodra ik meer info heb iets weten over die snelheid van 20/1. Zelf heb ik er nog niets van vernomen bij ongelimiteerd internet met FUP. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Dat moet kunnen 20/2Mbps smalband

Anders zijn we weer de pineut,als de lagere goedkopere klasse worden beloond.

En wij de duurdere abonees niet.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras  wat heb jij toch met koper en nachtelijke backups?

 

1/ Als ik spreek over FTTH dan komt daar geen koper bij te pas. Het is glasvezel. En die is beschikbaar voor mijn adres, heb ik al gecheckt. Proximus spreekt over 200Mbps down, Edpnet zelfs over 500Mbps down.

 

2/ Ik verbruik mijn volume door actief gebruik. Werken, streamen. Dat en niks anders is mijn op te lossen case. Dat ik ongelooflijk veel volume kan verzetten op bepaalde tijdstippen is géén oplossing, dat is immers mijn case niet. Feel free om een eigen thread te starten voor jouw duidelijk verschillende case maar stop aub die in deze thread als oplossing te poneren.

 

3/ Dat Telenet nog veel meer snelheid kan aanbieden in de toekomst is mooi en waarschijnlijk nuttig voor je backups en testen. Zolang de FUP echter in place blijft, heb ik die snelheid echter zoals je een formule 1 wagen in de garage hebt staan. Mooi om naar te kijken maar niet bruikbaar voor mijn normale doeleinden.

1Gbps effectief gebruiken tijdens niet-daluren werkt exact 100 minuten per maand. Maak er 10Gbps van en ik kan er nog 10 minuten per maand van genieten. Dat soort upgrades zijn waardeloos voor mijn case.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

JayVee

 Als ik spreek over FTTH dan komt daar geen koper bij te pas. Het is glasvezel. En die is beschikbaar voor mijn adres, heb ik al gecheckt. Proximus spreekt over 200Mbps down, Edpnet zelfs over 500Mbps down.

 

WAAR WACHT JE NOG OP😲

Antwoord daar eens op

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

1Gbps effectief gebruiken tijdens niet-daluren werkt exact 100 minuten per maand. Maak er 10Gbps van en ik kan er nog 10 minuten per maand van genieten. Dat soort upgrades zijn waardeloos voor mijn case.


Daar zeg je zoiets:  Dus met een koperlijntje van max 100 Mbps kan je dus 1000 minuten of 16.5u per maand genieten.  Dat verklaart tegelijk voor een deel waarom FUP bij Telenet is ingesteld.

Een beetje zoals enerzijds 100 auto's per uur (100 Mbps) de baan opsturen tegenover 1000 autos per uur (1000 Mbps) de baan opsturen richting autosnelweg (fiber) de kust. Met wat zal de snelweg het rapst volzitten denk je.

En laat ons aub niet te veel over fiber zeveren. We zitten met coax tot aan de node en dat kan zelfs tot 10 Gbps aan en vanaf de node met fiber maar die wordt net zo goed gebruikt voor internet, mobiele data, gsm verkeer enz. Het is trouwens niet 1 fiberke maar wel tientallen in een dikke kabel. Want je hebt meestal een fiberke nodig voor down en eentje voor up.

xDsl is idem dito maar daar zitten ze met hun beperking in het laatste koperstukje. Om dit te vernieuwen moeten ze elke aansluiting naar elk huis vernieuwen een immens werk.

En het is voor een stuk wel waar, zoals de groenen het zeggen, hoe hoger de capaciteit van de snelweg hoe meer verkeer je aantrekt. En dat is wat nu ook gebeurt met data. Tot het ontploft.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

WAAR WACHT JE NOG OP😲

Antwoord daar eens op


1/ Een antwoord van Telenet. Als Telenet een oplossing heeft, dan hoef ik niet van provider te veranderen, alleen van product.

 

2/ Het einde van de Corona crisis. Er worden momenteel immers geen nieuwe aansluitingen gedaan...

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@igvfer ik zoek een oplossing voor mijn case. Stel je dat er geen oplossing is, geen is bij Telenet, ...? Dat het onredelijk is een oplossing te verwachten?

 

Dat het ok is voor Telenet om reclame te maken voor bvb. Stadia maar dat je het niet echt kunt gebruiken? 

Dat het ok is voor Telenet om prijsverhogingen door te voeren in hun quasi monopolie, te zeggen dat ze hun producten ook aanpassen om mee te blijven maar het vervolgens niet doen?

 

Die autoverkeer analogie weer... Wist je dat ik een veel hogere bandbreedte kan halen dan Telenet op z'n beste dag door m'n auto vol te stouwen met HDDs en van de kust naar Brussel te rijden? Zelfs op de zwaarste filedag.

En om mijn case op te lossen kom ik er even ver mee.

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

JayVee

Je wacht al 3 weken op antwoord van Telenet.

Nog voor het corona virus.Dat zegt genoeg

Je kreeg zelfs de kans Telenet te bereiken via WhatsApp rechtstreeks in Mechelen.

 

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras er is vorige week, na mijn klachten, contact geweest. Men heeft geluisterd en zou op zoek gaan naar een oplossing. Die zou eind vorige week gecommuniceerd worden. Ik kan perfect begrijpen dat wegens omstandigheden dit even uitloopt. Als redelijk mens geef ik de Telenet medewerkers dan ook de tijd. Vind je dat abnormaal?

 

 

Momenteel kan ik niet anders dan bij Telenet blijven. Er worden geen nieuwe aansluitingen gedaan. Na deze crisistijden is het een ander verhaal. Als er dan nog steeds geen afdoende antwoord is, zal ik inderdaad genoodzaakt zijn elders heil te zoeken.

En misschien ook even FOD economie in te lichten ivm misleidende Stadia/4k/Netflix reclame.

0 Likes