Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras ik ben niet voor bedrog ivm btw nummers. Een business abonnement waarvoor geen btw nummer vereist is en waarvan Telenet bij monde van Suzy bevestigd dat het door particulieren mag afgenomen worden, neem ik mee in overweging, zoals reeds eerder vermeld.

 

Waar baseer je je op om te stellen dat er geen FUP zou zijn voor dat abonnement? Ik vond net het tegenovergestelde op de site van Telenet zelf...

 

Ik wil een degelijk gesprek live of via mail, geen chatgesprekje waarbij ik dan asap afgescheept wordt met "ik kan daar ook niks aan doen, ik ben een medewerker van de klantendienst, wij gaan niet over zo'n beslissingen".

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

@m-jan20  schreef:

@JayVee inderdaad eens via Whatsapp & Messenger proberen, altijd binnen de 2 uur antwoord. 


Ik apprecieer dat je oplossingsgericht meedenkt. Neem volgende dus aub niet persoonlijk.

 

Niet alleen zou ik mijn uren internet gebruik moeten aanpassen naar onrealistische tijdstippen, nu zou ik ook nog eens het klantendienst kanaal moeten gebruiken dat Telenet het beste uitkomt. 

 

Beloftes van Telenet, of dat nu is om diensten mee te laten evolueren, Stadia te ondersteunen (boost!), of binnen de twee werkdagen te antwoorden op een klacht, worden hier aan de lopende band gebroken. 

 

Klantgericht?


Ik snap je 100%. Was inderdaad bedoelt als oplossing, zodat je toch nog zo snel mogelijk geholpen kan worden. Ben je al eens langs geweest bij een Telenet Center? Daar werken doorgaans mensen die al ettelijke jaren bij Telenet werken en het bedrijf door en door kennen. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

@robatoras ik ben niet voor bedrog ivm btw nummers. Een business abonnement waarvoor geen btw nummer vereist is en waarvan Telenet bij monde van Suzy bevestigd dat het door particulieren mag afgenomen worden, neem ik mee in overweging, zoals reeds eerder vermeld.


Het is geen bedrog; het is een optie waar zelfs Telenet niet moeilijk over doet. Voor een goed gesprek stel ik voor dat je naar een Telenet Center gaat. Contact met de helpdesk, via telefoon of social media, kan soms frustrerend zijn. De kans is groot dat je uiteindelijk wel geholpen wordt langs die weg, het duurt alleen soms wat langer. De ene medewerker is al wat bekwamer dan de andere.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee

Leer leven met smalband aan 10/1Mbps als je de 750GB passeert

Telenet gaat die 750GB niet verhogen.Zolang de meerderheid daar mee toe komt.

Telenet zegt nergens op hun site dat je business moet nemen.Dus trek je conclusie.

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Het zou wel eens kunnen wanneer de prijzen worden verhoogd(4 augustus 2019 was de laatste verhoging),dat ze in de piek uren de 750GB zullen verhogen,en de upspeed van 40Mbps naar 50Mbps verhogen.

Dat noemen ze een stok achter de deur.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ik denk gewoon dat Telenet dit niet ongebreideld zijn gang wil laten gaan om niet voor verassingen te komen. Ze zullen dit ooit wel eens verhogen maar op een gecontroleerde manier. Er is gewoon de vergelijking met het autoverkeer. Door het ongebreideld toenemend verkeer staan we nu met zijn allen in de file. Ook de gebruiker die bijlange niet zoveel aan het verkeer deelneemt en zeker de oorzaak niet is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Wat ziggo kan,moet hier ook kunnen.

Het enigste wat hier wel kan is hogere prijzen aanrekenen in het voordeel van Telenet.

En het voordeel hier is Telenet heeft geen concurentie  zoals Ziggo in Nederland.

 

 

 

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

Ik denk gewoon dat Telenet dit niet ongebreideld zijn gang wil laten gaan om niet voor verassingen te komen. Ze zullen dit ooit wel eens verhogen maar op een gecontroleerde manier. Er is gewoon de vergelijking met het autoverkeer. Door het ongebreideld toenemend verkeer staan we nu met zijn allen in de file. Ook de gebruiker die bijlange niet zoveel aan het verkeer deelneemt en zeker de oorzaak niet is.


Er is natuurlijk wel een verschil tussen ongebreidelde toename en geen enkele verandering op 4 jaar tijd. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee   Ik denk dat er in die 4 jaar wel verandering is gekomen. Eerst was het minder, vervolgens was het 750 GB over gans de dag gespreid en nu is het 750 GB in de spits (12 tot 24u) en onbeperkt in de dal (0 - 12u). Maar dit doet niet af aan het feit dat er een minderheid van gebruikers niet toekomt met die 750 GB. Die moeten ze misschien de keuze geven tussen Gigabit of meer data voor hun 15€.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Die minderheid wordt snel een serieuzer aandeel. Cfr. de cord cutters waar Telenet ook door verrast werd. Zou leuk zijn om dit keer mee te zijn ipv de situatie na te lopen.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Goed. Het probleem is net een stuk dringender geworden. In Amerika beginnen providers FUP uit te zetten, in India worden mensen hun bandbreedtes verhoogd. Allemaal in teken van Corona, quarantaine, etc.

 

Wat doet Telenet?

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ben maar zeker dat Fup niet wordt verwijderd.

In het beste geval mischien wat meer volume of tot 3 april de telemeter even uit.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

The Verge: Comcast and T-Mobile to suspend internet data caps for the next 60 days.
https://www.theverge.com/2020/3/13/21179330/comcast-t-mobile-coronavirus-data-caps-hotspots-fcc

 

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ik werk vanaf nu en tot nader order elke dag thuis over VPN (video conf, screen share, etc). Mijn vrouw probeert vanaf maandag met filmpjes en streaming Q&A sessies haar leerlingen op niveau te houden. 

De kids zijn full time thuis en hun schermtijd zal wel wat verhogen (want hún school voorziet enkel opvang tijdens schooluren, dus bvb maandag slechts vanaf 8u40 en vrijdag tot 15u... Ik hoop dat er geen dokters om 14u30 uit de operatiezaal moeten vertrekken met de mededeling, sorry ik moet mijn kinderen afhalen - maar goed, dat is een andere frustratie).

 

En in al dit moet ik me dus zorgen maken over FUP. Ik heb hier geen tijd voor, Telenet. Ik heb hier echt geen tijd voor.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee Ik snap je volledig (zelfde situatie hier), maar met de smallband van 10 mb/s moet dit nog lukken. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.